Heb een vraag over lagers. Voor mij een nieuw domein, nooit geserviced.
Mijn voorwiel loopt wat minder lekker vrij merkte ik laatst bij onderhoud.
Na wat onderzoek valt op dat 1 lager beetje stroef loopt.
Nu is vraag:
- deze vervangen?
- smeren? maar hoe doe je dat bij zo'n gesloten lager.
- meteen beide vervangen?
Iemand advies?
Betreft een Mavic XA Pro voorwiel. Lagers type 6804.
Lager voorwiel vervangen? Gereedschap?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Gewoon vervangen. Industrielagers zijn niet te smeren. Kosten niet veel. Even goed kijken hoe je naaf eruit ziet. Ben ooit uren bezig geweest om lager eruit te krijgen. Bleek door de naaf heen geduwd te moeten worden. En vaak zit er een afsluit ring die je moet samenknijpen met een speciaal tangetje.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro
Lagers besteld bij BC.
Denk dat ik ze er wel met schroevendraaier en hamer uit krijg.
Vraag is hoe de nieuwe mooi en recht in?
Iemand tips?
Hoorde een tip om lagers vooraf in vriezer te leggen.
Iemand ervaring met een speciale tool hiervoor. Of gewoon snelspanner gebruiken?
Denk dat ik ze er wel met schroevendraaier en hamer uit krijg.
Vraag is hoe de nieuwe mooi en recht in?
Iemand tips?
Hoorde een tip om lagers vooraf in vriezer te leggen.
Iemand ervaring met een speciale tool hiervoor. Of gewoon snelspanner gebruiken?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met een passende dopsleutel er in tikken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Even op de draaibank wat busjes maken die netjes op buitenring rusten en daarmee en een draadeind ze er netjes intrekken?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Voor de trapas gingen 3D geprinte busjes (ultimaker) ook goed. Pers de lagers ze een voor een. Je kunt dan het lager wat nog in de naaf zit gebruiken om rechter te persen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je moet een dopsleutel hebben die net ietsjes kleiner is dan de buitenmaat vh lager. Maar die moet nog wel de buitenrand vh lager raken natuurlijk.
Dan rustig en recht er in tikken.
Werkt goed, auto's, motoren en ook fietsen.
Je kan de naaf heet maken door er kokend water over te gieten, dan zet die iets uit. Wel opletten dat de binnenkant droog blijft.
Dan rustig en recht er in tikken.
Werkt goed, auto's, motoren en ook fietsen.
Je kan de naaf heet maken door er kokend water over te gieten, dan zet die iets uit. Wel opletten dat de binnenkant droog blijft.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 253
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy
Gebruik ik de verfföhn voor...blijft het lekker droog.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 juli 2019, 00:36 Je kan de naaf heet maken door er kokend water over te gieten, dan zet die iets uit. Wel opletten dat de binnenkant droog blijft.
Groet, Jan
En het lager in de diepvries? Of kunnen lagers daar niet tegen?Jan F. schreef: ↑wo 3 juli 2019, 21:36Gebruik ik de verfföhn voor...blijft het lekker droog.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 juli 2019, 00:36 Je kan de naaf heet maken door er kokend water over te gieten, dan zet die iets uit. Wel opletten dat de binnenkant droog blijft.
Groet, Jan
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn idee, gehard koolstofstaal wordt al een beetje bros bij -30C.
Een verfbrander wordt heet, kokend water slechts 100C.
Dus lager in de vriezer is lastig in combinatie met het er in tikken.
En een verfbrander kan lak en stickers beschadigen, maar maakt de boel niet nat.
Een verfbrander wordt heet, kokend water slechts 100C.
Dus lager in de vriezer is lastig in combinatie met het er in tikken.
En een verfbrander kan lak en stickers beschadigen, maar maakt de boel niet nat.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 253
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy
Vriezer gaat tot -20 en is geen probleem voor kogellagers.
Met verfstripper idd uitkijken, niet te dicht erop en af en toe een natte vinger op de naaf. Als het gaat sissen moet je stoppen, zit je rond 100 graden.
Je kunt natuurlijk ook een gewone föhn gebruiken als vrouw en dochters ff niet opletten.
Als je intikken niet vertrouwd kun je ook ze ook met een draadeind, een paar moeren en carrosserieringen erin trekken. Wel op de buitenring van het lager drukken dus die dop op de buitenring is een goed hulpstuk.
Groet, Jan
Met verfstripper idd uitkijken, niet te dicht erop en af en toe een natte vinger op de naaf. Als het gaat sissen moet je stoppen, zit je rond 100 graden.
Je kunt natuurlijk ook een gewone föhn gebruiken als vrouw en dochters ff niet opletten.
Als je intikken niet vertrouwd kun je ook ze ook met een draadeind, een paar moeren en carrosserieringen erin trekken. Wel op de buitenring van het lager drukken dus die dop op de buitenring is een goed hulpstuk.
Groet, Jan
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, de ringen alleen zijn te dun voor deze taak, ze buigen door en dan zet je nog kracht op de binnenkant vh lager.
Ik heb mn lagers nog nooit in de vriezer gelegd. Alleen het "gat"waar zi in moeten verwarmen geeft al genoeg ruimte.
Ik ben toch huiverig om het harde staal nog brosser te maken en er dan op te tikken.
Maar aan de andere kant, -20C (of -30C) is geen onmogelijke temperatuur voor een lager, dus het zou moeten kunnen.
Ik heb mn lagers nog nooit in de vriezer gelegd. Alleen het "gat"waar zi in moeten verwarmen geeft al genoeg ruimte.
Ik ben toch huiverig om het harde staal nog brosser te maken en er dan op te tikken.
Maar aan de andere kant, -20C (of -30C) is geen onmogelijke temperatuur voor een lager, dus het zou moeten kunnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.