Nieuwe velgen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Hoi,

Sinds vorig jaar begonnen met mountain biken.
Ik rij een Cube acid 2017 en wil hier graag een ander setje velgen voor aanschaffen.
Ik rij voornamelijk op de trials in nederland en dus niks te geks.
Wat zou een mooi setje zijn voor dit model fiets?

Groet en alvast bedankt voor de reacties,

Stefan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moet het lichter, sterker, of mooier zijn dan wat er nu op zit ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 januari 2019, 02:12 Moet het lichter, sterker, of mooier zijn dan wat er nu op zit ?
Als ik de meeste mensen moet geloven zou een stijfer en lichtere velg het rij plezier enorm verhogen.
De velgen die op deze cube worden geleverd zijn niet de beste (zx20 alexrims) van wat ik op dit forum heb gelezen.
Vandaar dat ik ze wil upgraden, samen met de banden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wil je de velgen upgraden of de wielen? Ik vermoed het laatste.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ook belangrijk: wat is je budget.

Ook voor redelijke prijzen kun je een set samen laten stellen wat specifiek voor jou rijstijl, inzetgebied en gewicht samengesteld wordt. Dat rijdt merkbaar beter.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als het binnen je budget past, zou ik je adviseren een handgemaakte wielset te laten maken. Die kan dan afgestemd worden op jouw specifieke situatie.

Dan ben je grofweg, inclusief nieuwe banden, zo'n 700 euro kwijt. Maar dat hangt ook helemaal af van de materialen die je kiest.

Maar ik heb zowel bij mijn racefiets als bij mijn mountainbike een handgespaakte wielset en ik ben daar meer dan tevreden over.

Mijn racefiets is gedaan door BikeWheels en mijn mountainbike door Wheeltec. Maar er zijn er nog meer zoals b.v. Ernest Frieke Bikeboosting.

En hier op het forum zijn er misschien ook wel leden die een wielset voor je kunnen bouwen. Ik geloof zelfs bovenstaande poster...

Als je niet veel banden wisselt zou ik de wielset meteen tubeless (laten) maken.

Let er ook op dat de interne velgbreedte breed genoeg is. Zo rond de 28 mm is toch wel de hedendaagse norm.

En dat hangt ook weer af van de bandbreedte waarmee je gaat rijden.

Maar ik zie dat je een Cube Acid rijdt. Dan kan ik me voorstellen dat €700,- teveel is.

Aan de andere kant kun je de nieuwe wielset altijd meenemen naar een nieuwe fiets.
Maar dan zit je misschien weer met boost vs. non-boost wat je waarschijnlijk nu hebt...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ad58 schreef: wo 16 januari 2019, 12:18 Als het binnen je budget past, zou ik je adviseren een handgemaakte wielset te laten maken. Die kan dan afgestemd worden op jouw specifieke situatie.
Dan ben je grofweg, inclusief nieuwe banden, zo'n 700 euro kwijt. Maar dat hangt ook helemaal af van de materialen die je kiest...
Dat kan ook wel wat goedkoper. Met Hope naven en bv ZTR Flow of Arch of DT velgen (afhankelijk van je gewicht) zou je rond de 550 ook klaar kunnen zijn.
Ad58 schreef: wo 16 januari 2019, 12:18 Aan de andere kant kun je de nieuwe wielset altijd meenemen naar een nieuwe fiets.
Maar dan zit je misschien weer met boost vs. non-boost wat je waarschijnlijk nu hebt...
Met Hope kun je inderdaad snel wisselen van as-standaard (DT 350/240 ook) alleen is Boost idd lastig. Dat zou je in de toekomst op kunnen lossen met adapters. Werkt op zich ook goed, alleen heb je dan niet de 'voordelen' van Boost (minder steile hoeken van de spaken tov de velg/naaf, "wijdere paraplu"). Maar zelf merk ik dat verschil niet echt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik zou in een Cube Acid geen wielen van €700,- zetten. Voor zo'n fiets zou ik op een nette gebruikte set zoeken met ZTR Crest of Arch velgen o.i.d.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Voor de racefiets krijg je vaak de tip om te kijken naar Zonda's als je een betaalbaar setje wil wat duidelijk verbetering oplevert tov een instap wiel.

Is er een vergelijkbaar iets in de MTB wereld? Gewoon een goede betaalbare set die als upgrade kan dienen voor de instap wielen die in de goedkopere fietsen zitten?
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Janwillembike schreef: wo 16 januari 2019, 15:34 Ik zou in een Cube Acid geen wielen van €700,- zetten. Voor zo'n fiets zou ik op een nette gebruikte set zoeken met ZTR Crest of Arch velgen o.i.d.
IK vind 700,- euro ook iets te veel van het goeie
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Jan the Man schreef: wo 16 januari 2019, 12:12 Ook belangrijk: wat is je budget.

Ook voor redelijke prijzen kun je een set samen laten stellen wat specifiek voor jou rijstijl, inzetgebied en gewicht samengesteld wordt. Dat rijdt merkbaar beter.

Ciao
Jan
Qua budget zat ik zo rond de 500,- te denken. Liefst zo geodkoop mogelijk natuurlijk :wink:
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Jer_81 schreef: wo 16 januari 2019, 23:38
Is er een vergelijkbaar iets in de MTB wereld? Gewoon een goede betaalbare set die als upgrade kan dienen voor de instap wielen die in de goedkopere fietsen zitten?
Naar zoiets ben ik ook op zoek, niks te geks.
Dooie77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 03:14

Ad58 schreef: wo 16 januari 2019, 12:18
Maar ik zie dat je een Cube Acid rijdt. Dan kan ik me voorstellen dat €700,- teveel is.

Aan de andere kant kun je de nieuwe wielset altijd meenemen naar een nieuwe fiets.
Maar dan zit je misschien weer met boost vs. non-boost wat je waarschijnlijk nu hebt...
Ik vind het inderdaad een hoop geld. Ik zoek toch een iets goedkoper setje wat wel een verbetering is ten opzichte van nu.
Ik ben van plan nog 1 a 2 jaar op deze fiets te fietsen en dan een iets betere te kopen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Let wel even op als je toch ooit van plan bent een andere fiets te kopen.

Ik weet niet of deze fiets Boost voor en achter heeft, maar anders heb je niks aan je wielen als je later een fiets koopt die wel boost heeft.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Jer_81 schreef: wo 16 januari 2019, 23:38 Voor de racefiets krijg je vaak de tip om te kijken naar Zonda's als je een betaalbaar setje wil wat duidelijk verbetering oplevert tov een instap wiel.

Is er een vergelijkbaar iets in de MTB wereld? Gewoon een goede betaalbare set die als upgrade kan dienen voor de instap wielen die in de goedkopere fietsen zitten?
Dan zou ik DT Swiss X1700 aanraden. Zelfde prijsklasse, en zelfde plaats in het gamma: prijs kwaliteit dik in orde.
Plaats reactie