RS Recon 'klapt' terug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ik heb een RS Recon Silver van enkele jaren oud die zo'n twee jaar heeft stilgestaan (gehangen met het voorwiel naar beneden om precies te zijn).

Nu heb ik vork even getest op de juiste druk, maar bij terugveren 'klapt' of 'bonkt' de vork vrij hard terug. Met een soort metalig gevoel/geluid aan de bovenkant. Niet heel hard, maar vooral voelbaar. Verder lijkt hij op zich soepel te functioneren.

Wat kan dit zijn? Zijn er rebound rubbers versleten/uitgedroogd of is de olie uit de vork gelopen? Misschien moet ik een overhaul doen maar ik weet ook graag waar ik naar op zoek ben. Heb via de zoekfunctie nog niets gevonden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kan zijn dat de olie er uit gelopen is. Je zou de lucht er uit kunnen laten en de vork even helemaal induwen. Misschien dat de olie weer op de juiste plaats komt (geen idee hoe een Recon er aan de binnenkant uit ziet, maar het effect herken ik en bij duurdere vorken (BOS, DVO) krijg ik ze zo weer werkend!).


En anders toch een revisie laten doen om weer olie (voor de demping) op de juiste plek te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Veert ie sowieso heel hard terug of is het alleen de topout die harder klinkt dan normaal? Als je de lucht er even uit haalt dan kun je voelen of de demper het nog doet. Als die niks doet dan moet er olie bij en waarschijnlijk is het dan inderdaad geen slecht idee om alle ringetjes etc te vervangen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Mocht de vork service nodig hebben, vraag dan vooraf wat het gaat kosten. Ik zie bij diverse webshops een dergelijke nieuwe vork al voor 180,- / 190,- staan dus mocht service met evt nieuwe onderdeeltjes je een 100,- gaan kosten is het wellicht te overwegen om een nieuwe aan te schaffen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Lars TB schreef: wo 19 juni 2019, 20:29 Kan zijn dat de olie er uit gelopen is. Je zou de lucht er uit kunnen laten en de vork even helemaal induwen. Misschien dat de olie weer op de juiste plaats komt (geen idee hoe een Recon er aan de binnenkant uit ziet, maar het effect herken ik en bij duurdere vorken (BOS, DVO) krijg ik ze zo weer werkend!).

En anders toch een revisie laten doen om weer olie (voor de demping) op de juiste plek te krijgen.
ak-77 schreef: wo 19 juni 2019, 21:33 Veert ie sowieso heel hard terug of is het alleen de topout die harder klinkt dan normaal? Als je de lucht er even uit haalt dan kun je voelen of de demper het nog doet. Als die niks doet dan moet er olie bij en waarschijnlijk is het dan inderdaad geen slecht idee om alle ringetjes etc te vervangen.
Het is de topout inderdaad die harder klinkt. Hij veert niet gek hard terug. Ik zal de lucht er inderdaad even uithalen en helemaal indrukken.

slapbandje schreef: wo 19 juni 2019, 21:39 Mocht de vork service nodig hebben, vraag dan vooraf wat het gaat kosten. Ik zie bij diverse webshops een dergelijke nieuwe vork al voor 180,- / 190,- staan dus mocht service met evt nieuwe onderdeeltjes je een 100,- gaan kosten is het wellicht te overwegen om een nieuwe aan te schaffen.
Ja, ik denk eraan om het zelf te doen, of is dat niet aan te raden? Heb oudere vorken vroeger ook wel eens uit elkaar gehad (maar niet met lucht).
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Rockshox vork zelf servicen is goed te doen. Luchtkant is minder ingewikkeld dan demperkant dus als je dat wel eens gedaan hebt dan kan het geen grote problemen opleveren. Wel even goed checken via rockshox site welke kit je nodig hebt want anders zit je met de verkeerde maat ringetjes ofzo.
Give me little bits of / more than I can take
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Lars TB schreef: wo 19 juni 2019, 20:29 Kan zijn dat de olie er uit gelopen is. Je zou de lucht er uit kunnen laten en de vork even helemaal induwen. Misschien dat de olie weer op de juiste plaats komt (geen idee hoe een Recon er aan de binnenkant uit ziet, maar het effect herken ik en bij duurdere vorken (BOS, DVO) krijg ik ze zo weer werkend!).


En anders toch een revisie laten doen om weer olie (voor de demping) op de juiste plek te krijgen.
Dit lijkt inderdaad prima geholpen te hebben.

Bedankt voor de hulp. Fijn forum dit; weinig plekken waar je zo goede info krijgt zonder gezeur dat je maar moet googlen etc! :-q :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

reynard schreef: ma 24 juni 2019, 20:41
Lars TB schreef: wo 19 juni 2019, 20:29 Kan zijn dat de olie er uit gelopen is. Je zou de lucht er uit kunnen laten en de vork even helemaal induwen. Misschien dat de olie weer op de juiste plaats komt (geen idee hoe een Recon er aan de binnenkant uit ziet, maar het effect herken ik en bij duurdere vorken (BOS, DVO) krijg ik ze zo weer werkend!).


En anders toch een revisie laten doen om weer olie (voor de demping) op de juiste plek te krijgen.
Dit lijkt inderdaad prima geholpen te hebben.

Bedankt voor de hulp. Fijn forum dit; weinig plekken waar je zo goede info krijgt zonder gezeur dat je maar moet googlen etc! :-q :-q
Mooi!



Zo heel af en toe gok ik wel een goed :roll: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie