Nieuwe auto komt eraan, beste mtb transportmogelijkheid?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

Over twee maanden komt m’n nieuwe auto binnen, een Audi A5 Sportback. Voor het eerst in jaren een auto zonder trekhaak. Omdat ik m’n MTB niet altijd in de kofferbak wil gooien ben ik op zoek naar een goede manier om m’n fiets te transporteren. Een fietsenrek achterop de A5 is niet mogelijk voor zover ik weet dus zit ik vast aan het dak. Juist daarvoor vind ik online heel veel mogelijkheden, maar vooral ook heel gammel uitziende mogelijkheden. Ook zijn lang niet alle dakdragers praktisch. Bij mijn huidige auto heb ik dakdragers die een drama zijn om erop te zetten: pielen met een inbusboutje in een onmogelijke hoek etc. In het verleden heb ik ooit dakdragers gehad die ik met een hendel vast kon zetten. M’n vader heeft dakdragers op z’n A6 Avant waar je de kopse kant van de buis uittrekt en kan aandraaien. Dus geïntegreerd draaiknoppen. Ideeal, kan je niet kwijtraken. Zijn van Thule, maar zie ze nergens op de website voor een A5 :(

Dus... wat zijn nou echt goede dakdragers? En die een praktische en snelle montage hebben.
En wat is nou een echt goede manier om je fiets op een dakdrager te zetten? Als ik de filmpjes van Thule zo bekijk, dan is eentje met een vorkmontage waarbij je je voorwiel in de kofferbak legt het stevigste. Ik vind het niks dat het teveel kan bewegen dus met zo’n arm aan het frame of zo’n voorwielklem zie ik niet zo zitten omdat het zo gammel lijkt.

Wie heeft ervaringen? Het moet dus makkelijk zijn en degelijk :) Prijs is niet zo’n thema. Ik heb 1400 euro uitgespaard door geen trekhaak te nemen. Deze oplossing moet voor minder, veel minder kunnen lijkt me :)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is de dakrail vd A6 avant niet hetzelfde als die van jouw A5 sportsback?
Of hebben ze inmiddels iets nieuws bedacht?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gevalletje verkeerde zuinigheid :bier:

Sorry, ben een trekhaakfan :kiss:

Qua dakdragers heb ik dan wel weer goede ervaringen met ook de meest eenvoudige Thules: ik heb die op mijn vakantieaanhanger gemonteerd. Daar rij ik dus niet hard mee, maar ik heb nooity het gevoel gehad dat mijn fiets er niet goed op stond. Maar, ik werk dan op een wat lagere hoogte dan een autodak. De Thules waar je de klem om het frame vast kunt draaien ter hoogte van de wielgoot, lijken me dan wel weer enorm handig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Kapitein Iglo schreef: do 28 februari 2019, 09:02 Gevalletje verkeerde zuinigheid :bier:

Sorry, ben een trekhaakfan :kiss:

Dit.. auto van 50k ... trekhaak van ...

Die haak kan je er nog steeds onder klussen :)
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Wij hebben op onze Bimmer 135i cabrio een trekhaakloze drager van Paulchen, die hebben dragers op maat voor heel veel (m.n. Duitse) modellen, aanrader!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je kan toch voor veel minder een trekhaak laten plaatsen?
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Welke dakdrager je nodig hebt kun je op de thule site zo vinden.(https://www.thule.com/nl-nl/nl/roof-rac ... ack-_-QuEk )Het gaat dan om de drager zelf ( de dwarsbalken en klemmen). Neem lig dwarsbalken compatible met T-rack , dat sluit gewoon veel mooier en cleaner aan.

Onderstaande zijn compatible met T-rack :

Thule upride: voordeel geen klemming op frame - groot nadeel groot en zwaarder ( vangt meer wind)
Afbeelding

Thule Proride: nadeel klemming op frame ( zie ik zelf niet zo als nadeel maar een flinterdun carbon raceframe kan er last van hebben) , voordeel stuk kleiner
Neem wel de proride 598 ( ipv de 591) , zitten een paar verbeteringen op die erg goed zijn ( oa de straps bij de banden zijn veel ergonomischer).
Met deze rij ik al een tijd rond en ook naar zuid frankrijk etc en geen centje pijn , stabiel en makkelijk fiets erop te zetten . Bewegen doet het altijd ( op een trekhaakdrager ook) een beetje , maar ik heb zelf vertrouwen in Thule ( als je al kijkt hoe ze zelf de uitersten testen) en hun ontwerp. Steeds voorwiel eruit vind ik zelf een gedoe en dubbelwerk .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door yves op do 28 februari 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dakdragers inderdaad met zo'n gleuf erin voor de T bevestiging. Super makkelijk en clean gemonteerd.

