Shimano Deore XT BL-M8000

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

ik moet noodgedwongen, door een val de remhendels vervangen.
nu dacht ik mooi te upgraden naar de Shimano Deore XT BL-M8000 remgrepen maar zag ik dat de aanbevolen remleidingen de BH90 zijn.
die zijn qua binnenmaat iets kleiner dan de huidige BH59.

kan ik toch icm met de BH59 leidingen deze grepen monteren, of moet ik alles vervangen, dus de leidingen en calipers?
Ride like you stole it
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het gaat erom dat je leiding met olijf in de banjo bout kunt krijgen. Die aansluiting zal gewoon gelijk zijn. Kan me niet voorstellen dat er 2 maten van zijn.

Dus even losdraaien die banjo bout en kijken of die past op je nieuwe remhendel.

Maar je schrijft binnenafmeting is dat niet de diameter van de interne buis waar de remvloeistof door heenloopt? Dat moet niks uitmaken zou ik zeggen.

Maar er zijn vast anderen die meer weten ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan je oude bestaande leidingen gewoon in die nieuwe hendels schroeven.

Maar als je nu ispec shifters hebt, dan heb je wel een uitdaging om je oude ispec shifters (A/B) op de ispec II hendels te bevestigen.
Was je ispec-loos, dan heb je goed vooruit gedacht en kan je nu gewoon het spul monteren en zorgeloos fietsen!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Thanks.

Olive is hetzelfde alsmede ook de buitendiameter.
Uitsluitend de binnendiameter is uit t hoofd 0.2mm kleiner bij de bh90. Alsook dus de insert anders is.

Passen doet t wel, maar vroeg me af wat de consequenties zijn qua “travel” van de olie. Nu de diameter dus groter is dan voorgeschreven. Wordt het daardoor harder knijpen dan met de dunnere slang? Of is dit onzin?
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gravelmarc schreef: do 27 juni 2019, 18:06 Thanks.

Olive is hetzelfde alsmede ook de buitendiameter.
Uitsluitend de binnendiameter is uit t hoofd 0.2mm kleiner bij de bh90. Alsook dus de insert anders is.

Passen doet t wel, maar vroeg me af wat de consequenties zijn qua “travel” van de olie. Nu de diameter dus groter is dan voorgeschreven. Wordt het daardoor harder knijpen dan met de dunnere slang? Of is dit onzin?
Maakt niet uit.
Je schroeft je leindingen los vd oude hendels en je schroeft ze weer vast op de nieuwe.
De olijfjes en de inserts laat je met rust.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 18:34
Gravelmarc schreef: do 27 juni 2019, 18:06 Thanks.

Olive is hetzelfde alsmede ook de buitendiameter.
Uitsluitend de binnendiameter is uit t hoofd 0.2mm kleiner bij de bh90. Alsook dus de insert anders is.

Passen doet t wel, maar vroeg me af wat de consequenties zijn qua “travel” van de olie. Nu de diameter dus groter is dan voorgeschreven. Wordt het daardoor harder knijpen dan met de dunnere slang? Of is dit onzin?
Maakt niet uit.
Je schroeft je leindingen los vd oude hendels en je schroeft ze weer vast op de nieuwe.
De olijfjes en de inserts laat je met rust.
Dat snap ik.
Het gaat me om de andere binnendiameter tov wat wordt aanbevolen.
Waarom dient er een andere leiding gebruikt te worden met kleinere inwendige diameter?
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee.
Omdat Shimano na een paar jaar graag iets anders doet?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mogelijk is de rem dan iets directer omdat je minder verplaatsing en hogere druk hebt?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De verplaatsing vd hendels is al jaren hetzelfde bij Shimano.
Misschien hebben ze een dikkere leiding gebruikt om het verlopende drukpunt (oppompen) tegen te gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De dikte van de leiding maakt niks uit. In ieder geval niet omdat je meer olie moet verplaatsen of zoiets, dat maakt allemaal niet uit want je verplaatst gewoon evenveel. Wrijving van bewegende olie in de leiding is volgens mij niet relevant. Hoogstens dat je door de grotere wanddikte minder uitzetting van de leiding krijgt maar dat is volgens mij ook nooit echt een issue geweest.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uit eigen ervaring: je kunt de oude en nieuwe leidingen gewoon door elkaar gebruiken. Het enige is uiteraard dat je de passende insert bij de leiding gebruikt aangezien de binnendiameter anders is, maar de rest is identiek.
De oude inserts zijn goudkleurig, de nieuwe zilverkleurig.

Van een ander gevoel in de rem heb ik niets gemerkt, het werkt gewoon probleemloos.
Ik rijd al minstens vijf jaar met een "oude" leiding op een set XTR remmen die origineel met de nieuwe leiding geleverd werden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

kermit schreef: ma 8 juli 2019, 11:37 Uit eigen ervaring: je kunt de oude en nieuwe leidingen gewoon door elkaar gebruiken. Het enige is uiteraard dat je de passende insert bij de leiding gebruikt aangezien de binnendiameter anders is, maar de rest is identiek.
De oude inserts zijn goudkleurig, de nieuwe zilverkleurig.

Van een ander gevoel in de rem heb ik niets gemerkt, het werkt gewoon probleemloos.
Ik rijd al minstens vijf jaar met een "oude" leiding op een set XTR remmen die origineel met de nieuwe leiding geleverd werden...
Oké, heel erg bedankt voor deze bruikbare feedback.
Ride like you stole it
Plaats reactie