Wielbouw tools

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan Willem schreef: do 21 januari 2021, 11:07 Toch snap ik het probleem niet van die nippel in die velg.
Als het gebeurt met de één na laatste nippel bij een heel brede platte velg (waar de losse nippel niet langst de koppen past van de geplaatste nippels........ :roll:

En dat van dat ventiel: Dat gebeurt normaal gesproken maar 1 keer. (hoewel ik wel eens een set gekregen heb om na te kijken van een grote Duitse webshop waar het ook zo was...)

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elders loopt een topic over touwtjes wielen.
Als je de site van die gast bekijkt zie je dat hij bij alle voorwielen het ventiel verkeerd heeft zitten :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zit even mee te lezen, maar snap de ventielgat fout even niet.
Mijn eigen (niet zelf) gespaakte wielen even gepakt en zie ook niet in hoe ik die kan maken.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Cube-Elite schreef: do 21 januari 2021, 16:08 Ik zit even mee te lezen, maar snap de ventielgat fout even niet.
Mijn eigen (niet zelf) gespaakte wielen even gepakt en zie ook niet in hoe ik die kan maken.

Het ventiel moet tussen 2 spaken zitten die evenwijdig aan elkaar lopen. Anders 'krijg je het dopje er niet op'.
(en je moet het logo op de naaf zien zitten wanneer je door het gat heen kijkt ;))

EDIT:
Jan Willem schreef: do 21 januari 2021, 09:20 Afbeelding
Bij het linkerwiel zit het ventiel 'goed', bij het rechterwiel zou hij 2 plaatsen op kunnen schuiven.
Voor de integriteit van het wiel maak het waarschijnlijk niks uit (mits de nippels op eventueel schuin geboorde gaten goed zitten), maar het is wel iets waar ik zelf over struikel.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ja, het mooie was dat ik apetrots die foto genomen had en de fout toen pas ontdekte. :D
Zoals Jan the Man zegt, die fout daarna nooit meer gemaakt.
Heb het wiel toen gelaten zoals die was, dat mag bij een beginner vind ik persoonlijk.
Ruimte is meer dan voldoende om de band op te pompen en te klooien met het ventieldopje, bij 36 spaaks gaat dat misschien wat lastiger worden.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 21 januari 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is een teken dat de wielbouwer aandacht aan details heeft gegeven als het logo tegenover het ventiel zit.
En het ventiel dient tussen twee evenwijdige spaken te zitten, dan kan de pomp er het makkelijkst op.

(Even Roger Musson nablaten, ik verzin het niet zelf ;-) ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Thanks, ik snap hem! goed voorbeeld
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 21 januari 2021, 16:48 Het is een teken dat de wielbouwer aandacht aan details heeft gegeven als het logo tegenover het ventiel zit.
En het ventiel dient tussen twee evenwijdige spaken te zitten, dan kan de pomp er het makkelijkst op.

(Even Roger Musson nablaten, ik verzin het niet zelf ;-) ).
Volgens mij had ik je er wel op gewezen dat die methode lastiger zou zijn met het ventiel juist plaatsen... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoeld als je spaak voor spaak in de naaf steekt?
Voor een beginner is het wel onoverzichtelijk als je alle spaken er in een keer in hebt hangen voordat je ze in de velg steekt, denk dat ik eerst nog wat routine moet opbouwen voordat ik dat zo ga doen.
Althans, tenzij er iemand naast me zit die "stop" zegt als ik het verkeerd dreig te doen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je hebt toch wel goed aan de richting van de spaakgaten in de velg gedacht? :D :D :D :D

Daar ben ik iig ook een keer leuk de mist mee in gegaan.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik bouw genoeg wielen om het een beetje in de vingers te houden en te weinig om er routine in te krijgen. Iedere keer weer ff gaten tellen in de naaf voor het logo tegenover het ventielgat en van de velg om het ventiel goed te krijgen.

Het is een leuke bezigheid die bij mij het beste gaat als ik er op mijn gemak mee bezig kan zijn. Kennis, concentratie en een goede spaaksleutel die lekker in de hand ligt zijn voor mij net zo belangrijke wielbouwtools als een fatsoenlijke richtbok.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb inderdaad gemerkt dat je wel een beetje geconcentreerd bezig moet zijn.
"Effe snel" is geen goed idee :D

Straks even dubbelchecken wat betreft de richting van de spaakgaten, maar ik meen dat deze (eenvoudige) velg niet directioneel geboord is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Edit.....
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: vr 22 januari 2021, 12:59 Ik heb inderdaad gemerkt dat je wel een beetje geconcentreerd bezig moet zijn.
"Effe snel" is geen goed idee :D

Straks even dubbelchecken wat betreft de richting van de spaakgaten, maar ik meen dat deze (eenvoudige) velg niet directioneel geboord is.
Afbeelding
meten, checken, 1tje doen, nameten, nog een keer checken en dan de rest ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gechecked en nu zit het allemaal zoals het hoort ;-)
Gaten zijn wel in richting geboord, het grotere gat in de velgbodem zit niet precies concentrisch met het kleine gat. Maar de spaken komen dus uit de goede richting. Volgens mij is dat automatisch zo als je A-een "standaard" velg hebt en B-precies de instructies uit het boek van Musson volgt.

Dus next step is het gelijkmatig opspannen en recht zien te houden :-)
Om het echt zo goed mogelijk te doen heb ik nog een richtboog in bestelling staan. Ik heb de bok wel gecalibreerd/gecentreerd -volgens de manual van Parktool- maar ik hoor overal dat dat toch minder nauwkeurig is dan de check met een boog.
En ik heb de hypotheek nu toch al verdubbeld dus zo'n centreerboog kan er ook nog wel bij :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie