Wielbouw tools

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Naar aanleiding van de offtopic discussie hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=140165 over verschillende tools maar even een nieuw topic op de juiste plek :)

Ik zoek dus wielbouw tools, enigszins op budget, 2e hands is prima, maar betaalbaar en acceptabele kwaliteit nieuw is ook goed).

Wielrichter opties
- 2ehands ParkTool TS 2.2 (nieuw te duur), lijkt me de meest degelijke keuze, maar ik ben bang dat ik deze ook 2e hands niet voor +/- 100 euro ga vinden
- Feedback Sports (https://www.bike24.com/p286422.html), mooie prijs, simpel design, goed compatible met alle maten wielen en assen, reviews lijken OK, alleen voor flippen voor dishen lijkt niet heel accuraat (volgens reviews)
- X-Tools (https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... 22?mx101=n) , beetje zelfde comments van toepassing als de Feedback sports, alleen deze heeft een traditioneler design, (en lijkt iets minder accuraat).
- Minoura (https://www.internet-bikes.com/92706-mi ... term=92706), ook weer hetzelfde..

Ik vind het lastig kiezen uit bv deze laatste 3, en of ik uberhaubt wel iets heb aan deze tools, of dat het eigenlijk gewoon net niks is.. En als een richter niet zo goed is in dishen (ook niet met wiel flippen), is het dan nog verstandig om voor 20-30 euro een dish stick te kopen?

Heeft iemand nog andere tips? (nieuw of 2e hands),


Qua spaakspanning, denk ik dat ik deze haal, om een beetje in de juiste richting te zitten en vooral alles een beetje gecontroleerd te kunnen doen. https://s.click.aliexpress.com/e/cSIrwVkG (meer wil ik eigenlijk niet uitgeven en ik denk dat het voor een eerste setje wielen net een toegevoegde waarde heeft om deze wel te gebruiken)

Verder lijken met de spokey spaaksleutels wel de moeite waard (ik heb nog wel wat van die rondjes met 8 verschillende maten sleuven liggen, maar om daar nou een hele set mee te bouwen...) Of heeft iemand een andere favoriet?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik een Minoura en de sleutels van Parktool.
Met verloopjes passen alle naven in de Minoura, alleen voor een lefty heb ik geen oplossing (maar ook nog niet nodig gehad).
De spaakspanning doe ik op gevoel, gaat altijd goed, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zonder meter kan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Om een lefty wiel/naaf in de stand te hangen heb ik zoiets nodig:
https://www.cannondale-parts.de/epages/ ... ucts/KH164
dan kan je gewoon een QR gebruiken (denk ik)..

Ik vraag me alleen af of dat met de feedback sports bv goed gaat.. (lekker tegenstrijdig, want die lijkt het meest op een lefty vork :D)
Als ik het goed op de foto's kan zien, gaat de QR er volledig doorheen (en zou het met een dummy lefty as dus moeten werken) en klemmen de steekas adapters halverwege je naaf vast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die andere twee ondersteunen de as aan beide zijden.
Van de Minoura weet ik dat er een vertanding onderaan de poten zit, waardoor ze beiden gelijk in en uit bewegen.
De naaf zit dus altijd perfect in het midden, een centreerboog heb je eigenlijk niet eens nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb de richter Feedback Sports en ben daar zeer tevreden van. Je kan daarin het wiel ook van kant wisselen en wél de dish controleren. Niet zeer nauwkeurig maar voldoende, wat mij betreft. Een dish van 1 mm (= 0.5 mm off-center) ga je echt niet merken.

De tensiometer heb ik dan weer wel van Park Tools gekocht. Dit kost wat meer maar tenzij je tonnen ervaring hebt of een absoluut gehoor is dit echt wel een essentiele tool imho. De waardes van de Park Tool meter kan je dan ook meteen invullen in de WTA app van Park Tool zelf, want met de getallen op je tensiometer op zich ben je niets, je moet deze converteren naar kgf of Nm. Ik weet niet of de tensiometer van aliexpress ook een bijhorende app of tabel heeft. En hij moet correct gecalibreerd zijn uiteraard.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Over de feedback sports lees ik dat sommige elke keer dat je deze inklemt je 1-5 mm verschil zien, ook bij het opnieuw vastzetten van dezelfde kant.. De steekas adapters klemmen ook niet in alle naven even goed, en sommige merken dat het toch scheef hangt.. aan de andere kant zijn er ook genoeg positieve reviews over te lezen....
Hoewel deze me eerst nog het meest aansprak denk ik dat eentje met 2 poten toch betrouwbaarder is..
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad, omdat je het wiel met een snelspanner vastklemt, kan er variatie in de stand van je wiel zitten. Zoals bij je racefiets, daarin kan je je wiel ook recht of een beetje schuin zetten. Tijdens het richten maakt het echter niets uit of je wiel nu in een hoek van 90° of 86° hangt, je richt tov relatief tov je richtpunt. Enkel tijdens het controleren van de dish is het van belang dat je je wiel aan beide kanten gelijkaardig ophangt. Ik heb onlangs ook een wielset met een thru axle gespaakt en de adapter hiervoor werkte goed en vlot bij mij. Er zijn ongetwijfeld betere wielrichters maar voor die prijs vind ik het een zeer goed product.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

matthiav schreef: di 27 november 2018, 12:59 Inderdaad, omdat je het wiel met een snelspanner vastklemt, kan er variatie in de stand van je wiel zitten. Zoals bij je racefiets, daarin kan je je wiel ook recht of een beetje schuin zetten. Tijdens het richten maakt het echter niets uit of je wiel nu in een hoek van 90° of 86° hangt, je richt tov relatief tov je richtpunt. Enkel tijdens het controleren van de dish is het van belang dat je je wiel aan beide kanten gelijkaardig ophangt. Ik heb onlangs ook een wielset met een thru axle gespaakt en de adapter hiervoor werkte goed en vlot bij mij. Er zijn ongetwijfeld betere wielrichters maar voor die prijs vind ik het een zeer goed product.
maar die hoek maakt wel uit als die varieert tijdens het spinnen van je wiel.. of is het dan wel stabiel?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Dat is wel stabiel hoor. Je kan je wiel erg vast klemmen met de snelspanner, die hoek verandert echt niet. Mijn wielen lopen zo recht als maar zijn kan :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik iets zocht was er alleen die Minoura en een Rose eigenmerk.
De Minoura zag er beter uit, tot nu toe geen spijt.
Hun ACS zorgt ervoor dat de naaf altijd netjes in het midden zit, dus de velg komt ook "vanzelf" precies in het midden.

Tenzij die enkele poot net zo stijf is als bijv een Lefty, heb ik toch wat minder vertrouwen in die Feedback.
Hoewel die natuurlijk ook voordelen heeft.
De spaken kunnen maar aan 1 poot aanlopen als je gaat beginnen met invlechten.

Nippelspanner/spaaksleutel van Parktool Meestal heb je de zwarte nodig.

De centreerboog heb ik ook van Minoura.
Omdat de standaard van Minoura erg netjes het midden aanhoudt, gebruik ik de boog eigenlijk alleen om wielen te controleren die ik krijg aangeleverd om na te kijken, om te bouwen enz.

Een tensiometer was op het moment dat ik begon niet te vinden (pre-internet).
Dus gewoon gedaan wat ik op school heb geleerd en zo m'n vaardigheid opgebouwd.
Maar voor die 23 euro op Ali kan je eigenlijk niet zitten klooien, misschien bestel ik 'm zelf ook wel ;)

Hier een setje asjes om 100x15 en 142x12 in te spannen in je standaard.
Hier een 148x12 adapter

En hier een one size fits all adapter

(excuus voor de spaanse linkjes)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Kwa spaaksleutel zou ik altijd een spaaksleutel nemen die de spaak helemaal omvat, of althans, op 3 hoeken. Zoals de DtSwiss

Voor de heb is een centreerboog ook fijn, kwa nauwkeurigheid vertrouw ik zelfs mijn Parktool TS-2.2 daar niet echt in. En dat je 0.5mm off-center niet merkt, zeker, maar je ziet het soms wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: di 27 november 2018, 10:50 - X-Tools (https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... 22?mx101=n)

Dit is gewoon een Parktool copy. Of de Chinezen kennende, gewoon dezelfde, maar even snel zwart gespoten... .


