Tire inserts als stootlekbescherming, ervaringen marathon/XC? Pepi’s Noodle?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gisteren uit 2e hand een verhaaltje over de Pepi's gehoord van een wereldbekerrijdster. Ondanks dat de dame in kwestie erg licht is en er niet onverantwoordelijk met bandendruk omgegaan werd, heeft ze gewoon een velg en de Pepi kapot gereden. dit schijnt bij meerdere rijders/rijdsters het geval te zijn geweest.

Gevalletje van 'te licht bevonden'. Letterlijk dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Team van Bart Brentjens rijdt er nu ook mee, met Pepi TN.
Dat de noodle kapot gaat is niet zo erg, liever de noodle kapot (die scheurt, maar zou bruikbaar blijven, gewoon brede isolatietape oid eromheen tapen) dan de velg... dan heeft 'ie zijn werk immers gedaan. Maar ja... als alsnog de velg eraan gaat...
Denk dat Huck Norris de iets stevigere (en makkelijker te installeren en te verwijderen) oplossing is, vergeleken met Pepi, alles zo horende en lezende. Tikkie zwaarder, dat dan wel. Voor niet-wedstrijd-XC/marathonrijders niet zo'n groot issue, lijkt me. (50gr Pepi Noodle maatje S, voor 29" 2,25" Noni, op ongeveer 25mm velg, 80gr Huck Noris).

Kan zijn dat de wedstrijdrijdster een nog lichtere wielset had, een wedstrijdbandje gebruikte?
Met een niet te lichte carbonnen wielset, een band als NoNi, voldoende druk, en een tire insert, zou die combinatie toch moeten functioneren als 'voldoende verzekering voor de velg'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Er zijn best veel prof teams die er mee rijden en voor hun hoeft de noodle het maar 1 wedstrijd uit te houden. Kapot? Gewoon nieuwe erin! :wink:

Jij gaat toch niet na elke rit je band los halen om te checken of de insert nog heel is en dan met ducttape zo'n ding weer in elkaar plakken? Als je dat een paar keer gedaan hebt is ie straks ook 30gram zwaarder geworden :lol:

Ik wil toch graag minstens enkele maanden zonder zorgen kunnen doorrijden. Paar tiende bar druk erbij en een goeie lijnkeuze helpt ook, dan kan je prima zonder insert doorrijden zoals de meeste doen, ook met carbon velgen :tong
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De leukste lijn naar beneden is de snelste, ongeacht wat ik tegenkom, ik kies nooit bewust voor 'de makkelijkste' of 'meest smoothe' lijn, dat moet mijn fiets (en wielset) maar accepteren :winkie: ...

Maar je hebt gelijk, @Daan. Zo'n ding laat je zitten en check je niet steeds, is ook helemaal niet nodig. Dat tapen ervan doe je pas als je evt. toch weer eens latex bijvult bv. (Een Noodle kan ook niet 'lek', hij scheurt evt. wat in. Maar hij blijft het verder gewoon 'doen'. Alleen als je op precies dezelfde plek weer eens doorslaat heb je net daar wat minder bescherming).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kickje.
Ik reed dus zonder tire insert en na 1,5 jr mijn DT Swiss XRC 1250 velg achter kapot gereden.
Wordt opgelost mbv Canyon en DT Swiss, maar ik ga nu toch een insert rijden achter. 'Verzekering'.

Heb in afwachting van het nieuwe/gerepareerde wiel alvast een setje Pepi's Tire Noodle R-evolution besteld, roze, maat S/M, geschikt voor 2,2"-2,4" banden, 78gr.
Ga ik alleen achter rijden. Is de ene versleten, dan de tweede erin.
Goedkoper dan 2 Cush Core's XC, stuk lichter (scheelt ongeveer de helft), vond ik wat meer passen bij mijn XC-trails light gebruik op een race/marathonfully. Icm met een Wolpack Race achter blijft het dan lekker licht.
Overweeg dan van 2,4" weer naar 2,25" te gaan, met die tire noodle is er toch extra bescherming en kan de druk wat omlaag, m.a.g. meer grip en meer comfort, icm velg 25mm interne breedte.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ik heb dezelfde, Pepi's Tyre Noodle - R-Evolution (roze) besteld, mede vanwege mijn eigen gewicht van 95 kg, rij ook nog met skinwalls dus minder stevige (zij) wanden, waardoor ik achter niet lager kan als 1.8 bar voor met 1.6 dit mede ook omdat met een lagere druk wil gaan rijden en om mijn carbon velgen te gaan beschermen.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ik heb ze, inmiddels al retour gestuurd..op advies van twee FM'S, schijnt het een drama te zijn op ze erop te krijgen, dan nog de banden erop zien te krijgen, wat natuurlijk per merk/type verschilt, het klonk allemaal niet echt veelbelovend. Qua functioneren is het volgens hun is ook, meer naam dan faam.
Laatst gewijzigd door Vision op do 19 november 2020, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij mij zijn ze onderweg, en het nieuwe wiel is nog niet binnen, dus ik ga het gewoon uitproberen.
Dat erop leggen schijnt bij alle inserts drama te zijn, ongeacht welke. Maar de Wolfpacks waarmee ik rijd gaan er super makkelijk op en af, dus ik heb enige hoop dat het drama daardoor wat minder groot zal zijn :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef: do 19 november 2020, 18:39 Bij mij zijn ze onderweg, en het nieuwe wiel is nog niet binnen, dus ik ga het gewoon uitproberen.
Dat erop leggen schijnt bij alle inserts drama te zijn, ongeacht welke. Maar de Wolfpacks waarmee ik rijd gaan er super makkelijk op en af, dus ik heb enige hoop dat het drama daardoor wat minder groot zal zijn :wink: .
Rimpacts gaan er supermakkelijk op, en zo zijn er nog wel meer. Maar bij de meeste mensen die klagen over het er op leggen van inserts is gewoon een kwestie van RTFM. Met de juiste methode en goed gebruik van bandenlichters is cushcore ook echt geen probleem en volgens mij is de rest makkelijker.

En zoals met alles, als je het 2x hebt gedaan is het de 3e keer een eitje.
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Een rimpact in een Maxxis doubledown 2,4” op 30mm velg was echt kansloos. In een gewone EXO band zonder probleem.

Dus ik denk dat je Wolfpack’s gewoon probleemloos gaan..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Vittoria Airliner gaat prima met een band met stevige cup.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

paulus1981 schreef: do 19 november 2020, 19:27 Een rimpact in een Maxxis doubledown 2,4” op 30mm velg was echt kansloos. In een gewone EXO band zonder probleem.

Dus ik denk dat je Wolfpack’s gewoon probleemloos gaan..
Rimpact pro zeker? Ik heb ervaring met de gewone en die zijn echt zo makkelijk dat ik me niet kan voorstellen dat dat niet te doen is met DD
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Makkelijk schreef: do 19 november 2020, 22:23
paulus1981 schreef: do 19 november 2020, 19:27 Een rimpact in een Maxxis doubledown 2,4” op 30mm velg was echt kansloos. In een gewone EXO band zonder probleem.

Dus ik denk dat je Wolfpack’s gewoon probleemloos gaan..
Rimpact pro zeker? Ik heb ervaring met de gewone en die zijn echt zo makkelijk dat ik me niet kan voorstellen dat dat niet te doen is met DD

Nee, een gewone, sluit niet uit dat ik onhandig ben, maar ik had gewoon onvoldoende ruimte om de band om de velg te krijgen..
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik geloof je direct hoor, bewijst weereens hoe band-afhankelijk het is.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De roze Pepi R-Evolution noodle is binnen (nu het wiel nog).
Heel anders dan de rode en gele noodle.
De Roze is van steviger schuim, en heeft een 'champgignon' vorm. Met de 'steel' die in het velgbed rust, en de 'kop' die gewoon rond is en de vorm van de bond volgt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie