ombouwen 1x12 of 1x11 tips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

trek-y schreef: vr 16 augustus 2019, 10:13 Ja dat weet ik ook niet. Ik moet zeggen dat hij prima bevalt. Dus ik laat hem er lekker op zitten. :D was je toevallig ook opzoek naar zoiets?
Hee ik had jouw reactie niet meer gezien, was dit topic ff uit t oog verloren ;) ...maar ben niet echt op zoek, vroeg me gewoon af hoe t zat met deze ‘feature’ ...en Cheeta heeft die vraag ook nog wat opgehelderd inmiddels. :-q
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb nu een Blackspire voortandwiel met 6mm offset gemonteerd. Dit is een direct mount tandwiel voor Race Face Cinch. Past perfect en de ketting loopt recht op het 5e tandwiel, geteld vanaf de kleinste. Dit rijdt perfect en schakelt beter dan de standaard 2x setup waarbij het grote tandwiel een paar mm verder naar buiten staat.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Arjan76 schreef: do 22 augustus 2019, 21:38 Ik heb nu een Blackspire voortandwiel met 6mm offset gemonteerd. Dit is een direct mount tandwiel voor Race Face Cinch. Past perfect en de ketting loopt recht op het 5e tandwiel, geteld vanaf de kleinste. Dit rijdt perfect en schakelt beter dan de standaard 2x setup waarbij het grote tandwiel een paar mm verder naar buiten staat.
en Arjan nog gelukt met de spacer? Ik moest ongeveer 10 dagen wachten dus nu nog even met die gekke beugel erop.Ik heb nu wat km in de alpen in zwitserland gereden en nu atm in winterberg. Bij mij loopt het met de absolute black oval ook prima.
who dares wins
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Nee, die lelijke beugel zit er nog op. Ik ga zelf even een ring maken op de draaibank. En dan ook het lager van het draaipunt vervangen, er zit aan deze kant geen afdichting tussen en bij mijn fiets loopt dit lager niet meer lekker. De non-drive kant is wel voorzien van een schijf met O-ring en dit lager is nog wel goed.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Arjan76 schreef: ma 26 augustus 2019, 06:43 Nee, die lelijke beugel zit er nog op. Ik ga zelf even een ring maken op de draaibank. En dan ook het lager van het draaipunt vervangen, er zit aan deze kant geen afdichting tussen en bij mijn fiets loopt dit lager niet meer lekker. De non-drive kant is wel voorzien van een schijf met O-ring en dit lager is nog wel goed.
Eindelijk heb ik dat lelijke ding eraf :-D even in Goirle een spacer gekocht en ook bij mij is deze kant niet voorzien van een o ring.
who dares wins
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Maar weer 120 euro extra uitgegeven voor een gabaruk tandwiel met 6,4 offset en een sram NX cassette, om de 1x12 bij mijn vrouw te fixen. Sta nu op het punt om de fiets met alles erbij zou het huis uit te smijten. Bij de nx cassette loopt hij er nu niet meer af op het grootste blad bij achteruit trappen. Maar het is onmogelijk om hem af te stellen. Als het opschakelen goed loopt gaat het naar beneden niet goed :-? En andersom. Kettinglijn heb ik ook al op alle mogelijken standen geprobeerd. :cry: kan het misschien met een ander merk ketting wel lukken? Ik ga voor de zekerheid de der. Hanger ook maar vervangen. Dus even samengevat. Slx voorblad slx ketting xt der. Nieuwe types. Sunrace cassette. Werkt niet.
Garbaruk voorblad slx ketting xt der. Sunrace/nx cassette werken niet. Ander wiel met xt cassette werkt prima zowel met slx/gabaruk tandwiel. Sixpack bier voor de gouden tip. ( los van andere fiets,wielenset,sram aandrijflijn,andere naaf enz :winkie: )
who dares wins
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Klinkt als een kabel probleem kunnen zijn. Nieuw gekocht en 1 klein montage foutje geeft ook een probleem.

B-spanning anders afstellen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb hier een setup met een Sunrace 11 speed cassette , KMC 11 speed ketting , een SLX m7000 NW 34 T voorblad en een 10 speed SLX schifter , en alles soepel , behalve dan dat ik maar 10 kransjes kan benutten ,maar is voor de trainingsfiets .
Ik zou hetzelfde zeggen wat Corex al aangaf : afstellen met de B tension .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

B tension heb ik ook al in alle standen versteld. :( ik zal de kabel eens bekijken. Alles is nieuw maar je weet het nooit.
who dares wins
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

B-tension komt heel nauw bij 11- en 12-speed en Grote cassettes.
In mijn ervaring komen schakelproblemen bij 11- en 12-speed vaker vanwege verkeerde B-tension dan verkeerde kabel afstelling.

Maar het is een samenspel, alles moet kloppen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 oktober 2019, 14:40 B-tension komt heel nauw bij 11- en 12-speed en Grote cassettes.
In mijn ervaring komen schakelproblemen bij 11- en 12-speed vaker vanwege verkeerde B-tension dan verkeerde kabel afstelling.

Maar het is een samenspel, alles moet kloppen.
nou ik zal over een paar dagen nog maar weer eens met die b tension bezig gaan. zo irritant als ik mijn andere wiel met xt cassette erin zet is het gelijk goed :roll: misschien toch maar een 240 of nieuwe xt naaf overzetten.
who dares wins
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik las in de beschrijving bij volgens mij Bike-Discount dat bij de SLX/XT derailleur het kleinste tandje minimaal 10 en maximaal 10 mag zijn. Misschien dat dat een rol speelt? Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook met vergelijkbare combinatie rijden (SLX - Suntour 11-50). Ben benieuwd of ik het wel goed krijg.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Juul schreef: zo 6 oktober 2019, 20:30 Ik las in de beschrijving bij volgens mij Bike-Discount dat bij de SLX/XT derailleur het kleinste tandje minimaal 10 en maximaal 10 mag zijn. Misschien dat dat een rol speelt? Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook met vergelijkbare combinatie rijden (SLX - Suntour 11-50). Ben benieuwd of ik het wel goed krijg.
Wat bedoel je precies met kleinste tandje minimaal 10 en maximaal 10? Ow laat maar heb even gekeken op de site. Nu is 11 de kleinste maar denk dat het niet uit maakt met het schakelen tussen bv de 32 en 36.
Laatst gewijzigd door trek-y op zo 6 oktober 2019, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
who dares wins
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Use: MTB
Group: SLX M7100
Model: RD-M7100
Mount: Direct Mount
Technology: Shadow RD+
Gradations: SGS-Type 1x12-speed (10-51 / 10-45 cassette)
Compatible chain: CN-M7100 12-speed
Max. teeth large sprocket: 51T
Min. teeth large sprocket: 45T
Max. teeth small sprocket: 10T
Min. teeth small sprocket: 10T
Max. Front Difference: 0T
Total Capacity: 41T
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Juul schreef: zo 6 oktober 2019, 22:02 Use: MTB
Group: SLX M7100
Model: RD-M7100
Mount: Direct Mount
Technology: Shadow RD+
Gradations: SGS-Type 1x12-speed (10-51 / 10-45 cassette)
Compatible chain: CN-M7100 12-speed
Max. teeth large sprocket: 51T
Min. teeth large sprocket: 45T
Max. teeth small sprocket: 10T
Min. teeth small sprocket: 10T
Max. Front Difference: 0T
Total Capacity: 41T
:-q had het gezien ja.
who dares wins
Plaats reactie