Ik gebruik de Thru-Ride. Fiets staat muurvast op de drager.

Afbeelding

En heb daarnaast ook een Thule wieldrager mocht het wiel niet meer achterin kunnen.

Afbeelding

Als ik op vakantie ga heb ik er ook nog een smalle dakkoffer naast. Past perfect.

Afbeelding
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Ik heb een fietsendrager die je zonder trekhaak aan de achterklep kan bevestigen. Kost wel een paar minuten om te installeren. Werkt verder prima. Maar de volgende auto krijgt wel weer een trekhaak.
Gebruikersavatar
GMR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 17 augustus 2018, 10:54
Mijn mountainbike: Cube Acid

japie carbon schreef: do 28 februari 2019, 10:18 Je kan toch voor veel minder een trekhaak laten plaatsen?
Op nieuwe auto's is dat nogal een uitdaging heb ik bij de dealer begrepen.
Ik wilde dat ook onder mijn Golf 7, maar de boordcomputer moet er ook voor aangepast worden (ivm de stroommetingen ofzo) en er moeten natuurlijk extra kabels getrokken worden. Dat werd een duur grapje.

Nu heb ik een 2e hands thule fietsendrager op de achterklep voor nog geen 100 euro, daar neem ik zonder problemen 2 fietsen op mee.
Kost idd even een paar minuten om te installeren.

Ik denk wel dat dakdragers net wat zekerder en steviger zijn, al heb je dan wel dat je de fiets echt hoog moet tillen, met eventueel risico om je auto te beschadigen. (Zonde als je bijvoorbeeld je trapper langs je auto laat gaan)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Klopt, je parkeer sensoren en derglijke moeten opnieuw afgesteld worden ivm de extra lengte voor de trekhaak. Ook moet ingesteld worden dat de sensoren uit gaan als er een steker in kwam.

Op mijn Opel Astra kostte het achteraf 550 euro (afneembaar). Als optie bij een nieuwe auto is het vaak belachelijk duur inderdaad
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dice Oldskool schreef: do 28 februari 2019, 10:29 Dakdragers inderdaad met zo'n gleuf erin voor de T bevestiging. Super makkelijk en clean gemonteerd.

Ik gebruik de Thru-Ride. Fiets staat muurvast op de drager.
+1 voor de voorvork bevestiging. Heb de MTB al heel wat km's richting het zuiden versleept daarmee. Fiets staat zo stevig dat ik er redelijk mee door durf te rijden (tot 150 km/u, daarna gaat een zeker iemand naast me protesteren :-D )
Dice Oldskool schreef: do 28 februari 2019, 10:29 En heb daarnaast ook een Thule wieldrager mocht het wiel niet meer achterin kunnen.
Past daar ook een boost voorwiel tussen? In 27.5+ variant?
Dice Oldskool schreef: do 28 februari 2019, 10:29 Als ik op vakantie ga heb ik er ook nog een smalle dakkoffer naast. Past perfect.
Same here.
Plus een fietsendrager achterop voor de MTB's van vrouw en dochter. De MTB van zoonlief past nog in de dakbak :D

Nadeel van de dakdrager vind ik dat het vrij veel tijd kost (bij mijn auto althans) om de draagbalken te monteren. Ik gooi de fiets dus meestal achterin en soms pak ik de trekhaakdrager.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

38x10 schreef: do 28 februari 2019, 12:48
Past daar ook een boost voorwiel tussen? In 27.5+ variant?
Hij is ook geschikt voor 29ers dus dat lijkt mij geen probleem. Als je een steekas hebt moet je wel een adapter gebruiken.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

hendrikjan schreef: do 28 februari 2019, 09:29
Kapitein Iglo schreef: do 28 februari 2019, 09:02 Gevalletje verkeerde zuinigheid :bier:

Sorry, ben een trekhaakfan :kiss:

Dit.. auto van 50k ... trekhaak van ...

Die haak kan je er nog steeds onder klussen :)
Precies, en dan heb je ook al 600 euro bespaard. Heb even snel opgezocht wat het kost achteraf afneembare trekhaak, 13 polig te installeren bij een A5 Sportback = 800 euro. Kan je ook mooi nog eens een karretje eraan knopen.
Plaats reactie