Problemen met Shimano SM-RT 66 remschijven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Toch even een vraag hier,

Op mijn nieuwe wielset in de Chisel zitten Shimano SM-RT 66 Remschijven. (6 gaats bevestiging)
Remklauwen: Sram Level TL.
Remblokken: Resin Sram blokken. (nieuw gemonteerd toen de wielset in de fiets kwam)

Over de klauwen + de Sram Centerline schijven was ik erg tevreden.
Echter door leverproblemen bij levering van de wielset waren op dat moment de Sram Centerline schijven geen optie.

Nu kamp ik met de volgende problemen / klachten met de huidige schijven (SM RT 66)
- Remmen lopen aan na remmen (korte rem momenten)
- Remkracht vind ik erg tegenvallen ondanks dat ze ''even goed'' zouden zijn als de centerline schijven.
- Remmen maken altijd lawaai, met kort remmen of lang remmen.

Volgende dingen al gedaan zonder effect:
- Remmen ontlucht
- Nieuwe blokken + opnieuw ingeremd

Zijn er nog andere tips of ideeën? Of ben ik beter af om toch weer Centerline schijven te monteren of misschien XT schijven?
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aanlopen en herrie zijn eerder Sram klachten dan Shimano klachten, dus ik kan me niet voorstellen dat dit aan de Shimano schijven ligt.
Van Shimano remmen wordt ook vaak gezegd dat ze happen, dus ook de matige remkracht kan ik niet plaatsen in het Shimano hoekje.
Maar wellicht is de combinatie van Sram blokjes en Shimano schijven niet optimaal qua wrijving.
Je zou eens semi metalic blokjes van Disco kunnen proberen, die remmen goed op jouw schijven.

Maar ff kort door de bocht, ik denk niet dat Sram schijven je probleem gaan oplossen.
Eerder andersom, ik denk dat een setje Zee of Saint je wel gaat helpen.

De sm rt 66 schijven zijn prima, remmen als een anker op mijn fietsen, met Zee en XT remmen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Verder heel tevreden over mijn Sram Level TL remmen.

Dan zal het wel de combi zijn Sram klauwen met Shimano schijven.
alle andere genoemde klachten over Sram en piepen heb ik totaal geen last van gehad in 1,5 jaar tijd met de Level TL + Schijven van Sram.

Sinds aflevering tot de nieuwe wielset Sram Level TL + Centerline remschijven gereden in alle mogelijke scenario's en helemaal geen klachten gehad.

Terug naar Sram schijven dus.
Laatst gewijzigd door Mtb1988 op di 18 juni 2019, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je tevreden was met Sram, dan is dat de meest logische keuze.
De leveringsproblemen vd Centerlines zijn inmiddels opgelost neem ik aan ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Probleem met die schijven is dat ze eens in de zoveel tijd op voorraad zijn en dan opeens op...

Dus vandaar de keuze voor iets meer standaard. zoals de Shimano schijven.
Schijven van de andere wielen halen is geen optie, die zijn totaal ingeremd met Sintered blokken op dit moment. (en al aardig ver heen door de modder van de winter etc)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: di 18 juni 2019, 23:02 Probleem met die schijven is dat ze eens in de zoveel tijd op voorraad zijn en dan opeens op...

Dus vandaar de keuze voor iets meer standaard. zoals de Shimano schijven.
Schijven van de andere wielen halen is geen optie, die zijn totaal ingeremd met Sintered blokken op dit moment. (en al aardig ver heen door de modder van de winter etc)
BC heeft ze momenteel op voorraad
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Dank daarvoor! Gelijk even 2 stuks besteld!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: di 18 juni 2019, 23:09 Dank daarvoor! Gelijk even 2 stuks besteld!
Geen dank, happy trails !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

Ik ben juist van mijn sram schijven naar Shimano gegaan om van dat krijsen en gepiep af te zijn. :winkie:
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb al zoveel verschillende schijven gebruikt zonder enig verschil te merken, volgens mij maakt het niet uit welke schijven je monteert (tenzij het van die schijven zijn met meer gat als schijf, maar die worden door de bekende remmen-merken niet gemaakt. Niet voor niets dus).

Op enkele zeer korte uitstapjes naar andere merken na heb ik altijd met Shimano remmen gereden, met originele blokken zowel resin als metal. Dat heeft altijd prima geremd op schijven van Shimano (veel verschillende types), Hayes, Avid Centerline, Formula, BBB en Lifeline (goedkoop merk van oa Wiggle).

En misschien vergeet ik nog wel een schijfmerk, maar afgaande op mijn ervaringen maakt het niet uit wat voor schijf je gebruikt. Secuur monteren en schoon houden van je remmen is veel belangrijker, daar ligt in veruit de meeste gevallen de oorzaak van eventuele problemen.
(Uiteraard moet een schijf wel recht zijn, maar dat lijkt me logisch).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TSTM zit er ook wel eens naast. Complete onzin dat blokjes en schijven niet bij elkaar zouden passen, zoals Kermit ook al aangaf. Snel afbestellen of gewoon weer terug sturen, zonde van je geld.

Ik lees nergens dat je je remmen opnieuw afgesteld hebt. Als ze een beetje scheef staan levert dat inderdaad soms de door jou genoemde klachten op. Dus dat misschien eerst proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ho ho Lars, hij wilde zelf de Sram schijven kopen, dat moet je niet in mijn schoenen schuiven :wink:
Ik heb alleen gezegd dat ze bij BC op voorraad lagen.

En over die blokjes en schijven, ik heb dezelfde schijven, remmen als een tiet. (remt een tiet eigenlijk wel?)
Dus ik zocht naar een mogelijke verklaring waarom 2 sets Sram blokken het niet goed deden op deze schijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zeg ik, je wekt de indruk dat het de combinatie schijf/remblokje kan zijn.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 juni 2019, 22:23 Maar wellicht is de combinatie van Sram blokjes en Shimano schijven niet optimaal qua wrijving.
Is gewoon min of meer onmogelijk. En in de praktijk definitief geen probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, zo lees jij het.
Ik lees toch meer misschien.

Anyway, mijn 1e keuze zou een compmete Shimano set zijn, maar dat is duurder dan 2 sxhijven en TS is wel enthousiast over Sram.
Ik zou Saint of Zee kiezen voor een "wilde" fiets, SLX of XT8000 voor een een fiets met minder spannende momenten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ook afstellen helpt niet met mijn probleem.

Ook is de remkracht meer dan voldoende en was het veranderen van het hele rempakket niet de insteek. De Sram TL ben ik heel tevreden over.

En zoals ik al schreef, alle klachten komen voor tijdens hard remmen. Maar ook tijdens kort remmen etc.

Schijven zijn recht en schoon. Blokjes zijn vervangen toen de nieuwe wielset binnen was.
Ik heb met Sram centerline deze klachten niet ervaren.

Bedankt voor alle tips en het meedenken. Dit wordt zeker gewaardeerd.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie