Band netjes opleggen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als de slag er in blijft kan je ook meer sop proberen.
Ik heb een half jaar terug Schwalbe G-ones op de gravelracer gelegd en kreeg de slag ee niet uit.
Eerst een beetje sop langs de randen, toen wat meer er tussen gemaakt, maar de hoogteslag bleef.
3 keer alles er af gehaald en opnieuw er op, binnenband eerst wat harder bij opleggen, toen weer wat zachter, niks hielp.
Toen de hele binnenband door het sop gehaald en vrij veel sop tussen velg en buitenband, hard oppompen en toen was de slag er pas uit.
Dat sop droogt wel op.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Moraal vh verhaal. Goed insoppen en tubeless heeft de voorkeur ivm minder kans op hoogteslagen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

www.wielmontageshop.nl/contents/nl/d8_B ... e_Vet.html

Werkt perfect ook voor fietsbanden :-q
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Ik kom even terug op dit oude onderwerp (wat toch nog wel actueel is). Zijn de ervaringen met "bobbels" in buitenbanden alleen met zgn "tubeless ready" velgen?

Ik had namelijk met mijn oude 26" bakkie nooit problemen met wat voor buitenband dan ook (tubeless was er toen nog niet echt), dat ik vorig jaar een 29" kocht met tubeless ready velgen had ik met 3 verschillende merken buitenbanden hetzelfde probleem als hierboven aangehaald. Het lijkt of de binnenkant van deze velgen "stroever, plakkeriger" zijn wat mij logisch lijkt ivm de afdichting.

Na normveel gepruts heb ik uiteindelijk een goedkoop Shimano not tubeless ready wielsetje gekocht et voilà! geen enkele "bobbel" meer met welke band dan ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je het wel met een sopje en wat harder oppompen geprobeerd? (zie mijn post op p.1)
Mijn ervaring dat ik nog maar 1 band heb gehad die niet helemaal recht te krijgen was bevat ook tubeless ready velgen en banden. Van meerdere merken zowel velgen als banden.

Ik zou geen andere "glijmiddelen" gebruiken dan een sopje of het spul dat Schwalbe speciaal daarvoor heeft, gewone vettigheid verdampt niet na gebruik en dat is wel de bedoeling. Als de band eenmaal goed zit wil je juist niet meer dat hij nog kan verschuiven op de velg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Alle goede tips (sopje, 3-4 bar) zijn hierboven al gegeven. Je moet ook altijd even goed kijken waar de band niet lekker in velgrand plopt door de loop van het randje aan buitenzijde van de band net boven de hieldraad te checken, natuurlijk aan beide zijden van het wiel.
En laat de band ook 10 minuutjes staan op 3-4 bar, dan volgt het ploppen ook vaak vanzelf. Tenzij je een echte maandagmorgenband hebt :-q
(er bestaan zelfs bandentangen :o, die zijn goed bruikbaar voor stugge, vaak goedkope banden)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

WimL schreef: vr 7 mei 2021, 10:53 Ik kom even terug op dit oude onderwerp (wat toch nog wel actueel is). Zijn de ervaringen met "bobbels" in buitenbanden alleen met zgn "tubeless ready" velgen?

Ik had namelijk met mijn oude 26" bakkie nooit problemen met wat voor buitenband dan ook (tubeless was er toen nog niet echt), dat ik vorig jaar een 29" kocht met tubeless ready velgen had ik met 3 verschillende merken buitenbanden hetzelfde probleem als hierboven aangehaald. Het lijkt of de binnenkant van deze velgen "stroever, plakkeriger" zijn wat mij logisch lijkt ivm de afdichting.

Na normveel gepruts heb ik uiteindelijk een goedkoop Shimano not tubeless ready wielsetje gekocht et voilà! geen enkele "bobbel" meer met welke band dan ook.
Vroeger - opa vertelt... - voldeden de velgen aan de ETRTO norm die opgesteld is om te zorgen dat banden en velgen op elkaar passen. Bandenfabrikanten hebben daarin een speling van +/- 2,5 mm in doorsnede, velgfabrikanten iets minder. Maar de norm was zo ruim opgezet dat alles vrijwel altijd op elkaar paste.

Alleen kun je met die norm geen lichtere, brede velgen maken. En ook heeft de bodem onder de band (aan de binnenzijde van de velg dus) bij die norm zoveel ruimte dat je een band niet tubeless gaat krijgen. Dus hebben velgfabrikanten die norm los gelaten en zijn wat gaan spelen met de hoogte van de bodem en de hoogte van de zijkanten vanaf die bodem. Daarmee kunnen lichtere velgen gemaakt worden. En velgen die je tubeless kunt oppompen met een minipompje in plaats van hopen dat het met een compressor gaat lukken.

Alleen bandenfabrikanten bleven vrolijk banden maken met een speling van 2,5 mm in beide richtingen. En soms lagen banden mega strak op velgen. En soms knalden ze er af. En soms lagen ze net niet mooi aan. Dat laatste komt dan vooral weer door een fractie te hoge zijkant, waar een krappe band dan niet mooi gelijkmatig tegenaan kan liggen.

Shimano houdt zich nog een soort van aan de ETRTO norm. Tubeless maken gaat met veel tape en een compressor, maar het is niet zo als bij veel andere merken dat het simpel gaat.

Daarnaast hebben de meeste bandenfabrikanten hun toleranties verbeterd en passen de banden meestal beter. En hebben velgfabrikanten de banden iets meer ruimte gegeven om netjes te vallen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Lars TB schreef: vr 7 mei 2021, 11:36
Vroeger - opa vertelt... - voldeden de velgen aan de ETRTO norm die opgesteld is om te zorgen dat banden en velgen op elkaar passen. Bandenfabrikanten hebben daarin een speling van +/- 2,5 mm in doorsnede, velgfabrikanten iets minder. Maar de norm was zo ruim opgezet dat alles vrijwel altijd op elkaar paste.

Alleen kun je met die norm geen lichtere, brede velgen maken. En ook heeft de bodem onder de band (aan de binnenzijde van de velg dus) bij die norm zoveel ruimte dat je een band niet tubeless gaat krijgen. Dus hebben velgfabrikanten die norm los gelaten en zijn wat gaan spelen met de hoogte van de bodem en de hoogte van de zijkanten vanaf die bodem. Daarmee kunnen lichtere velgen gemaakt worden. En velgen die je tubeless kunt oppompen met een minipompje in plaats van hopen dat het met een compressor gaat lukken.

Alleen bandenfabrikanten bleven vrolijk banden maken met een speling van 2,5 mm in beide richtingen. En soms lagen banden mega strak op velgen. En soms knalden ze er af. En soms lagen ze net niet mooi aan. Dat laatste komt dan vooral weer door een fractie te hoge zijkant, waar een krappe band dan niet mooi gelijkmatig tegenaan kan liggen.

Shimano houdt zich nog een soort van aan de ETRTO norm. Tubeless maken gaat met veel tape en een compressor, maar het is niet zo als bij veel andere merken dat het simpel gaat.

Daarnaast hebben de meeste bandenfabrikanten hun toleranties verbeterd en passen de banden meestal beter. En hebben velgfabrikanten de banden iets meer ruimte gegeven om netjes te vallen.
Duidelijke uitleg. Thx.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

kermit schreef: vr 7 mei 2021, 11:23 Heb je het wel met een sopje en wat harder oppompen geprobeerd? (zie mijn post op p.1)
Mijn ervaring dat ik nog maar 1 band heb gehad die niet helemaal recht te krijgen was bevat ook tubeless ready velgen en banden. Van meerdere merken zowel velgen als banden.

Ik zou geen andere "glijmiddelen" gebruiken dan een sopje of het spul dat Schwalbe speciaal daarvoor heeft, gewone vettigheid verdampt niet na gebruik en dat is wel de bedoeling. Als de band eenmaal goed zit wil je juist niet meer dat hij nog kan verschuiven op de velg.
Misschien niet genoeg sop idd. ga dit weekend nog eens aan de slag met deze tip(s).
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

WimL schreef: vr 7 mei 2021, 16:46 Misschien niet genoeg sop idd. ga dit weekend nog eens aan de slag met deze tip(s).
Ik maak sopje met afwasmiddel en gebruik een oude tandenborstel om band en velglint vochtig te maken.

Druk die ik nodig heb is zowel met Conti als Schwalbe vouwbanden nooit hoger dan 2.5-3 bar, soms komt ie al bij 2 bar. Je moet ook even geduld hebben en minuutje laten staan, of even laten stuiteren.

Max druk staat op de banden en is vaak niet hoger dan 3-3.5 bar. Is de band of de velg de beperkende factor?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Beiden, maar de druk op de velg is ook afhankelijk van de breedte van de band, 3-4 Bar is wel een veilig uitgangspunt. Smallere velgen met dito banden kunnen meer hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind 4 bar best veel.
Als je band er erg scheef op ligt plopt 'ie er ook meteen weer af :-{
Bij 2 bar plopt 'ie ook wel.
Gewoon met wat geduld en met wat sop.
Wat ook helpt is eerst zacht oppompen, op z'n plek masseren en dan pas verder pompen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 mei 2021, 14:25 Wat ook helpt is eerst zacht oppompen, op z'n plek masseren en dan pas verder pompen.
Heb je het over banden? :o
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 mei 2021, 14:25 Ik vind 4 bar best veel.
Als je band er erg scheef op ligt plopt 'ie er ook meteen weer af :-{
Ik bedoelde ook eigenlijk 3-4 bar als max. Dat is al best veel inderdaad.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Afhankelijk van de breedte velg en band is 3-4 bar veel of weinig. Detail info maken begrijpelijk wat de getalletjes voorstellen.

Een middenklasse alu 19 mm velg voor schijfrem met 2,4 band gaat ploppen met soms een noodzakelijke 5 a 6 bar prima.

Wat een bredere velg aan druk kan hebben t.o.v een smallere weet ik niet.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie