Band netjes opleggen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

bongo schreef: za 8 mei 2021, 17:42
ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 mei 2021, 14:25 Wat ook helpt is eerst zacht oppompen, op z'n plek masseren en dan pas verder pompen.
Heb je het over banden? :o
A dirty mind is a joy forever.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

corex schreef: za 8 mei 2021, 18:08 Een middenklasse alu 19 mm velg voor schijfrem met 2,4 band gaat ploppen met soms een noodzakelijke 5 a 6 bar prima.
Noem mij eens een MTB band die die drukken kan hebben? Zo verkloot je volgens mij je banden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: za 8 mei 2021, 21:23
corex schreef: za 8 mei 2021, 18:08 Een middenklasse alu 19 mm velg voor schijfrem met 2,4 band gaat ploppen met soms een noodzakelijke 5 a 6 bar prima.
Noem mij eens een MTB band die die drukken kan hebben? Zo verkloot je volgens mij je banden.
Ik heb nog nooit een band zien scheuren door te hoge druk. Meestal springen ze van de velg bij dat soort drukken. En soms beschadig je dan wel eens de hieldraad. Maar ik heb wel voldoende kapotte velgen gezien door dat soort drukken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En als je band er af schiet, is je velg ook krom.
Laten we hopen dat zn metertje teveel aangeeft :-D

De velg gaat kapot door de kracht die de band op de velg uitoefent. Niet door de luchtdruk op de velg.
En als ze op die manier de velg verkl00t hebben, dan komen ze bij jou garantie claimen... :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik zie wel vaker van dat soort adviezen langskomen en heb daar ook al vaker een opmerking overgemaakt, die dan vervolgens in de wind geslagen wordt. Die hoge drukken gaan goed, totdat het fout gaat.....

Ik heb ooit eens een band gehad die er bij 2 bar afschoot. Dat wil je echt niet meemaken. Ik plop tegenwoordig met Max 1,5 bar en ik ben nog geen band tegengekomen die niet mee wilde werken ( behalve die ene met dat explosieve karakter dan). Die hoge drukken zijn echt niet nodig.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Afgelopen week-end flink aan de slag gegaan met de tips van dit forum. Ik heb ruim een liter zeepsop aangemaakt en ben flink gaan smeren; velglint, velgranden binnen en de hieldraden aan beide zijden van de banden.

Ruim voldoende gebruikt m.i., op een gegeven moment kwamen zelfs de buurmeisjes in bikini langs omdat ze dachten dat een een schuimparty aan de gang was.

Banden opgepompt tot 3 a 4 bar, maar niks plopte, bleven zitten waar ze zaten en nog steeds enorme hoogte slagen erin (voor en achter, voornamelijk bij het ventiel). 2 of 3 x leeg laten lopen en weer alles herhaald met de hand heen en weer zitten wringen om de band goed in de velg te krijgen, maar weer niks.
Banden 15 min laten staan, resultaat: de banden blijven "onregelmatig" op de velg liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Welk type velglint gebruik je? Ik heb ooit zoiets gehad en toen bleek het velglint niet helemaal mooi te liggen, zodat de ene kant van de band op het lint ruste en de andere kant niet. Maar dit was wel voor het tubeless tijdperk met een klassiek velglint.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Hilhoven schreef: ma 10 mei 2021, 16:44 Welk type velglint gebruik je? Ik heb ooit zoiets gehad en toen bleek het velglint niet helemaal mooi te liggen, zodat de ene kant van de band op het lint ruste en de andere kant niet. Maar dit was wel voor het tubeless tijdperk met een klassiek velglint.
Ik heb er nu van Schwalbe die blauwe plakvelglinten in liggen. Er zaten van de fabriek uit van die no name plastic velglinten in die tegen de zijkanten op kruipen en heel onregelmatig erin liggen. Die heb ik er dus vervangen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zachtjes oppompen en dan op zn plek masseren, kneden en buigen.
Daarna oppompen tot 2 bar.

(Je weet toch wel dat dit de straf is van de goden, omdat je tan all hebt gekozen :D )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 mei 2021, 18:27 Zachtjes oppompen en dan op zn plek masseren, kneden en buigen.
Daarna oppompen tot 2 bar.

(Je weet toch wel dat dit de straf is van de goden, omdat je tan all hebt gekozen :D )
Heb ik ook geprobeerd, aan een kant lukt dat prima, maar dan zit ie aan de andere kant weer niet goed. Pfff begin een beetje moedeloos te worden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Frustrerend. Wat je nog kan doen is je band wat minder ruimte geven door het velglint goed over de volle breedte 2x rond te wrappen. Maar als ik dit zo zie is het wel heel scheef, en met weinig druk valt hij waarschijnlijk heel erg naar binnen. Hoe breed zijn je velgen (inner width)?
Waar woke is, is vuur
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Als het echt niet gaat zou ik er een binnenband in stoppen en het een nachtje (flink) op druk laten staan of er zelfs een paar ritjes op maken.
Dan binnenband eruit (aan 1 kant van de velg wippen) soppen en weer oppompen. (dan latex door het ventiel vullen)..

(Oh laat maar.. eerste post toch niet goed gelezen ...je hebt het probleem al met binnenbanden zie ik..)
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Makkelijk schreef: ma 10 mei 2021, 19:43 Frustrerend. Wat je nog kan doen is je band wat minder ruimte geven door het velglint goed over de volle breedte 2x rond te wrappen. Maar als ik dit zo zie is het wel heel scheef, en met weinig druk valt hij waarschijnlijk heel erg naar binnen. Hoe breed zijn je velgen (inner width)?
Moet ik even nakijken.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb bij een te krappe passing een keer veel dunnere tape, Stan's no tubes, toegepast, toen ging het wel. Die tape is op mijn schuifmaat 0,14 mm dik.
Laatst gewijzigd door Gerard4t op di 11 mei 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

WimL schreef: ma 10 mei 2021, 22:09
Makkelijk schreef: ma 10 mei 2021, 19:43 Frustrerend. Wat je nog kan doen is je band wat minder ruimte geven door het velglint goed over de volle breedte 2x rond te wrappen. Maar als ik dit zo zie is het wel heel scheef, en met weinig druk valt hij waarschijnlijk heel erg naar binnen. Hoe breed zijn je velgen (inner width)?
Moet ik even nakijken.
Type: Alexrims Z20.
Zal binnenzijde nameten als de banden er af zijn.
Plaats reactie