Band netjes opleggen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ff bandenvet ophalen bij de lokale autogarage... dat werkt nog weer wat beter dan een sopje.
Weet niet waar je woont maar indien dat in de buurt van mij is ben je welkom en help ik je ff
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Velglint?
Tape!

Zeker omdat je zegt dat het bij het ventiel lekt, betekent dat het langs je lint ergens langs gaat en dan bij ventiel eruit komt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het zou me niet verbazen als ze 20mm inwendig zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb hier een paar "lastige" carbon velgen van 25mm met dezelfde banden. Ik haal het velglint eruit en begin met een laagje tape. Met een bandenhulp en wat sop, geen probleem.
Put something exciting between your legs!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 mei 2021, 13:27 Het zou me niet verbazen als ze 20mm inwendig zijn.
En hoe smaller de velg, des te eerder de band niet lekker wil centreren is mijn ervaring. Of eigenlijk, hoe boller de band.
Vittorias op 25 mm intern heeft bij mij nog nooit probleem opgeleverd, zelfs niet droog gemonteerd.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

Marke schreef: di 11 mei 2021, 14:39
ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 mei 2021, 13:27 Het zou me niet verbazen als ze 20mm inwendig zijn.
En hoe smaller de velg, des te eerder de band niet lekker wil centreren is mijn ervaring. Of eigenlijk, hoe boller de band.
Vittorias op 25 mm intern heeft bij mij nog nooit probleem opgeleverd, zelfs niet droog gemonteerd.
Nou het grappig is: Ik heb voor de gein deze vittoria band eens om een 18 mm (!) racevelg gelegd en opgepompt; resultaat super strak en geen hobbel te zien.

Maar misschien dan toch maar eens andere (bredere) velgen proberen of misschien toch maar een gravelbike kopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welja, een hele andere fiets kopen omdat een band niet lekker om de velg wil. :~
Je kan maar een excuus hebben :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 mei 2021, 17:12 Welja, een hele andere fiets kopen omdat een band niet lekker om de velg wil. :~
Je kan maar een excuus hebben :winkie:
Don't tell my wife.
Nee zonder gekheid, zoals ik al hierboven schreef had/heb ik nooit problemen gehad met andere/nieuwe banden op 26". Doordat er schijnbaar wat fabricagenormen zijn veranderd, lijkt het een crime om gewoon even een nieuw bandje te leggen (althans bij mij).

Daar koop ik geen fiets voor, ik wil fietsen en niet een jaar kloten om een band er goed op te krijgen, vandaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar jij hebt gewoon een ongelukkige combinatie te pakken (of je doet iets verkeerd :o ).
Er rijden miljoenen 29'ers rond.
Als dit probleem gerelateerd is aan een andere bandenmaat dan 26", dan kwam iedereen in opstand.
En de meeste gravelbikes hebben dan ook nog eens dezelfde maat velg (622) als een 29'er :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 mei 2021, 19:51 Maar jij hebt gewoon een ongelukkige combinatie te pakken (of je doet iets verkeerd :o ).
Er rijden miljoenen 29'ers rond.
Als dit probleem gerelateerd is aan een andere bandenmaat dan 26", dan kwam iedereen in opstand.
En de meeste gravelbikes hebben dan ook nog eens dezelfde maat velg (622) als een 29'er :winkie:
Tja het lijkt er wel op.
Mijn vrouw rijdt op een gravelbike en die heeft al 3 sets banden versleten, allemaal perfect rond na het opleggen.
Begin toch te denken aan de "goedkope" velgen van de Cube.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de fiets van je vrouw ook 622 velgen heeft, zou je kunnen proberen om 1 vd banden om haar wiel te leggen.
Gaat het dan meteen goed, dan zou het idd aan de Cube velgen kunnen liggen.
Lukt dat ook niet, dan ligt het aan de band of aan jou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

WimL schreef: di 11 mei 2021, 20:34
ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 mei 2021, 19:51 Maar jij hebt gewoon een ongelukkige combinatie te pakken (of je doet iets verkeerd :o ).
Er rijden miljoenen 29'ers rond.
Als dit probleem gerelateerd is aan een andere bandenmaat dan 26", dan kwam iedereen in opstand.
En de meeste gravelbikes hebben dan ook nog eens dezelfde maat velg (622) als een 29'er :winkie:
Tja het lijkt er wel op.
Mijn vrouw rijdt op een gravelbike en die heeft al 3 sets banden versleten, allemaal perfect rond na het opleggen.
Begin toch te denken aan de "goedkope" velgen van de Cube.

Ik heb op mijn oude cube ook dezelfde velgen. Heb niet veel problemen gehad met het omleggen van banden, meestal met de hand inderdaad op hun plek "masseren". Mijn ervaringen met bredere en vooral DT Swiss velgen is dat die wel een stuk makkelijk de band in een keer goed laten leggen. Weliswaar tubeless maar dat zou niet uit moeten maken.
Ik heb voor de grap wel een eens geprobeerd die alex dingen tubeless te maken maar kreeg met geen mogelijkheid de band op de velgrand zonder binnenband.

Misschien geen nieuwe fiets maar nieuwe wielen zijn best een waardevolle investering!
WimL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 20 januari 2017, 10:17
Mijn mountainbike: Custom Painted Gary Fisher 26", CUBE Acces 29"

mfacey schreef: wo 12 mei 2021, 08:30 Misschien geen nieuwe fiets maar nieuwe wielen zijn best een waardevolle investering!
Lijkt mij ook beter, alleen heb ik wielen met QR en daar is behalve maatwerk niet zo heel veel keuze in zie ik zo hier en daar.
Anyway wordt vervolg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Willem Altes schreef: di 11 mei 2021, 12:42 Velglint?
Tape!

Zeker omdat je zegt dat het bij het ventiel lekt, betekent dat het langs je lint ergens langs gaat en dan bij ventiel eruit komt.
Hier al wat mee gedaan? Tape is veel dunner dus belemmerd de band minder om goed in de rand te gaan zitten.

Ik heb geen Cube maar een Merida, maar wel met Alex velgen ;-)
En daar heb ik geen enkele keer een probleem gehad met een band netjes rond te krijgen en er tubeless of met biba mee te rijden.

Waarschijnlijk is de combinatie van deze band en velg erg strak.
Een zo dun mogelijk velglint (tubeless tape dus) en flink glijmiddel zou het toch moeten doen. Smeer dan ook de tape even in met het sopje voordat je de band monteert.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Persoonlijk zou ik nooit nieuwe velgen kopen omdat een bandje niet lekker past op een verder goede velg.
Een andere band zou mijn keuze zijn .
Plaats reactie