Bredere velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Noke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 december 2018, 12:54

Ik zou graag weten of een bredere velg ( binnenmaat velg) ook een bredere band oplevert . Ik bedoel dat ik nu met 2.25 en oude Crest velg net genoeg ruimte in de achtervork heb . Heb ik die ruimte ook als ik een bredere velg neem en dezelfde maat band ( 2.25) ?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Een bredere velg kan er zeker voor zorgen dat een band breder uitvalt, maar dat is geheel afhankelijk van het type band wat je hebt en hoeveel je breder gaat.

Het zal mm werk zijn ipv centimeters dus afhankelijk van je clearance zou ik daar niet te bezorgd om zijn..

edit: ik lees dat je net genoeg ruimte hebt dus in jouw geval zou dat dus wel een dingetje kunnen zijn :roll:
Just do Ti, or did i die?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Google is your friend.

Er staan veel lijstjes op internet met de breedte van de velg en de band opgemeten. Vaak lees je dat de breedte van de casting, de ballon zeg maar, groeit. De breedte over de noppen verandert soms helemaal niet, wordt wel platter van vorm.

Dus waar is het krap, bovenop bij de noppen of bij de zijkanten?

Enjoy!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 25 december 2018, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dezelfde band wordt iets volumineuzer op een bredere velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt het misschien over maximaal 2 mm per kant als je nu van 21 mm (Crest) naar 30 mm intern gaat voor de velg. Maar voor een 2.25 band zou je iets van 24-27 mm moeten nemen om de band het mooist te laten vallen... En dan praat je misschien of 1 mm aan iedere kant er bij!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het wel scheelt.
Bij het achterwiel van m'n singlespeed Inbred ging ik met RaRa 2.25 van een 19mm velg naar een 25mm FlowEX. Toen was de clearence echt behelpen. Geen ruimte voor modder of een klein slagje.
Uiteindelijk een ArchEx gebruikt, die is 21mm, dat scheelde genoeg.
Nu hebben NoTubes velgen wel een lagere velgrand, waardoor de band ook iets breder gaat staan dan bij andere velgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Gaat een verschil in binnenbreedte van 22,5mm naar 26mm een merkbaar verschil opleveren met 2.25 banden?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In mijn ervaring wel. Je gaat met 22,5 mm van 'net te smal' naar met 26 mm naar 'precies goed'.


De stap van bijvoorbeeld 27 mm naar 30 mm is niet voelbaar, maar alles wat onder de 23 mm zit is eigenlijk dus net wat te smal voor 2.25. En alles wat je dan breder gaat is nog merkbaar. (En natuurlijk is van 25 naar 30 mm wel weer voelbaar.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Thanks! :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Plaats reactie