Chris King BB PF30 - loopt niet soepel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Van het weekend voor de eerste keer mijn BB PF30 met de Chris King Injector Tool geserviced. Blijkbaar heb ik wat te fanatiek het vet erin gespoten, want er is een rubberen seal eruit gedrukt. In de online manual staat dat dat inderdaad kan gebeuren, en je deze terug moet plaatsen.

Iemand misschien tips hoe dat te doen?

Het lager heb ik verder niet uit elkaar gehaald; ik heb enkel de trapas eruitgenomen.
Laatst gewijzigd door Zaskar op ma 11 februari 2019, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als het een zelfde soort seal is die op industielagers zit dan:
Gewoon ertegen aanzetten en voorzichtig terugduwen. Het moet er gewoon terug "inklikken".

Bij een lager dat wat stroef loopt wip ik zo'n er regelmatig uit om even wat nieuw vet er in te smeren en "klik"je dat seal er met je vingers of nagel voorzichtig weer in .
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Nee het is een ander type seal, de seal van een Chris King zit veel losser. Persoonlijk vind ik het meest 'tricky' aan de chris king bracket de snap ring, ik heb al een uiteinde hiervan verbogen door deze te (de)monteren. Voorzichtig zijn dus.

Je moet hier maar eens kijken, vanaf 0:40 https://youtu.be/MlmGlHJRrTY?t=39
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

matthiav schreef: di 29 januari 2019, 15:02 Nee het is een ander type seal, de seal van een Chris King zit veel losser. Persoonlijk vind ik het meest 'tricky' aan de chris king bracket de snap ring, ik heb al een uiteinde hiervan verbogen door deze te (de)monteren. Voorzichtig zijn dus.

Je moet hier maar eens kijken, vanaf 0:40 https://youtu.be/MlmGlHJRrTY?t=39
Dat filmpje kende ik nog niet! Ik ga van t weekend er wat tijd aan besteden. Thanks! :-q
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Dankzij filmpje is t prima gelukt.

Echter.... ik vond dat hij nog steeds niet zo soepel loopt als dat ik had gehoopt. Naar mijn idee heeft hij altijd niet zo soepel gedraaid (nu 1 jaar, 3500 km erin).

Na ca. 1/2 - 1 omwenteling of iets meer komt hij tot stilstand, als je er met ketting eraf een draai eraan geeft.

Iemand enig idee waaraan het kan liggen??

Hieronder een filmpje wat lijkt op wat ik zie:
https://youtu.be/sStQwbHbguA
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Dit is herkenbaar maar komt door het vet imho. Met die CK injector tool pers je letterlijk elke vrije ruimte in de lagers vol vet. Ook al is vet een smeermiddel, dit zorgt voor weerstand. De best lopende lagers zijn volledig propere en ontvette lagers. Maar uiteraard is dat geen duurzame opstelling om in de modder mee te gaan ploeteren. Persoonlijk zou ik dus niet teveel zorgen maken over die paar extra watts weerstand, wetende dat je bracket vol vet zit. Ik heb zelf al veel ellende gehad met pressfit brackets die bij de minste modderrit de geest geven, voor mij is duurzaamheid prioriteit nummer 1 van het bracket. Mocht je nu in het zuiden van Spanje wonen en nooit regen zien, dan kan je ze een lichter likje vet geven.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

matthiav schreef: di 12 februari 2019, 12:03 Dit is herkenbaar maar komt door het vet imho. Met die CK injector tool pers je letterlijk elke vrije ruimte in de lagers vol vet. Ook al is vet een smeermiddel, dit zorgt voor weerstand. De best lopende lagers zijn volledig propere en ontvette lagers. Maar uiteraard is dat geen duurzame opstelling om in de modder mee te gaan ploeteren. Persoonlijk zou ik dus niet teveel zorgen maken over die paar extra watts weerstand, wetende dat je bracket vol vet zit. Ik heb zelf al veel ellende gehad met pressfit brackets die bij de minste modderrit de geest geven, voor mij is duurzaamheid prioriteit nummer 1 van het bracket. Mocht je nu in het zuiden van Spanje wonen en nooit regen zien, dan kan je ze een lichter likje vet geven.
Dat het vet weerstand geeft, lijkt me idd te kloppen. Ze hebben alleen deze weerstand daarvoor ook al gehad (ca. 1 jaar oud). LBS heeft toen beetje met die dunne vulringetjes zitten spelen (zat blijkbaar ook beetje speling in?).

Omdat ik vorig jaar bij een Transalp erg achteraan het groepje bungelde, kan ik iedere watt winst goed gebruiken bij een nieuw avontuur.

Is het mogelijk dat met PF BB het er toch een beetje scheef in zit en daardoor minder soepel loopt?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Zou altijd kunnen. De gemakkelijkste manier om dat te controleren is om de crank te demonteren en met de hand/vingers te voelen hoe soepel de cups afzonderlijk roteren. Maar het bracket op mijn racefiets loopt ook altijd soepeler dan datgene op de mtb, geen idee hoe dat komt.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Scheefstand geeft extra slijtage. Dat kun je voelen als het lager draait. Looppt ruw/korrelig. En er onstaat al snel speling die niet te stellen is.

Afdichting van mtb is vaak beter dan bij race lagers. Dit geeft meer wrijving.

Zo te lezen is er niets mis met die CK BB want hij liep altijd al wat zwaar ( door vet en afdichting)

Demonteren en lagers afzonderlijk checken en je weet het zeker. Of ze al dan niet gesleten zijn door scheefstand.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie