achterdemper scott Spark

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
gevellux
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 5 september 2018, 14:42

Aangezien Scott zijn dempers heeft aangepast in verticale positie zie ik veel voordelen maar krijg wel enkele reacties dat de demper dan veel gevoeliger blijkt.
Het schijnt dat de dempers niet voor deze positie zijn gemaakt waardoor er een aanpassing nodig blijkt.
Deze aanpassing zou vrij kostbaar zijn (rond de 400 euro).
Dit hoor ik al van verschillende richtingen en ben wel benieuwd welke reacties hier uit komen.
Ik kan namelijk een Scott Spark 940 2018 kopen maar begin wel te twijfelen want heb geen zin aan een extra kostenpost binnen korte tijd.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Waarom zou ie zo extra gevoelig zijn?
Die demper zit "op kop" omdat anders de kabel van de lockout niet netjes in het frame past. Nu zit de lockout mooi dicht bij het bracket waardoor de kabel netjes weggewerkt zit. Andere aanpassingen zijn er volgens mij niet aan gedaan.
Anders zouden gewone voorvorken ook extra gevooelig zijn.

Op Bike Motion toevallig gesproken met iemand van Olympia en die vertelde ook dat daarom bij het ene model de demper "gewoon" zit en bij het andere model "op kop".
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of een demper staand of liggend gemonteerd is maakt voor de werking niets uit. Het zou best kunnen dat de demper bij de nieuwere Sparks gevoeliger aanspreekt (dat weet ik niet), maar dan ligt dat aan eventuele aanpassingen aan de draaipunten (kinematiek) van het veersysteem, niet aan de positie van de demper.

Ik heb ooit eens een mailtje naar Fox gestuurd omdat ik de demper in mijn fiets andersom wilde monteren en kreeg toen ook het antwoord dat dat geen enkel probleem was voor de werking van de demper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik rijd een spark sinds februari 2017 en met meer dan 10000 km heb ik de demper nu 1 keer een gewone service beurt laten geven. Tweede zit er aan te komen maar ik zie of voel geen rare dingen. Ook bij mij in de fietsgroep fietsen verscheidende sparks maar geen negatieve berichten over de demper.


Patrick
Proberen lukt altijd
Plaats reactie