Vreemd trap gevoel na eagle wissel...OPGELOST!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Vorige week mn eagle cassette en ketting vervangen en sindsdien loopt de ketting niet soepel. Ik voel als het ware elke schakel over het kettingblad gaan, tenminste het lijkt uit de kant van de cranks te komen. Als ik geen druk zet voel ik het niet. Beetje moeilijk te omschrijven maar ik lees op bikeradar over “notchy feeling” en dat is precies wat het is. :roll:

Voorste kettingblad is 500 km oud, cassette en ketting dus nieuw. Wel van eagle X01 naar eagle GX overgestapt maar dat zou niet mogen uitmaken lijkt mij. Kettinglijn is ook niet veranderd...Ketting loop ook perfect over voorste kettingblad.

Iemand een idee, of moet ik de ketting gewoon even tijd geven om soepel te worden?
Laatst gewijzigd door mugged op za 18 mei 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat laatste ja. Even inrijden als het blijft dan zal het waarschijnlijk erger worden. Is het probleem ook duidelijker.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Andere mogelijke oorzaak is dat decketting niet goed door de derailleur loopt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat was mijn gedachte ook meteen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Ook de mijne :winkie: want die heb ik eerder gehad... maar dat is het niet helaas...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heb je dat gevoel ook als je ketting op de middelste bladen van je cassette ligt?
En wordt dat gevoel sterker naarmate je meer naar de grootste of kleinste krans schakelt?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb gereden met GX cassette / GX ketting, waar ik ook de aandrijving "voelde".
Ik heb vorige week een GX cassette icm een XX1 ketting geprobeerd, en mijn eerste indruk was dat hij beter schakelt maar vooral ook rustiger lijkt te draaien.
Uit reviews blijkt hij ook langer mee te gaan.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je bedoelt het gevoel dat het lijkt alsof je ketting, op het moment dat een schakel het tandwiel verlaat, aan de tanden blijft kleven?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er was toch een serie Eagle kettingen die te lang was?
Tijdje terug hadden we een topic van iemand wiens nieuwe ketting langer was dan zn gebruikte....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ken dat gevoel alleen bij een dik ingevette ketting net uit de verpakking.
Vet verwijderen en zelf licht insmeren hielp daarbij.
Zit de ketting dik in het vet?
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Dank voor alle reacties. Heb met exact dezelfde setup gereden maar dan in X01 cassette en X01 ketting zonder issues wat voor mij de kettinglijn uitsluit, hoewel het idd op grotere kransjes iets minder is. En het is alleen als ik kracht zet, als de fiets in de standaard hangt loopt ie soepel.

Inderdaad het gevoel is alsof de ketting blijft plakken of dat de ketting moeite heeft om op over de tanden van het kettingblad te glijden. Ketting zit riant in het vet uit verpakking, zal m eens proberen te ontvetten om te zien of dat helpt.

Kettinglengte is korter dan de oude dus moet goed zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Het lijkt er dan toch op dat ondanks die 500km je tandwiel ingesleten is. De ketting komt moeilijk los van het voorblad omschrijf je zelf. Dat ken ik alleen van versleten bladen icm nieuwe ketting.
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Eagle is way too fiddly for my liking.
SRAM use to be the mountain bikers go to for reliable hassle free shifting in any conditions. The 12speed is just too sensitive to small changes. I'm sticking with maxiumum 11 speed for the time being.
I still run 10sp on one of my bikes and it provides the best shifting in all conditions.

If your running a narrow wide chain ring at the front you might get the chain sticking a little while on the big dinner plate or small cog at the back.
Make sure the chain ring is 12sp and not 11sp
This could be the cause, or the ring is slightly 'worn' and causing issues due to the sensitive nature of eagle.
Good luck
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hier een jaar probleemloos gereden met een (2dehands) X01 set.

Daarna een nieuwe ketting (kmc) en hetzelfde gevoel.
Bij mij kon je ook zien dat ie wat aan het voorstander bleef plakken.
Echter geen last van chainsuck, en na wat fietsen is het over.
Volgens mij kwam het door het vet aan de ketting.
Hij lijkt wel wat minder te schakelen met de kmc ketting....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Saltire schreef: wo 15 mei 2019, 15:36 Eagle is way too fiddly for my liking.
SRAM use to be the mountain bikers go to for reliable hassle free shifting in any conditions. The 12speed is just too sensitive to small changes. I'm sticking with maxiumum 11 speed for the time being.
I still run 10sp on one of my bikes and it provides the best shifting in all conditions.
My Eagle setup has performed almost nonstop without issues for 6000 tough km's on two chains but I agree it is way more sensitive than the earlier Sram setups.

Ketting is nu schoon en voelt supersoepel maar probleem blijft hetzelfde. Heb nu een nieuw kettingblad besteld, wilde toch al een 32 tands hebben. Laat wel weten of het werkt...
Plaats reactie