Band netjes opleggen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Misschien een vreemd probleem, maar ik heb moeite om de banden netjes recht op mijn velgen te leggen. Wanneer ik de band oppomp ligt deze niet geheel 'symmetrisch' op de velg en lijkt het alsof er een slag in het wiel/band zit als ik deze ronddraai. Het is vooral optisch goed te zien, maar soms merk ik het zelf tijdens het rijden op de weg (die 'slag').

Het betreft Schwalbe banden (Nobby Nic en Racing Ralph) met een binnenband in de juiste maat. De velgen zijn Fulcrum velgen, maar met andere velgen heb ik het probleem ook wel eens gehad.

Is er een manier om banden goed op te leggen? Mis ik hier een handigheidje? (Ik heb al gezocht, maar niet echt een goede tip kunnen vinden.)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even insmeren met zeesopje of wat anders en dan goed hard oppompen zodat de randen echt overal netjes ploppen. Dan is de slag weg. Wel even weer wat lucht eruit laten lopen voor je gaat fietsen :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als je met binnenbanden rijd: eerst niet volledig oppompen, je moet de band nog wat kunnen bewegen. Dan wiel draaien en kijken of die recht zit. Bij slagen de band wat wringen tot hij recht zit. Nog wat verder oppompen, checken evt nog wat wringen dan verder oppompen tot juiste druk. Evt wat dreft, maar ik hou niet van meuk op mijn banden en hard oppompen werkt niet altijd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wel icm met iets wat het glijden bevordert. Gewoon naderhand even goed je velgen en banden afspoelen en droogmaken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Met de huidige buitentemperaturen minder relevant wellicht, maar een warme band laat zich ook makkelijker monteren dan een koude. Als ik 's winters nieuwe banden op wil leggen laat ik ze eerst in huis op kamertemperatuur komen voordat ik in mijn (koude) garage aan de slag ga.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Dank voor de info.

Ik ga het proberen met een sopje, want als ik de band lichtjes oppomp en handmatig probeer er recht op te leggen, dan lukt dat niet. Er is steeds een plek waar hij net niet helemaal goed ligt. Misschien dat een sopje en echt hard oppompen helpt.

Met een sopje bedoel je de rand van de band en de velg nat maken? Dat betekent dus inderdaad wel dat er vocht in de band zal blijven zitten?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat verdwijnt vrij snel, maar idd een beetje dreft en warm water tussen wang en velgbed
Waar woke is, is vuur
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

reynard schreef: wo 5 juni 2019, 11:29 Dank voor de info.

Ik ga het proberen met een sopje, want als ik de band lichtjes oppomp en handmatig probeer er recht op te leggen, dan lukt dat niet. Er is steeds een plek waar hij net niet helemaal goed ligt. Misschien dat een sopje en echt hard oppompen helpt.

Met een sopje bedoel je de rand van de band en de velg nat maken? Dat betekent dus inderdaad wel dat er vocht in de band zal blijven zitten?
Je rijd met binnenband? Zou kunnen dat je een iets te grote buitenband hebt die dus niet goed past. Heb ik ook wel eens gehad. Dus dan zul je een andere binnenband moeten hebben.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een sopje en wat harder oppompen werkt vaak goed, maar let even op met "harder oppompen"...
Een brede band op dezelfde druk als een smalle oefent namelijk een grotere kracht op de velg uit. Waar je een 23mm racebandje gerust tot 7bar (of meer) kunt oppompen is dat met een 2.4 mtb-band niet aan te raden. De kans dat je velg dan scheurt is niet denkbeeldig. En als dat gebeurt gaat het met geweld :D

DT Swiss heeft een tabel met maximale drukken bij bepaalde combinaties van band- en velgbreedte, geeft een indicatie die ook wel bij andere velgmerken bruikbaar is. In de praktijk moet je met maximaal een 3~3,5 bar de band hard genoeg hebben om overal goed in de velg te "ploppen", zo niet is er waarschijnlijk iets mis met de band.

DT tabel:
Afbeelding

Sopje aanbrengen: ik maak gewoon wat afwassop aan in een bakje. Band erom leggen maar nog niet oppompen. Vervolgens rondom -uiteraard aan beide kanten- met je vingers wat sop tussen velgrand en band smeren, meer is het niet.
Op één band na (een Schwalbe Rock Razor) is het me altijd gelukt de band zonder slag te monteren. En die Rora was ook prima bruikbaar, behalve op strak asfalt voelde je er tijdens het rijden niets van. De hieldraad lag wel goed in de velg, maar er zat gewoon een slinger in de band zelf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: wo 5 juni 2019, 12:32 Je rijd met binnenband? Zou kunnen dat je een iets te grote buitenband hebt die dus niet goed past. Heb ik ook wel eens gehad. Dus dan zul je een andere binnenband moeten hebben.
Sorry, maar dit gaat niet op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Oeps autocorrect .. wat ik bedoelde is een niet goede maat binnenband of door de tijd te uitgerekt. Die kan niet meer goed passen. Is dan eigenlijk te groot en er ontstaat een bobbel ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik doe altijd velg goed schoon en droog dan beetje siliconenspray op keukenrolletje spuoten en velgranden ermee inwrijven

Langzaam oppompen tot 3bar

Zo kreeg ik ook de schwalbe er recht op
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

HB_Eagle schreef: wo 5 juni 2019, 16:20 Ik doe altijd velg goed schoon en droog dan beetje siliconenspray op keukenrolletje spuoten en velgranden ermee inwrijven

Langzaam oppompen tot 3bar

Zo kreeg ik ook de schwalbe er recht op
Nooit siliconen gebruiken, dit droogt niet zo op als een sopje, helemaal als je tubeless rijdt, bij een extreme stuurbeweging of landing in de bocht vliegt je band er veel te gemakkelijk af.
Iets met SCHADE en SCHANDE, helaas ervaringsdeskundige.... :oops: :oops: :oops:
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Net nog gedaan en in 1x. Band erom en dan met een kwastje tussen de band en velg afwasmiddel smeren. Dan band max oppompen en je hoort het vanzelf in de rand ploppen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Heb het met een sopje geprobeerd. Op zich mooie methode, en de slag is iets minder, maar nog niet weg. Heb inderdaad het idee dat er een slag in de band zit. Zal toch ook een andere band nog eens proberen
Plaats reactie