Raceface crank ombouwen naar 1 x 11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Kort geleden heb ik een Trek Procaliber 9.6 2018 model kunnen kopen voor een heel prettig prijsje. Niet alle onderdelen waren top (remmen b.v.) maar ik had door de fikse korting voldoende ruimte in het budget om daar wat aan te doen. De aandrijflijn ( 2 x 11) bestaat uit een Raceface Aeffect 26-36 crankstel en een 11-42 cassette (Shimano). Ik heb er nu een paar ritten mee gemaakt en weet 1 ding al zeker. Het kleine kettingblad voor 2tT gebruik ik niet. Ombouwen tot 1 x 11 lijkt dus voor de hand te liggen. De voor derrie er af en het grote blad voor vervangen door een Raceface Narrow-wide 36T zou het moeten doen. Maar ik vraag me af of ik nog iets moet doen om de off-set van dat nieuwe blad aan te passen met b.v. een paar spacers tussen het blad en de spiders. Ik weet overigens niet eens waar zulke spacers en langere boutjes te krijgen zijn. Kan iemand mij op weg helpen?
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Het Raceface Aeffect crankstel is volgens mij altijd een Cinch direct mount. Je zal nu een zogenaamde spider hebben waarop 2 bladen zijn gemonteerd met bladboutjes, deze spider zit op een soort meenemer op de crankset. Je kunt ervoor kiezen om een enkel narrow wide blad op de spider te monteren, of (de mooiere optie) de spider inclusief huidige bladen te verwijderen en in de plek een narrow wide Cinch blad te monteren. Afhankelijk van je fiets maak je dan de keuze uit Boost/non-Boost en afhankelijk van je voorkeur voor rond of ovaal. Diverse merken verkopen deze bladen, zoals: Raceface, Absolute black, Blackspire, Superstar Components, etc

Voor de beeldvorming zou ik even op Youtube kijken, dan zie je snel hoe dat Cinch systeem werkt.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Bedankt voor je reactie.

Dat cinch systeem had ik al bekeken op Youtube en ziet er goed uit Met mijn eerste zoek sessies kwam ik steeds weer op een Narrow-wide blad uit voor montage op de spider. Direct mount is veel eleganter. Ik neem aan dat de offset wel goed zit als ik kies voor een boost compatible blad (ik heb een boost frame). Gek genoeg kon ik op de product site van RaceFace daar geen verwijzing naar vinden. Andere aanbieders doen dat nadrukkelijk wel.

Ik weet op dit moment trouwens niet eens of ik de Aeffect crank wel hou. De duurdere cranks van RaceFace hebben betere mogelijkheden om de speling op de crank op te heffen zag ik. Maar goed, de kettingbladen zijn compatible dus nu een ander kettingblad kopen is later geen probleem.
Plaats reactie