Race cassette op mountainbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Diesel1965
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 december 2018, 10:26

Ik heb een ghost kato7al
Vanuit fabriek zit er achter een XT derailleur op en een Shimano slx 11/42 m7000 cassette op. Aangezien ik meer op de weg dan in het bos fiets wil ik er een andere cassette op zetten namelijk een Shimano ultegra 6800 11/23 cassette op zetten. Gaat dit werken ??????
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Nee, een 11 speed race cassette is breder en gaat niet zonder meer passen.

Je kunt wel afgedraaide race cassettes kopen.

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... 12-25-11v/
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou eerder investeren in een andere navigatie die je vaker van de weg afstuurt....
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Diesel1965
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 december 2018, 10:26

Rij meer op de weg ivm met rug blessure
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Om redenen die alleen Shitmano begrijpt kon je tot een paar jaar terug weg- en bos-onderdelen onderling uitwisselen. Nu niet meer helaas.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij deze wil ik Shimano dan bedanken dat ik m'n reservewielen met 'standaard' body (8/9/10) gewoon kan blijven gebruiken op een fiets met 10-speed of 11-speed, in plaats van een bredere body te introduceren voor 11-speed zoals bij de wielrenfietsen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: zo 2 december 2018, 12:28 Bij deze wil ik Shimano dan bedanken dat ik m'n reservewielen met 'standaard' body (8/9/10) gewoon kan blijven gebruiken op een fiets met 10-speed of 11-speed, in plaats van een bredere body te introduceren voor 11-speed zoals bij de wielrenfietsen...
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Wel grappig dat er twee dezelfde topics lopen. Shimano bied gewoon 11sp race cassettes aan die op een 10sp body passen. Wil je andere verhoudingen zul je cassettes moeten afdraaien.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... b715acbaa5
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Real Epic '89 schreef: zo 2 december 2018, 14:09 Wel grappig dat er twee dezelfde topics lopen. Shimano bied gewoon 11sp race cassettes aan die op een 10sp body passen. Wil je andere verhoudingen zul je cassettes moeten afdraaien.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... b715acbaa5
Feitelijk is dat een MTB cassette (qua passing) met een roadbereik die logischerwijs ook op een race body past.
Bovendien is dat uitsluitend een 11-34
Met als kleinste kransjes het zelfde bereik als de 11-42. Pas de laatste 3-4 grootste zijn anders.
Ik vraag me af of TS niet beter af is met een groter voorblad. Als ik het goed heb zit op die ghost een 34-24. Dan ga je met een roadcassette ook niet veel harder
Ride like you stole it
Diesel1965
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 december 2018, 10:26

Klopt ligt 34/24 voorop,alleen met een cassette met kleiner verloop( 11,12,13,14,15,16,17 ipv 11,13,15,17,19) bij de kleine tandwielen is de overgang minder . Daar is het eigenlijk voor en niet om veel harder te fietsen .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed punt.
Ik had voor 36-22 op mijn 10-speed. (29")
En omdat op een 10-speed cassette het kleinste kransje ook 11t is, kan je dat best vergelijken.
Het gaat hier tenslotte om het kleine deel vd cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janlucas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 4 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Noord Brabant

Op een Hope Pro 4 MTB achternaaf (11 speed) kun je race cassettes plaatsen ( 11 speed), Mtb cassettes plaats je met een bij geleverde vulring.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

janlucas schreef: ma 10 december 2018, 22:22 Op een Hope Pro 4 MTB achternaaf (11 speed) kun je race cassettes plaatsen ( 11 speed), Mtb cassettes plaats je met een bij geleverde vulring.
Dat is helemaal makkelijk :-q
Ik heb de body 0,8 mm afgedraaid (was plaats voor) en vul dat met mtb cassette weer op met een vulring.
Vind in wat vlakker terrein een racecassette ook fijner met kleinere stapjes. ombouwen (ketting + cassette en b tension screw) duurt 5 min.
Zo, of met een naaf als boven beschreven ben je er in 1 keer vanaf. het kan dus :-D
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

11-23 is wel heel klein, zelfs op de racer.

Zou eerder 11-28 pakken o.i.d. is toch echt wat meer allround.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ultimateme schreef: ma 10 december 2018, 23:28 11-23 is wel heel klein, zelfs op de racer.

Zou eerder 11-28 pakken o.i.d. is toch echt wat meer allround.
Als je in Groningen woont zou je zelfs met een 11-16 11sp cassette kunnen nemen. Voldoet bij alle windkrachten! En ook in het plaatselijke bos.

(Een mountainbike cassette met 11-42 in nog allrounder, maar dat vroeg TS niet...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie