Hydraulische rem, schokjes in handle (2)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Vervolg op viewtopic.php?f=9&t=140112&start=75
Ter recapitulatie van laatste, ik heb toen de spanningen van enige spaken bijgesteld tot ik op het zicht geen heen en weer van de velgranden meer kon vaststellen. Maar had dus geen invloed op de schokjes die ik voelde in de remhandle (achter, ik had toen 1st foutievelijk gedacht dat het de voorrem was).
Dat was 2 maanden geleden.
Echter, sindsdien werden de schokjes geleidelijk minder, tot quasi onvoelbaar meer.
Tot ik eerder deze week tijdens het rijden ervoer dat de bandspanning te laag was geworden en ik de 2.5 bijpompte tot een 3.3 bar, en de schokjes gevoeld in de handle even plots en even sterk terug bleken te zijn.
Alsof de velg nu vervormde door een hogere bandendruk.

Band is "Schwalbe Super Moto-X 27.5"x2.40-650B 41B 2.0-4.0 bar 30-55 psi for crotched type rims only"
Velg is "Ryde Yura 22 36G"

Hoe is dit te interpreteren / verklaren?
De buitenband heb ik wegens slijtage een paar maanden terug vervangen, de oude had er toen een dik jaar opzitten, aan 50-60 km / dag. De nieuwe ziet er nog goed uit, ik merk geen bijzonderheden door stoten of schuren of zo.

Mogelijk zijn die fluctuaties in de remoliedruk achter er al geweest van bij oplevering fiets, en zijn ze me nooit opgevallen omdat ik de andere rem gebruikte (ik heb door de gewisselde links/rechts lange tijd foutievelijk gedacht dat ik voor remde terwijl het achter was).

Maar het is nu vreemd dat de bandendruk er klaarblijkelijk veel invloed op heeft.
Het zou kunnen dat spaakwerk dat / uitlijning die okee lijkt in onbelaste toestand, in belaste toestand in bijzondere mate anders wordt, komende door een nog eerdere oorzaak.
Of zijn er nog andere pistes?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Versleten velg?

Leg er een recht iets overheen, maak een foto en post die even. Heb ik je al eerder naar gevraagd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Djeez, je hebt je antwoord al in de eerste paar posts van je vorige topic gekregen en nog zeur je er over door.


Voor zover je velg niet versleten is duwt de band de velg bij de spaakgaten de velg een fractie naar buiten en daardoor remt je rem wat schokkerig. En nee, daarvoor hoeft je velg dus niet eens versleten te zijn.


Meet na, zoals TSTM al meermaals geopperd heeft.


Oplossing: minder druk, smallere band, lompere velg.


Topic mag op slot.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Lars TB schreef: za 16 februari 2019, 13:04 Oplossing: minder druk, smallere band, lompere velg.
Ik kies druk en bandbreedte volgens noden.
"Lompheid", is geen natuurlijke grootheid.
Als u ermee bedoelt een steviger velg, die was dealerkeuze.
Ik was een klant, die een 62 mm band als 1 van 2 door een dealer zelf voorgelegde keuzes koos, me dunkt stelde ik daarmee geen "speciale wensen" aan die dealer?

Ook terzijde - waar het me hier over gaat is welke uitleg er kan schuilen achter een velg die een bepaalde (asymmetrische anders toch geen schokjes?) vervorming vertoont onder een hogere druk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij de spaakgaten is de velg minder sterk.

En een bredere band oefent enorm veel extra kracht op de wanden uit, zeker met oplopende druk.

Combineer die 2 en je hebt jouw probleem (de wanden worden ter hoogte van de spaakgaten iets verder uit elkaar geduwd).


Als je even met een schuifmaat aan de gang was gegaan zoals TSTM al meermaals heeft aangegeven, dan had je dit zelf kunnen constateren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Chips er bij en we gaan weer een paar pagina's lezen!!

Of meten.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Lars TB schreef: za 16 februari 2019, 17:13 Bij de spaakgaten is de velg minder sterk.

En een bredere band oefent enorm veel extra kracht op de wanden uit, zeker met oplopende druk.

Combineer die 2 en je hebt jouw probleem (de wanden worden ter hoogte van de spaakgaten iets verder uit elkaar geduwd).


Als je even met een schuifmaat aan de gang was gegaan zoals TSTMals ik je juist interpreteer zou dit betekenen dat de wanden over hun omtrek 36 keer verder > dichter gaan, dat lijkt me zo snel dat de drukvoortplanting in olie
al meermaals heeft aangegeven, dan had je dit zelf kunnen constateren.
Heb moeite te volgen.
Kracht is functie van druk en oppervlak.
De banden zijn wel 62 mm, maar de velg is "maar" 22 mm breed, en de druk ook eigenlijk lager (2.5-4 versus de 4.5-6 bar bij mijn eerdere fietsen).

Verder, ter hoogte van spaakgaten zegt u. Er zijn 36 spaken, betekent dat dan 36 "uitstulpingen" over de omtrek? Bij elke omwenteling 36 schokjes in de remhandle?

En ik heb gemeten, en ook de spaakspanningen bijgesteld rond 2 spaakposities. Heb ik toen ook gezegd, middels enkele wasknijpers op de staander zodat ze vlak tegen de velgwand kwamen en ik afwijkingen zou kunnen zien.
Natuurlijk was dat allemaal in onbelaste toestand, fiets omgekeerd op de grond. Of sluiten jullie vervormingen onder belasting uit?

Chips zorgen voor een buikje en buikjes compenseren het voordeel van carbon.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

NovaX schreef: zo 17 februari 2019, 10:06
Lars TB schreef: za 16 februari 2019, 17:13 Bij de spaakgaten is de velg minder sterk.

En een bredere band oefent enorm veel extra kracht op de wanden uit, zeker met oplopende druk.

Combineer die 2 en je hebt jouw probleem (de wanden worden ter hoogte van de spaakgaten iets verder uit elkaar geduwd).


Als je even met een schuifmaat aan de gang was gegaan zoals TSTMals ik je juist interpreteer zou dit betekenen dat de wanden over hun omtrek 36 keer verder > dichter gaan, dat lijkt me zo snel dat de drukvoortplanting in olie
al meermaals heeft aangegeven, dan had je dit zelf kunnen constateren.
Heb moeite te volgen.
Kracht is functie van druk en oppervlak.
De banden zijn wel 62 mm, maar de velg is "maar" 22 mm breed, en de druk ook eigenlijk lager (2.5-4 versus de 4.5-6 bar bij mijn eerdere fietsen).

Verder, ter hoogte van spaakgaten zegt u. Er zijn 36 spaken, betekent dat dan 36 "uitstulpingen" over de omtrek? Bij elke omwenteling 36 schokjes in de remhandle?

En ik heb gemeten, en ook de spaakspanningen bijgesteld rond 2 spaakposities. Heb ik toen ook gezegd, middels enkele wasknijpers op de staander zodat ze vlak tegen de velgwand kwamen en ik afwijkingen zou kunnen zien.
Natuurlijk was dat allemaal in onbelaste toestand, fiets omgekeerd op de grond. Of sluiten jullie vervormingen onder belasting uit?
Oké, omdat je alleen goed bent in vragen stellen:

Een brede band zet veel meer kracht op een velgwand dan een smalle band. Als je een 28 mm raceband monteert op deze velg, kun je waarschijnlijk zelfs 10 bar in die band stoppen zonder hetzelfde effect te krijgen. Dus het effect van uitbuigen is een combinatie van in eerste instantie de breedte van de band en de druk.

Dan dus de velg. Het gaat niet om de gaatjes bij de nippels, maar om de grotere gaten in het velgbed. Die liggen ook nog eens versprongen van links naar rechts en zullen aan de kant waar ze dicht tegen de wand aan liggen meer invloed uitoefenen op de sterkte (zwakte in dit geval). Hoe dichter het gat tegen de wand, hoe groter de kans dat de wand is naar buiten gedrukt wordt door de kracht die de band (+ luchtdruk) er op zet.

Een andere belangrijke rol is dat die Ryde Yura een relatief lichte velg is voor de breedte (zal 28 mm buitenmaat zijn, de officiële maximale breedte uit de voorschriften voor de plaatsing van cantilevernokken!)(je rem gaat meestal niet meer passen als de velg dus nog breder wordt!). Gezien de hoogte van het remvlak (slim!) en het gewicht van de velg, is de wand dus vrij dun én kan de wand iets meer buigen (grotere 'arm' waar de kracht op staat)(dat effect zal minimaal zijn).

Nu gaat het uitbuigen maar om een tiende van een millimeter om al voelbaar te zijn. Dat is een waarde waarvoor je een zeer hoogwaardige meetklok en stabiele wielrichter moet hebben om dat te zien. Dus de afwijking is niet zichtbaar, alleen meetbaar. En dus voelbaar.


Waarom je geen 36 schokjes hebt is ook nog wel te verklaren. Een velg zal zelden recht uit een machine rollen. Ook hier is de afwijking waarschijnlijk (hopelijk!) iets in de orde van grootte van 2 tiende millimeter. Niet direct zichtbaar en met het opspannen van de spaken ook nog wel te corrigeren.
Maar een velgremvelg wordt eerst afgedraaid. Het remvlak wordt helemaal vlak gedraaid met een beitel. Dit betekent dat als de velg niet geheel recht was, de wanddikte nu variaties gaat vertonen omdat op de plek waar de velg iets naar buiten afweek er meer materiaal weggedraaid wordt en waar de velg iets naar binnen stond juist minder materiaal weggenomen wordt. En op wanddiktes van pakweg 2 millimeter is dus 0,2 mm al 10%. Op een al vrij dunne wand. Zou die wand 2,5 mm dik zijn, dan is het procentueel misschien niet zo een veel kleiner effect, maar wat er over blijft is wel stukken sterker. Maar zo een velg zou dan makkelijk 100 gram meer wegen.
De druk die de band uitoefent op de wand zal er nu voor zorgen dat de velg op 1 of misschien een paar plekken iets meer naar buiten gedrukt wordt. En misschien wel meer dan 2 tiende millimeter en dan voel je het effect zeker.


Duidelijk?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Heeft je dealer geadviseerd om een 62mm band op die velg op te pompen tot 3.3 bar? M.i. valt het nut van brede banden weg als je ze zo hard oppompt
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dank Lars! Ik vond je verhaal in ieder geval uitermate leerzaam :-q
Hopen dat Nova dat ook vindt....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

super duidelijk Lars!
Ook iets om bij stil te staan (ook al is het al meerdere keren gezegd) is dat de slijtage van de remrand natuurlijk ook van invloed is. Ook al is deze nog niet versleten, hoe langer je de velgen gebruikt, hoe dunner het remvlak zal worden, hoe sterker het effect van druk, hoe meer je het zal voelen tijdens het remmen.

Slijtage is erg afhankelijk van externe factoren en volgens mij gaat Novax door weer en wind gecombineerd met pekel, met flinke km aantallen.. (en dan wellicht ook nog stadsverkeer met meer remmen, maar dat is een aanname). Dus dan ga je dit wel voelen op een gegeven moment.
Zelf heb ik in 4 jaar tijd een voorvelg versleten bij mijn commuter, met slechts 12 km per dag. dit was echter wel een 16" velg, die uiteraard sneller slijt. (en versleten is in dit geval een remvlak dat zo dus is geworden dat het uiteindelijk scheurt).

Misschien spelen de hydraulische velgremmen ook nog een factor in dit verhaal, dit is voor de meeste hier op het forum ver verleden tijd, en het pre disc tijdperk waren het toch vooral de v-brakes die het meest gebruikt werden ipv magura's. Wellicht geeft de remleiding deze feedback wel een stuk duidelijker door dan een ouderwetse remkabel, dan is de oorzaak dus niet anders dan bij andere remmen, maar voel je het toevallig met deze meer.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb het in het verleden ook wel gehad, dat mijn Magura HS22 hendel terug begon te duwen. Uiteindelijk is die hydraulische leiding een tweerichtings systeem. Dit in tegenstelling tot een remkabel, die komt gewoon een tikje slap te hangen als de rem terugduwt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ja precies, voor mijn gevoel zou er zoiets mee moeten spelen, maar als je het zo omschrijft moet het zeker een factor zijn in het hele verhaal!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: ma 18 februari 2019, 10:13 Ik heb het in het verleden ook wel gehad, dat mijn Magura HS22 hendel terug begon te duwen. Uiteindelijk is die hydraulische leiding een tweerichtings systeem. Dit in tegenstelling tot een remkabel, die komt gewoon een tikje slap te hangen als de rem terugduwt.
Loop even naar je fiets en probeer dat eens...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: ma 18 februari 2019, 09:36 Ook iets om bij stil te staan (ook al is het al meerdere keren gezegd) is dat de slijtage van de remrand natuurlijk ook van invloed is.
Goede toevoeging :-q

Die was ik nog vergeten :oops:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie