Welke digitale banden spanningmeter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Laat ik nu net beide in bezit te hebben , de Schwalbe en de Topeak , dus even een onderzoekje er tegen aan gegooid , alhoewel het niet 100% proef is , geeft het wel een idee .

De drukmeters :
Afbeelding

de test op het ventiel :
Afbeelding

druk gemeten met :(bij de schwalbe is de onderste regel niet elke keer zichtbaar , maar het gaat tussen 3,04 en 2,6 bar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

band op druk gebracht met de Blow Joe :

Afbeelding

En weer meten :

Afbeelding

Toen de band laten leeglopen met de Topeak :

Afbeelding

gemeten met de Schwalbe :

Afbeelding

Weer met de blow Joe opgepompt , en daarna weer gemeten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie mijnerzijds :

ER zit toch wel verschil in de twee meters qua druk , beide geven waardes aan die uit elkaar liggen , natuurlijk is het mogelijk om ander waardes te krijgen , in de manier van meten en hoe goed en recht je de meter op het ventiel drukt .

Het "aflaatknopje" van de Topeak is leuk , maar geeft niet in realtime tijdens het laten weg lopen van de lucht de actuele waarde aan . De topeak heeft voor mij iets meer waarde , omdat deze prettiger in de hand ligt .
De Schwalbe geeft een "nauwkeuriger" druk aan tov de topeak

Pick your choice


:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Honderdste van een bar ga jij niet merken aan je bandje. Druk per tiende regelen is een prima resolutie. Tussen elke manometer zit minimaal verschil. Digitale zijn iets contanter maar ook die gaan aan de wandel. Als de luchtdruk (weer) veranderd geven die dingen drie cijfers achter de komma al wat anders aan. Maar dat boeit eigenlijk helemaal niet. Als je steeds de zelfde meter gebruikt zal je bandje steeds het zelfde aanvoelen bij de zelfde waarde.

Dus zoals Pollekes als schreef:
Het maakt eigenlijk niet uit welke, zolang je maar steeds dezelfde gebruikt.
Het gaat niet om de absolute waarde die het ding aangeeft, maar als hij vandaag 1.7 bar aangeeft bij een voor jou goede bandendruk, dat je volgende week weer dezelfde bandendruk kunt reproduceren. Dat het dan op een andere meter 1.6 of 1.8 bar is, maakt niks uit.
◼︎ Go round the outside.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mij maakt het niet uit , was meer dat er voor tegenstanders waren van de Schwalbe en Topeak , en ik dacht leuk "testje" . Uiteindelijk is de Schwalbe in het grijze archief beland. :tong :-q (gescheurde behuizing, rubbertje kapot).
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

ben wel benieuwd naar dit apparaatje..:

https://nl.aliexpress.com/item/Intellig ... 23862.html

je stelt gewoon het aantal bar in en je laat hem zijn werk doen en klaar..
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Das voor luie mensen , ga je fietsen voor beweging , kan dan je band oppompen met de hand er niet van af ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 10 juni 2019, 14:53 Laat ik nu net beide in bezit te hebben , de Schwalbe en de Topeak , dus even een onderzoekje er tegen aan gegooid , alhoewel het niet 100% proef is , geeft het wel een idee .

De drukmeters :
Afbeelding

de test op het ventiel :
Afbeelding

druk gemeten met :(bij de schwalbe is de onderste regel niet elke keer zichtbaar , maar het gaat tussen 3,04 en 2,6 bar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

band op druk gebracht met de Blow Joe :

Afbeelding

En weer meten :

Afbeelding

Toen de band laten leeglopen met de Topeak :

Afbeelding

gemeten met de Schwalbe :

Afbeelding

Weer met de blow Joe opgepompt , en daarna weer gemeten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie mijnerzijds :

ER zit toch wel verschil in de twee meters qua druk , beide geven waardes aan die uit elkaar liggen , natuurlijk is het mogelijk om ander waardes te krijgen , in de manier van meten en hoe goed en recht je de meter op het ventiel drukt .

Het "aflaatknopje" van de Topeak is leuk , maar geeft niet in realtime tijdens het laten weg lopen van de lucht de actuele waarde aan . De topeak heeft voor mij iets meer waarde , omdat deze prettiger in de hand ligt .
De Schwalbe geeft een "nauwkeuriger" druk aan tov de topeak

Pick your choice


:-q
Dank voor het verslag, heb de Topeak binnen.
Die werkt mooi vlot, kunst is wel om het ventiel er snel in te drukken, anders verlies je snel een paar tienden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-q

De topeak bevalt mij ook goed , mbt het drukken op het ventiel, de schwalbe had dit ook , maar ik vindt de Topeak beter "aansluiten" op het ventiel , de paar tienden in drukverschil zal niet te merken zijn in de praktijk . :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Snelle Buffer schreef: ma 10 juni 2019, 14:53 Het "aflaatknopje" van de Topeak is leuk , maar geeft niet in realtime tijdens het laten weg lopen van de lucht de actuele waarde aan . De topeak heeft voor mij iets meer waarde , omdat deze prettiger in de hand ligt .
Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar bij de Topeak kan je wel real-time waarden krijgen als je dat knopje met dat rondje erop (tune) indrukt, nadat je 'm op je ventiel hebt gezet. Dan gaat het scherm knipperen en zie je waarden omlaag gaan als je het er lucht uit laat lopen.
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

spiked schreef: vr 14 juni 2019, 15:13
Snelle Buffer schreef: ma 10 juni 2019, 14:53 Het "aflaatknopje" van de Topeak is leuk , maar geeft niet in realtime tijdens het laten weg lopen van de lucht de actuele waarde aan . De topeak heeft voor mij iets meer waarde , omdat deze prettiger in de hand ligt .
Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar bij de Topeak kan je wel real-time waarden krijgen als je dat knopje met dat rondje erop (tune) indrukt, nadat je 'm op je ventiel hebt gezet. Dan gaat het scherm knipperen en zie je waarden omlaag gaan als je het er lucht uit laat lopen.
precies :-q Ik heb de Topeak en gebruik deze functie regelmatig.
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

spiked schreef: vr 14 juni 2019, 15:13 Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar bij de Topeak kan je wel real-time waarden krijgen als je dat knopje met dat rondje erop (tune) indrukt, nadat je 'm op je ventiel hebt gezet. Dan gaat het scherm knipperen en zie je waarden omlaag gaan als je het er lucht uit laat lopen.
LOL, belg he :lol: , gebruiksaanwijzing weg gooien en daarna gaan mieppen dat het niet in realtime werkt ! :lol: :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eigenlijk kun je als purist natuurlijk maar een metertje kopen :winkie:

Afbeelding

https://www.justpedal.nl/nl/tube-amp-ti ... 60psi.html

Maar ook ik heb zo'n BBB/Schwalbe ding ...en dat werkt best oke .
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ik heb een analoge pomp en check de spanning met eentje van decathlon

https://www.decathlon.nl/p/digitale-dru ... mc=8407245
Plaats reactie