Remleiding beschadigd achterbrug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

De remleiding heeft de achterbrug beschadigd, zie foto's.
Iemand dit al eens eerder gezien/gehad?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja.
Kunststofremleiding + zand = schuurpapier.
En als het dan kan bewegen....
Stukje ducttape op het kale plekje.
Als het geen lichtgewicht frame is zal het wel heel blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij een full suspension waar de klauw niet op de chainstay zit (en er dus een beweging is van klauw en daarmee leiding vs chainstay) in combinatie met niet de best bevestigde leiding lijkt het me een normaal verschijnsel...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Op mijn fietsen zitten ook een aantal van die plekjes, ik maak me er niet druk om, de kabel zit er toch voor, dus dat krasje zie je niet :-?
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tape.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

misschien eerst even de huidige kabel netjes aan het nokje vast zetten?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kun (kon) je voorkomen door die leiding goed vast te zetten. Lijkt geen bewegend deel te (hoeven) zijn. Ze maken meer kapot dan je lief is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit heet cable rub.....toch :-? ff YT en je weet alles ivm voorkomen..... En ook gelijk de minder leuke voorbeelden/gevolgen bekijken... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zou er ondanks dat de lak er nu toch al af is, alsnog ff een stukje tape of een beschermingssticker onder plakken om te beschermen tegen meer cable rub. Ik heb headtubes op ongeveer 2 jaard oude fietsen gezien die echt diep ingesleten waren door cable rub. Zonde op zijn minst, maar als het genoeg doorslijt dan wordt het ook nog gevaarlijk. Is het nu nog niet en ik betwijfel dat het ooi gevaarlijk wordt op die plek van je chainstay, maar een beetje bescherming kan geen kwaad. Bovendien, als je nu ff goed oplet waar je cable rub hebt, kun je dit bij de je volgende nieuwe bike als volleerd expert helemaal voorkomen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slordig bevestigde leiding hoor.
Tie-rap zit niet strak genoeg, is ook niet mooi kort afgeknipt. Dat laatste maakt natuurlijk niet uit voor hoe strak hij zit, maar laat wel zien dat er niet erg zorgvuldig gewerkt is.

Maar een plakkertje eronder en alsnog de tie-rap strakker vast trekken (de voorste wellicht ook?) zou het moeten doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: wo 12 juni 2019, 22:20 Tie-rap zit niet strak genoeg, is ook niet mooi kort afgeknipt. Dat laatste maakt natuurlijk niet uit voor hoe strak hij zit, maar laat wel zien dat er niet erg zorgvuldig gewerkt is.
Tiewraps nooit afknippen maar netjes afsnijden met een scherp hobbymesje. Strak langs het 'blokje'. Kun je je niet openhalen aan het restje dat uitsteekt. /gratistip

Het helpt voor leidingen ook als je brede tiewraps gebruikt vind ik, of twee van die hele smalle naast elkaar. Dan blijft de leiding mooier strak zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even een vlammetje van een aansteker tegen het afgeknipte eind houden helpt ook. Geeft een mooi bolletje. Daar haal je je ook niet een open en het kan ook bijna niet meer los schieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Mooiste (goedkope) tool om tieraps af te knippen is een nagelknipper met schuine bek.

Afbeelding

Knip perfect vlak af, zonder scherpe puntjes achter te laten.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Oli4k schreef: wo 12 juni 2019, 22:43
kermit schreef: wo 12 juni 2019, 22:20 Tie-rap zit niet strak genoeg, is ook niet mooi kort afgeknipt. Dat laatste maakt natuurlijk niet uit voor hoe strak hij zit, maar laat wel zien dat er niet erg zorgvuldig gewerkt is.
Tiewraps nooit afknippen maar netjes afsnijden met een scherp hobbymesje. Strak langs het 'blokje'. Kun je je niet openhalen aan het restje dat uitsteekt. /gratistip
Bullshit , met de juiste scherpe zijknipper( bijna in elke toolbox) is het geen probleem
, ja goedkoper tywraps en el cheapo zij knipper geeft geen mooie snede ....

Zo meteen krijgen we plaatjes van iemand met een deel van zn hobby mesje in zijn hand of been :winkie: :winkie:

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 13 juni 2019, 06:59 Zo meteen krijgen we plaatjes van iemand met een deel van zn hobby mesje in zijn hand of been :winkie: :winkie:

:bier:
Mijn degelijke Duitse zijknipper met levenslange garatnie knipt niet strak langs dingen. Daarom liever met een scherp mesje. Wel altijd van je af, mensen. Van je af. Voor de mensen die niet met hobbymesjes overweg kunnen bestaan er trouwens ook tie-wrapknippers.
Plaats reactie