Shimano remvloeistof grijs: oorzaak?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij het ontluchten van mijn remmen zag ik dat de remvloeistof van de achterrem grijs was in plaats van de bekende Shimano roze-rode kleur. Ik pomp de nieuwe vloeistof van onderen door het systeem en zag toen dat er grijze vloeistof in het trechtertje kwam.

Het gaat om XT vierzuiger remmen (8020), op een paar dagen na een jaar oud. Ongeveer 1.500km op de teller, waarvan veel UHR, wat lokale rondjes maar ook een Alpenweek en wat Limburgse heuvels.
Ik heb destijds van de XT tweezuiger remmen op mijn fiets de calipers vervangen door de vierzuiger exemplaren, uiteraard betekende dat ook het (bij)vullen en ontluchten van het hele systeem.

Daarna is er niks meer aan de remmen gedaan afgezien van een beetje schoon houden. Ik merkte niets verkeerds aan de werking, maar op een NL rondje is het natuurlijk ook al snel goed. Geen idee of ik wel iets zou merken als ik 1.000hm weg zou moeten remmen met die smurrie in de rem :D

Aangezien dat echter wel op de planning staat binnenkort (weekje Alpen) dacht ik de remmen even onder handen te nemen. Ik heb er nu uiteraard volledig nieuwe remvloeistof in zitten en alles voelt zoals het hoort, maar ik vraag me toch af wat de oorzaak kan zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik zou denken dat je er toch op een onbewaakt ogenblik wat viezigheid ingepomt hebt...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Enige wat ik kan verzinnen is dat er ergens een lik vet heeft gezeten bij het monteren (bij Shimano) en dat die opgelost is in de olie.

Verder duidt grijs dan bij vorken vaak op aluminium slijpsel, maar tenzij er intern bij je rem iets echt niet goed zit, kan ik me dat helemaal niet voorstellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is toch vrij normaal dat shimano remvloeistof grijs en later zwart wordt? Van verwarmen verkleurt de kleurstof in de olie. En verder verkleurt het ook nog van al het rubber waar het mee in aanraking komt. Dat lijkt me niks om je zorgen over te maken. Bij mij is het nog niet rood geweest na een jaar, met M8000 en M785 remmen.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 24 juni 2019, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Remvloeistof verkleurt sowieso met verloop van tijd, bij geen lekkages en goede werking zou ik me er niet te druk om maken. Je zou de leidingen kunnen spoelen met verse vloeistof tot er alleen nog maar schone vloeistof uitkomt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Lars, helaas heb ik de grijze vloeistof al weggekieperd, maar ik had niet de indruk dat er metaaldeeltjes in zaten. Iig geen "grote", als het al metaal was is het heel fijntjes geweest.

Misschien vet dan inderdaad. Zoals gezegd voelt de rem gewoon goed, drukpunt is normaal.
Ik ga er maar vanuit dat-ie het in de Alpen blijft doen, daarna maar weer eens een color-check doen ;-)

Het wordt lastig een reserverem mee te nemen, we doen een trektocht en er kan maar één tas met kleding etc. mee bij het bagagetransport... :D
(Maar ik denk wel dat ik een flesje vloeistof + spuit + trechtertje meeneem).

Over de kleur: ik heb sinds 2003 nogal wat Shimano remmen gereden (en eraan gewerkt), maar echt nog nooit grijze vloeistof gehad. Hooguit dat de vloeistof fletser van kleur was, beetje lichtroze.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Misschien heb je de laatste keer eindelijk goed genoeg geknald in de Alpen dan...
Of dat extra ebike gewicht en de 4 pots rem heeft het een stuk warmer gemaakt dan voorheen.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vroeger heb ik weleens remschijven donkerblauw gehad, dat was nu niet.
Toen was ik nog onwetend en had een 160mm schijfje achter... :D
En twee jaar geleden in Saalbach zaten mijn XTR's aan hun limiet, maar ook daar kwam later geen grijze vloeistof uit.

Let wel, ik zeg niet dat het niet door hoge temperaturen kan komen hoor.
Maar wel dat ik het nog niet eerder meegemaakt heb, ondanks toch vrij hete remmen...

De e-mtb is wel vrij zwaar, maar zelf ben ik dat niet (70kg). Dus het totaalgewicht is echt niet meer dan van een gemiddelde gezonde hollandse jongen op een non e-bike. En er zitten voor en achter 203mm schijven op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wellicht gebruikt Shimano een ander soort leiding die meer zwarte kleur afgeeft.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's knap met een witte binnenkant ;-)

Maar het lijkt er dus op dat er geen duidelijke oorzaak te noemen is die vaker voorkomt?
Ik zal na de Alpenweek nog eens een keer kijken hoe de olie eruit ziet, als het inderdaad wat overtollig vet is dat opgelost is in de olie zal dat inmiddels wel weg zijn denk ik.

Maar omdat er aan de rem verder niks verkeerds te merken is ga ik er maar vanuit dat hij het gewoon goed zal doen, en anders hebben we de voorrem nog... :D :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kermit schreef: ma 24 juni 2019, 11:56 Da's knap met een witte binnenkant ;-)
Hehe, ja dat kun je dan wel wegstrepen.
(mijn formula leidingen zijn rubberachtig en de olie is kleurloos dus daar verwacht ik op termijn wel een zwarte verkleuring)

Bij instructiefilmpjes op youtube zie je trouwens ook wel eens een grijzige olie uit shimano remmen komen. Er wordt dan alleen vermeld dat de olie oud is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij is de olie grotendeels vernieuwd bij de montage van de vierzuiger calipers een jaar geleden. Ik heb toen de hendels en leidingen laten zitten (achter loopt door het frame) en na montage de boel bijgevuld en ontlucht. Aangezien ik de boel altijd van onderaf vul pomp je vanzelf de oudere vloeistof naar boven het trechtertje in.

Overigens, als die vloeistof netjes rood is gaat-ie gewoon terug het flesje in.
Maar dat zat er dit keer niet in :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

De belangrijkste oorzaak van verkleurende olie is normaal water.. zo wordt motorolie grijs als de koppakking lekt.. geen idee of dat met deze olie ook zo is, maar lijkt mij het meest logisch..
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

GMBN instructiefilmpje: op 3:23 komt de zwarte olie in het bakje.
Niet ongewoon dus, gebruik en ouderdom als verklaring.
Eigenlijk gewoon handig: roze ->terug in fles, zwart -> vervangen.

https://www.youtube.com/watch?v=COLd57jDvOE
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Elvander schreef: ma 24 juni 2019, 13:07 GMBN instructiefilmpje: op 3:23 komt de zwarte olie in het bakje.
Niet ongewoon dus, gebruik en ouderdom als verklaring.
Eigenlijk gewoon handig: roze ->terug in fles, zwart -> vervangen.

Oh shit, betrapt.
Ik rem gewoon teveel... :oops:

:D
Maar dat zal dan het meest waarschijnlijk zijn, het is gewoon ouwe zooi geworden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie