Band netjes opleggen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

kermit schreef: wo 12 mei 2021, 10:36
Willem Altes schreef: di 11 mei 2021, 12:42 Velglint?
Tape!

Zeker omdat je zegt dat het bij het ventiel lekt, betekent dat het langs je lint ergens langs gaat en dan bij ventiel eruit komt.
Hier al wat mee gedaan? Tape is veel dunner dus belemmerd de band minder om goed in de rand te gaan zitten.

Ik heb geen Cube maar een Merida, maar wel met Alex velgen ;-)
En daar heb ik geen enkele keer een probleem gehad met een band netjes rond te krijgen en er tubeless of met biba mee te rijden.

Waarschijnlijk is de combinatie van deze band en velg erg strak.
Een zo dun mogelijk velglint (tubeless tape dus) en flink glijmiddel zou het toch moeten doen. Smeer dan ook de tape even in met het sopje voordat je de band monteert.
Ik heb er nu Schwalbe tape in zitten (dat blauwe), maar zal eens kijken naar tubeless tape.
Denk dat het toch aan de Vittoria banden kan liggen, gisteravond voor de grap de oude versleten banden die af fabriek eronder zaten er weer eens opgelegd en dat zag er eigenlijk prima uit, waren Schwalbes Racing Ralph.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Elvander schreef: wo 12 mei 2021, 10:39 Persoonlijk zou ik nooit nieuwe velgen kopen omdat een bandje niet lekker past op een verder goede velg.
Een andere band zou mijn keuze zijn .
Denk het ook ja, zoals in mijn post hierboven; die originele Schwalbes gingen prima, dus misschien een setje nieuwe Schwalbes proberen.
(Les: Koop nooit banden omdat je ze er mooi uit vindt zien :-( )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

(Les: Koop nooit banden omdat je ze er mooi uit vindt zien :-( )
Dat sowieso. Je koopt banden omdat ze bepaalde eigenschappen hebben die voor jou belangrijk zijn.
Niet vanwege het logo of de kleur.
De band is het enige dat jou verbindt met de ondergrond.
Als alle banden gelijk zouden zijn waren er ook niet zoveel soorten :wink:
Maar ooit ook die fout gemaakt, dus trek het je niet aan.

Toch ben ik wel benieuwd hoe deze banden het doen op een andere velg.

En dat blauwe losse plastic lint kan best wel eens roet in het eten gooien. Zit het echt klem tussen de velgranden of slingert het een beetje in de velg?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 12:32 Toch ben ik wel benieuwd hoe deze banden het doen op een andere velg.
Zoals in een paar posts terug: heb er een om een racefietsvelg gelegd (18 mm mavic velg uit 1987), was prima rond.
En dat blauwe losse plastic lint kan best wel eens roet in het eten gooien. Zit het echt klem tussen de velgranden of slingert het een beetje in de velg?
Het originele plastic velglint slingerde een beetje in de velg, links en rechts hier en daar omhoog tegen de veldranden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan blijven alleen de velgen over.
Of eigenlijk deze combinatie band-velg, want andere banden gingen wel goed.
Dan toch een paar andere banden kopen voor deze wielen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 17:57 Dan blijven alleen de velgen over.
Of eigenlijk deze combinatie band-velg, want andere banden gingen wel goed.
Dan toch een paar andere banden kopen voor deze wielen.
Nou he he het "lek" lijkt boven; nadat ik de band om een smalle racevelg met 25 mm binnenband had gelegd en deze nagenoeg perfect rond was, begon ik te twijfelen.

Dus de originele binnenbanden eruit gehaald en eens bekeken, en het viel me op dat die erg dik waren. Nieuwe dunnere binnenbanden gelegd en de randen van de banden nog een beetje met vaseline ingesmeerd, opgepompt en: perfect rond zowel voor als achter.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Hmmm, vaseline is niet aan te raden. Dit droogt namelijk niet in waardoor de band kan blijven schuiven of eraf ploppen.
Volgende keer gewoon zeep of afwasmiddel gebruiken. Dit kun je na gebruik wegspoelen en wat achterblijft droogt in.

Groet, Jan
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Jan F. schreef: za 15 mei 2021, 17:27 Hmmm, vaseline is niet aan te raden. Dit droogt namelijk niet in waardoor de band kan blijven schuiven of eraf ploppen.
Volgende keer gewoon zeep of afwasmiddel gebruiken. Dit kun je na gebruik wegspoelen en wat achterblijft droogt in.

Groet, Jan
Is dit als je met lage bandenspanning rijdt? Ik rij met wat hogere bandenspanning omdat ik meer gravelparcoursen met soms stukken asfalt er in rij.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zou het niet helemaal prettig vinden.
Haal iig eens de moertjes van je ventielen af, zorg er voor dat je ventielen netjes rechtop staan en ga een paar keer een noodstopje maken
Als je nu gemakkelijk je ventielen scheef in het velggat zet, moet je niet heel verbaasd opkijken als je een keer lek rijdt omdat je ventiel van de binnenband getrokken is.

Best irritant om in een noodstopje ineens ook nog eens lek te hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je weer nu dat het kan.
Dus nog even los halen en ontvetten.
Dan.monteren met verdund afwasmiddel.
Met vet tussen je band en je velg gaat de band wandelen in de velg en scheurt je ventiel uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 mei 2021, 23:58 Je weer nu dat het kan.
Dus nog even los halen en ontvetten.
Dan.monteren met verdund afwasmiddel.
Met vet tussen je band en je velg gaat de band wandelen in de velg en scheurt je ventiel uit.
:-q
Plaats reactie