Cassette ontvetten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

houthakkertje schreef: di 18 juni 2019, 20:23 Cassette verwijderen is nog een klusje met wat speciaal gereedschap :o
Kettingzweep en cassetteafnemer. Kost je een paar tientjes (goedkope zijn prima voor incidenteel gebruik) en je kan vooruit tot iemand weer een nieuwe norm verzint voor hoe cassettes vast worden gemaakt. Voordeel is dat doordat je beter schoonmaakt je slijtage beperkt en zo wat kosten uitspaart 8)

Cassetteafnemer is ook handig om centerlock remschijven mee te (de-)monteren. Als je die hebt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

TSTM heeft gewoon gelijk. Sommige mensen vinden het leuk om hun fiets na ieder ritje minutieus te schrobben en te poetsen zodat hij in 'showroom staat' blijft (en dat is prima) maar verwar dat niet met onderhoud want het doet echt meer kwaad dan goed. Natuurlijk ontkom je er niet aan je fiets af en toe eens schoon te maken zodat de boel blijft draaien maar doe het alleen als het echt nodig is en gebruik zo min mogelijk agressieve schoonmaakmiddelen en ontvetters.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slapbandje, je lagers hebben een afdichting. Die werkt prima tegen zand en modder, maar heel slecht tegen ontvetter en Karcher ;)
Het is kiezen of delen.

Wat George ook zegt, poetsen is mooi voor de buitenkant.
De binnenkant (van je lagers) is er minder blij mee.
Meer poetsen betekent ook meer echt onderhoud.

Santacruz heeft er een onderzoek aan gewaagd, staat op hun site, is te googlen.
De groep rijders die het meeste poetste, versleet de meeste lagers, en omgekeerd.

Maar ik geef toe, helemaal niet schoonmaken is wel erg zwart wit. (vooral zwart...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ik heb niet voor niets een zwarte fiets :winkie:
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Mag ik er van uitgegaan dat de ketting zweep en sleutel bij alle fietsen dezelfde maat hebben?
Als dan toch alles los gaat kan ik de ketting naast de voor bladen leggen en die zo ook eens even kuisen.
Poetsen doen we wel maar nooit zo grondig eigenlijk. Aangezien er nu wat flinke ritjes gepland staan is een keertje alles goed schoonmaken
en smeren geen overbodige luxe. :D
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Nou...

1. Schoonmaken zo min mogelijk doen, ben ik het helemaal mee eens, maar ja, eens in de twee/drie keer fietsen doe ik het toch
2. Als ik dan schoonmaak, spuit is alles in met Dasty, gehele fiets, cassette ook
3. Tuinslang erop, op 'gewone' druk, niet overdreven in de lager gebieden spuiten. Dasty overal goed verwijderen met water
4. Geen doeken op het frame etc
5. Drogen, liefst buiten in het zonnetje of even blazen met de compressor (winter). Ketting extra nadrogen met een doek
6. Ketting invetten met een flesje olie waar ik al jaren mee doe (Mantel husimerk)

Ik rij een fully, lagers die er niet tegen kunnen ? ik vervang ze nooit preventief, en als er een keer 1 wat zwaarder loopt, ben je voor 5 euro weer klaar. Alle zogenaamde speciale ketting reinigers, instrumenten etc, voegt mijns inziens niets toe. Kan je beter je ketting een paar keer vaker vervangen, blijft je cassette ook nog eens veel langer heel/goed
MTBArnhem
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Yeah Steel schreef: wo 19 juni 2019, 08:54 Nou...

2. Als ik dan schoonmaak, spuit is alles in met Dasty, gehele fiets, cassette ook
Dasty. Dat is echt de grootste zooi om iets anders dan roestvast staal mee schoon te maken ooit. (Ontvetten) Veel te agressief.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op wo 19 juni 2019, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De hele fiets met Dasty inspuiten lijkt mij idd niet zo'n goed idee.
Niet nodig ook, een gewoon sopje met zachte borstel en spons maakt je fiets desgewenst ook schoon en is minder agressief.

Ontvetter is imo iets wat je niet aan je fiets wilt, als ik het al gebruik is het op een gedemonteerde cassette of voorblad.

Wat heel goed werkt om je fiets schoon (genoeg) te houden is de echt vieze omstandigheden vermijden, ik ga het bos niet in als het een modderbende is. Dan pak ik de wegfiets met spatborden, beter voor je spullen en voor de routes en het scheelt een hoop gepoets :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RuudRuud schreef: wo 19 juni 2019, 10:42
Yeah Steel schreef: wo 19 juni 2019, 08:54 Nou...

2. Als ik dan schoonmaak, spuit is alles in met Dasty, gehele fiets, cassette ook
Dasty. Dat is echt de grootste zooi om iets anders dan roestvast staal mee schoon te maken ooit. (Ontvetten) Veel te agressief.
Precies daarom spuit ik Dasty alleen van vlakbij op de ketting, cassette en voorblad, van zeer dichtbij. Dan direct goed borstelen met oude afwaskwast, en meteen overvloedig met water afspoelen. Klaar. Rest van de fiets gewoon met een sopje. Tot nu toe rot-ie nog niet onder me weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb eigenlijk nooit schoonmaakmiddel nodig om mijn fiets schoon te maken. Als het droog is niet, maar als ik tot de naven in de plakkende bagger heb gestaan ook niet.
Ik spuit mijn fiets af met een tuinslang. Liefst voordat de bagger opdroogt, dan spoel je het er zo vanaf.
Met een grote zachte borstel van Muc-Off krijg ik de opgedroogde bagger ook van alles behalve de moeilijkste bereikbare plekjes af (naven zijn lastig met de borstel, die doe ik met een doek als ze er echt niet meer uitzien.
Daarna de fiets drogen met een doek en de ketting eventueel met de compressor droog blazen of even wachten tot deze droog is. Squirt op de ketting en dan het volgende ritje plannen.

Doordat ik alleen water gebruik blijft alle vet op zijn plek zitten en ik hoef er dan ook nooit wat aan te doen.

1 keer in de zoveel tijd doe ik wat grondiger onderhoud en dan gaat de fiets gedeeltelijk uit elkaar. Dan kan ik beter bij de kleine hoekjes en die worden dan schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Dasty. Dat is echt de grootste zooi om iets anders dan roestvast staal mee schoon te maken ooit. (Ontvetten) Veel te agressief
spreek je uit ervaring of is dit weer 1 van de vele vooroordelen..?

Ik gebruik Dasty al jaren en er gebeurt echt helemaal niets met de technische staat van je fiets, met de lak of andere onderdelen. Mensen die met borstels, kwasten enzo op de lak zitten, dat vind ik dan weer een bijzonder slecht idee. MTB=zand en modder, betekent schuren dus nogal slecht voor je lak. Dat zie je direct.

dasty is gewoon een keuken middeltje en zeker niet aggressief, het bindt vuil gewoon heel goed, net als een bike shampoo van EUR 12,50 maar dan voor 20% van de prijs. Als je een opgedroogde fiets met water afspuit, wordt hij verre van schoon, met Dasty en een normale straal water wel. Ik ben in 10 min klaar, daarna zoals gezegd even de ketting drogen en invetten, meer doe ik niet
MTBArnhem
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Keukenontvetter van de Sligro werkt ook prima
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blijft het feit staan dat je geen ontvetter nodig hebt aan je fiets en dat je de kans loopt dat het op plekken komt waar het wel kwaad kan...

Voorzichtig genoeg verwoord zo? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

houthakkertje schreef: di 18 juni 2019, 20:23 Cassette verwijderen is nog een klusje met wat speciaal gereedschap :o
Voor iemand die aan zijn fietst klust, is dat geen speciaal gereedschap, eerder basis.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ontvetten hoeft niet, gewoon af en toe de vette koek er af bikken. :winkie:
Verder alleen smeermiddel toevoegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie