Jan Willem schreef: ↑do 21 januari 2021, 11:07
Toch snap ik het probleem niet van die nippel in die velg.
Als het gebeurt met de één na laatste nippel bij een heel brede platte velg (waar de losse nippel niet langst de koppen past van de geplaatste nippels........
En dat van dat ventiel: Dat gebeurt normaal gesproken maar 1 keer. (hoewel ik wel eens een set gekregen heb om na te kijken van een grote Duitse webshop waar het ook zo was...)
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ik zit even mee te lezen, maar snap de ventielgat fout even niet.
Mijn eigen (niet zelf) gespaakte wielen even gepakt en zie ook niet in hoe ik die kan maken.
Cube-Elite schreef: ↑do 21 januari 2021, 16:08
Ik zit even mee te lezen, maar snap de ventielgat fout even niet.
Mijn eigen (niet zelf) gespaakte wielen even gepakt en zie ook niet in hoe ik die kan maken.
Het ventiel moet tussen 2 spaken zitten die evenwijdig aan elkaar lopen. Anders 'krijg je het dopje er niet op'.
(en je moet het logo op de naaf zien zitten wanneer je door het gat heen kijkt )
Bij het linkerwiel zit het ventiel 'goed', bij het rechterwiel zou hij 2 plaatsen op kunnen schuiven.
Voor de integriteit van het wiel maak het waarschijnlijk niks uit (mits de nippels op eventueel schuin geboorde gaten goed zitten), maar het is wel iets waar ik zelf over struikel.
Ja, het mooie was dat ik apetrots die foto genomen had en de fout toen pas ontdekte.
Zoals Jan the Man zegt, die fout daarna nooit meer gemaakt.
Heb het wiel toen gelaten zoals die was, dat mag bij een beginner vind ik persoonlijk.
Ruimte is meer dan voldoende om de band op te pompen en te klooien met het ventieldopje, bij 36 spaaks gaat dat misschien wat lastiger worden.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 21 januari 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm13cm11½cm 10,3cm te kort.
Het is een teken dat de wielbouwer aandacht aan details heeft gegeven als het logo tegenover het ventiel zit.
En het ventiel dient tussen twee evenwijdige spaken te zitten, dan kan de pomp er het makkelijkst op.
(Even Roger Musson nablaten, ik verzin het niet zelf ).
kermit schreef: ↑do 21 januari 2021, 16:48
Het is een teken dat de wielbouwer aandacht aan details heeft gegeven als het logo tegenover het ventiel zit.
En het ventiel dient tussen twee evenwijdige spaken te zitten, dan kan de pomp er het makkelijkst op.
(Even Roger Musson nablaten, ik verzin het niet zelf ).
Volgens mij had ik je er wel op gewezen dat die methode lastiger zou zijn met het ventiel juist plaatsen...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Je bedoeld als je spaak voor spaak in de naaf steekt?
Voor een beginner is het wel onoverzichtelijk als je alle spaken er in een keer in hebt hangen voordat je ze in de velg steekt, denk dat ik eerst nog wat routine moet opbouwen voordat ik dat zo ga doen.
Althans, tenzij er iemand naast me zit die "stop" zegt als ik het verkeerd dreig te doen...
Ik bouw genoeg wielen om het een beetje in de vingers te houden en te weinig om er routine in te krijgen. Iedere keer weer ff gaten tellen in de naaf voor het logo tegenover het ventielgat en van de velg om het ventiel goed te krijgen.
Het is een leuke bezigheid die bij mij het beste gaat als ik er op mijn gemak mee bezig kan zijn. Kennis, concentratie en een goede spaaksleutel die lekker in de hand ligt zijn voor mij net zo belangrijke wielbouwtools als een fatsoenlijke richtbok.
kermit schreef: ↑vr 22 januari 2021, 12:59
Ik heb inderdaad gemerkt dat je wel een beetje geconcentreerd bezig moet zijn.
"Effe snel" is geen goed idee
Straks even dubbelchecken wat betreft de richting van de spaakgaten, maar ik meen dat deze (eenvoudige) velg niet directioneel geboord is.
meten, checken, 1tje doen, nameten, nog een keer checken en dan de rest
Gechecked en nu zit het allemaal zoals het hoort
Gaten zijn wel in richting geboord, het grotere gat in de velgbodem zit niet precies concentrisch met het kleine gat. Maar de spaken komen dus uit de goede richting. Volgens mij is dat automatisch zo als je A-een "standaard" velg hebt en B-precies de instructies uit het boek van Musson volgt.
Dus next step is het gelijkmatig opspannen en recht zien te houden
Om het echt zo goed mogelijk te doen heb ik nog een richtboog in bestelling staan. Ik heb de bok wel gecalibreerd/gecentreerd -volgens de manual van Parktool- maar ik hoor overal dat dat toch minder nauwkeurig is dan de check met een boog. En ik heb de hypotheek nu toch al verdubbeld dus zo'n centreerboog kan er ook nog wel bij