Body speling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Enschede_MTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 december 2018, 20:04

Goedenavond, ik voelde wat speling op de cassette, deze zit goed gemonteerd en goed vast. Na verwijderen cassette voelde ik wat speling op de body. Kan 'm net heen en weer bewegen en maakt dan een tikkend geluidje.

Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is toch? Zijn er dan lagers kapot? Gaat om een Shimano body.

Mvg,
Johan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Beweegt de body echt? Met een gemonteerde cassette heb je vaak wel iets beweging. Zonder cassette moet je het niet verwarren met het kunnen draaien van de body.

Een Shimano naaf kun je stellen met de moeren op de as, kan zijn dat die iets los gekomen zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Enschede_MTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 december 2018, 20:04

Als ik de body vastpak en achterom kracht zet, dus vast druk, dan kan ik 'm heel iets op en neer drukken en tikt ie wat, dat komt dus niet van het draaien van de body.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vergeet die eerdere opmerking, body zit met een grote inbus vast, daarvoor moet de as er uit.


Maar ik heb even geen Shimano naaf liggen, kan niet checken of dat normaal is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Enschede_MTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 december 2018, 20:04

Wiel er weer ff ingezet met body maar zonder cassette. Als ik dan de body vastpak kan ik m echt wat op en neer en heen en weer bewegen. Misschien een half millimetertje ofzo, maar tikt dan ook. Had ook continu een krakend geluid tiidens het fietsen, als ik dan even 2 omwentelingen achteruit trapte was het weer even weg voor 10 of 20 seconden, soms 1 of 2 minuten.... misschien gerelateerd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit altijd een beetje speling op een Shimano vrijloop.
Maar omdat het bij jouw vrijloop kraakt, en die kraak even verdwijnt bij achteruit trappen, denk ik dat er teveel speling op zit.
Waarschijnlijk is het lager versleten.
Als je weet welke naaf het precies is kan je een nieuwe vrijloop kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of die bewust bout waar Lars het al over had eerst eens even aandraaien. Wie weet zit die net een beetje los. Dus as even losdraaien en dan met een 8mm (volgens mij) proberen vaster te zetten. Mocht dat niet helpen dan is ie gelijk los en kun je een nieuwe erop zetten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij 10 of 15 mm. maar omdat het kraken even weg is na achteruit trappen denk ik toch dat het de vrijloop is en niet die grote inwendige inbus
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd grote maat... Volgens mij 11 zeer incourante maat... :( maar gelukkig zijn er bouwmarkten die deze maat in huis hebben :-q
Het het kan dan alsnog erg vast zitten :-{ dus Inbus sleutel vast zetten in de bankschroef :-D wiel erop en draaien maar :-q je kunt door aan het wiel te draaien goed voelen of het allemaal goed gaat... :-q
Wel ff opletten welke kant los en vast draaien is... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De holle bout waar de body mee vast gezet is aan de naaf . Is inbus maat 10 en heeft gewone schroefdraad bij een Shimano naaf.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

XT en XTR hebben al jaren inbus 14 of 15 vanwege de dikke alu as. Maar de kans is groot dat we het hier over een exemplaar met inbus 10 hebben.
En gewoon rechtse draad, dus linksom los.

Als de holle inbus vast zit komt de speling echt vd lagers vd vrijloop.

Dan kan je ook eenzelfde naaf kopen en die als donor gebruiken.
Kost niets of slechts weinig extra en je hebt dan bijna alles nieuw.
De naafbody van je nieuwe naaf zal mogelijk onherstelbaar beschadigd worden door de bankschroef als je de zaak demonteert :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De body moet ook niet in de bankschroef maar de imbus waar je de holle bout mee vast draait. Dat moet dus ook een wat langere zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een nieuwe naaf, zonder dat er een velg omheen is gespaakt.
Je gaat de inbussleutel inspannen en de naaf met de hand vasthouden/losdraaien ....
Veel succes...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In de workmate met doeken of oude fietsband om de naaf rustig vast draaien. Beschadig je echt niet zoveel hoor. Wel voorzichtig te werk gaan idd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien nog een oude fietsband er omheen voor meer grip.
Maar de body vd naaf is het enige dat je niet nodig hebt, dus alles is geoorloofd, als het maar los gaat :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie