NX 11 sp schakelt slecht naar kleinste kransje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Klinkt als slijtage. 1,5 jaar in gebruik zeg je, en hoeveel kilometers zijn dat geweest? Heb je in die tijd al eens iets vervangen?

Als de boel versleten is kun je afstellen wat je wil, maar dat ga je nooit goed krijgen. Verbogen padje net zo, dan blijf je bezig.
Dus eerst schoonmaken en alles controleren op slijtage en/of schade.

-Kijk of je derailleur recht onder je cassette hangt.
-Check of je derailleurwieltjes niet helemaal glad zijn. (dit was vorige maand bij mij de oorzaak van precies dit probleem)
-Check of je kabel niet stroef loopt, of vervang liever gewoon meteen je kabels. Soms voel je geen weerstand, maar schakelt een nieuwe kabel toch een stuk beter.
-Check je kettingslijtage met een slijtagemeter. Kost 10 a 15 euro als je die nog niet hebt. Als je ketting erg versleten is, dan is de kans aanwezig dat je cassette ook niet meer top is.

Mocht het zo zijn dat dit allemaal is uitgesloten is en je B-schroef of een andere stelschroef het probleem blijk te zijn, vraag je dan af waarom dit ineens zo is.
AvL1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 november 2018, 23:35

Vandaag de binnenkabel vervangen en stelschroef B flink bijgesteld. Het schakelt nu allemaal weer zoals het hoort!
Dank voor de bruikbare tips & tricks :-q
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

AvL1977 schreef: vr 29 maart 2019, 22:02 Vandaag de binnenkabel vervangen en stelschroef B flink bijgesteld. Het schakelt nu allemaal weer zoals het hoort!
Dank voor de bruikbare tips & tricks :-q
Had dus maar naar mij geluisterd, gaf je die tip gelijk al.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Vind t wel vreemd dat het 1,5 jaar goed gewerkt heeft en nu moet ineens de b-schroef flink bijgesteld worden. Dan klopt er iets niet lijkt me. Of heeft het jooit zo goed gewerkt als nu?
AvL1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 november 2018, 23:35

Ik denk dat het schakelprobleem vooral door de kabel werd veroorzaakt. Stelschroef b was waarschijnlijk bij levering niet echt goed afgesteld.
Plaats reactie