Misschien dat er wat verschillen zitten in de passing van de onderdelen, maar verder ziet deze er goed stabiel uit. Tijdens het spannen zul je geen last hebben van enige speling. Zou mijn keuze zijn, zeker voor dat geld
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 27 november 2018, 16:11 Toen ik iets zocht was er alleen die Minoura en een Rose eigenmerk.
De Minoura zag er beter uit, tot nu toe geen spijt.
Hun ACS zorgt ervoor dat de naaf altijd netjes in het midden zit, dus de velg komt ook "vanzelf" precies in het midden.

Tenzij die enkele poot net zo stijf is als bijv een Lefty, heb ik toch wat minder vertrouwen in die Feedback.
Hoewel die natuurlijk ook voordelen heeft.
De spaken kunnen maar aan 1 poot aanlopen als je gaat beginnen met invlechten.

Nippelspanner/spaaksleutel van Parktool Meestal heb je de zwarte nodig.

De centreerboog heb ik ook van Minoura.
Omdat de standaard van Minoura erg netjes het midden aanhoudt, gebruik ik de boog eigenlijk alleen om wielen te controleren die ik krijg aangeleverd om na te kijken, om te bouwen enz.

Een tensiometer was op het moment dat ik begon niet te vinden (pre-internet).
Dus gewoon gedaan wat ik op school heb geleerd en zo m'n vaardigheid opgebouwd.
Maar voor die 23 euro op Ali kan je eigenlijk niet zitten klooien, misschien bestel ik 'm zelf ook wel ;)

Hier een setje asjes om 100x15 en 142x12 in te spannen in je standaard.
Hier een 148x12 adapter

En hier een one size fits all adapter

(excuus voor de spaanse linkjes)
Poe.. voor 86 euro zou ik de minoura richter en dish stick samen thuisbezorgd hebben... dat lijkt me best een voordelige combinatie.. en met de mogelijkheid voor steekas adapters icm met de max inbouw breedte moeten alle gangbare maten wel mogelijk zijn. (in eerste instantie een setje voor mezelf met een lefty voor en QR achter).

denk dat dat het gaat worden.. de ali spaakspanningsmeter is al onderweg :)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hier een feedback Sports met losse centreerboog dus geen enkel probleem met afwijking tijdens het centreren en herhaaldelijk opnieuw inklemmen.

Prima standaard maar ik heb er zo goed als geen verstand van.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Prulleman schreef: wo 28 november 2018, 14:52 Poe.. voor 86 euro zou ik de minoura richter en dish stick samen thuisbezorgd hebben... dat lijkt me best een voordelige combinatie.. en met de mogelijkheid voor steekas adapters icm met de max inbouw breedte moeten alle gangbare maten wel mogelijk zijn. (in eerste instantie een setje voor mezelf met een lefty voor en QR achter).

denk dat dat het gaat worden.. de ali spaakspanningsmeter is al onderweg :)
Ik kaap even dit oude topic.

Hoe is de Minoura bevallen? En klopt het dat je ook de huidige boost naven hier gewoon in kan inspannen? (Ik ben een tijdje weg geweest uit de MTB wereld dus ik heb nog niet echt een idee van de huidige standaarden, dat ik nog fietste was er dacht ik net aangekondigd dat de eerste 1x11 aandrijvingen kwamen...)

En hoe is die spaakspanning meter?

Ik ben nu aan het kijken om zelf een setje wielen te gaan spaken voor een fiets die ik nieuw wil gaan bouwen. Vandaar mijn vraag.
Plaats reactie