Goedemiddag allemaal,
Ik heb een iDworx Power Rohler met vaste voorvork met aan de achterzijde Magura HS33’s gemonteerd. De vork functioneert prima voor de vele wegkilometers die ik met deze heerlijke fiets maak, echter vind ik ‘em er erg ouderwets uitzien en zou graag een rechte carbon vork monteren. Tot nu toe heb ik er geen kunnen vinden waar de Magura’s op gemonteerd kunnen worden. Heeft iemand misschien een idee van een merk en/of type dat zou passen?
Vaste (eventueel carbon) voorvork gezocht voor iDworx Power Rohler
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een carbonvork waar velgremmen op passen kan je gewoon gebruiken. Dat zijn dan vaak wel de carbonvorken vh ouderwetse type.
Dan moet je waarschijnlijk ook nog de remhoeven en adapters met QR bij kopen (en liefst ook een brakebooster).
Ik denk niet dat er carbon vorken zijn waar deze Maguras rechtstreeks op passen zoals het nu op de Idworx vork zit.
Andere optie, koop een carbon vork geschikt voor schijfrem.
Volgens mij kan je Magura schijfremhendels kopen die er vrijwel hetzelfde uitzien als jouw HS hendels.
Of je blijft gewoon zo rijden, je hebt de fiets zo gekocht, dus ooit vond je het mooi.
Zoveel zal je toch niet van mening veranderd zijn ?
Dan moet je waarschijnlijk ook nog de remhoeven en adapters met QR bij kopen (en liefst ook een brakebooster).
Ik denk niet dat er carbon vorken zijn waar deze Maguras rechtstreeks op passen zoals het nu op de Idworx vork zit.
Andere optie, koop een carbon vork geschikt voor schijfrem.
Volgens mij kan je Magura schijfremhendels kopen die er vrijwel hetzelfde uitzien als jouw HS hendels.
Of je blijft gewoon zo rijden, je hebt de fiets zo gekocht, dus ooit vond je het mooi.
Zoveel zal je toch niet van mening veranderd zijn ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Als het voor de looks is, dan zou ik het idee uit je hoofd zetten. Functioneel zal het sowieso niets doen behalve je portemonnee leger maken.
En voor het nageslacht: zo een vork met Magura FIRM-tech montage bestaat niet.
En voor het nageslacht: zo een vork met Magura FIRM-tech montage bestaat niet.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
Bedankt voor de reacties, het gaat me inderdaad puur om de looks; ik vind die gebogen vork er zo ouderwets uit zien (al vanaf dag één dat ik deze fiets tweedehands kocht een jaar of wat terug, maar de rest is gewoon zo verschrikkelijk goed dat ik die voorvork voor lief heb genomen)
Ik heb nog zo'n Power Rohler met een nette Rockshox eronder en dat smoelt toch een stuk beter maar rijdt een stuk minder direct. Bij deze specifieke fiets houd ik van de hele uitstraling: geen onzin, gewoon keihard fietsen. Ik had gehoopt om een mooie rechte racefiets-achtige vork te kunnen gebruiken om het geheel er iets moderner uit te laten zien.
Tom
Ik heb nog zo'n Power Rohler met een nette Rockshox eronder en dat smoelt toch een stuk beter maar rijdt een stuk minder direct. Bij deze specifieke fiets houd ik van de hele uitstraling: geen onzin, gewoon keihard fietsen. Ik had gehoopt om een mooie rechte racefiets-achtige vork te kunnen gebruiken om het geheel er iets moderner uit te laten zien.
Tom
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Santos lijkt een vork te leveren voor 29er wielen en firmtech. Je zou eens bij een Santos dealer kunnen binnenstappen om te checken of dat ook in jouw fiets past.
Dit zal wel een verbouwing zijn van 300 euro of meer gok ik, en dat lijkt mij het niet waard.
Plaatje vind je hier: https://beaglebikes.nl/de-santos-4-29-mountainbike/#
Dit zal wel een verbouwing zijn van 300 euro of meer gok ik, en dat lijkt mij het niet waard.
Plaatje vind je hier: https://beaglebikes.nl/de-santos-4-29-mountainbike/#
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
Hej bedankt! Goeie tip, ga ik achteraanbaron062 schreef: ↑ma 1 juli 2019, 06:43 Santos lijkt een vork te leveren voor 29er wielen en firmtech. Je zou eens bij een Santos dealer kunnen binnenstappen om te checken of dat ook in jouw fiets past.
Dit zal wel een verbouwing zijn van 300 euro of meer gok ik, en dat lijkt mij het niet waard.
Plaatje vind je hier: https://beaglebikes.nl/de-santos-4-29-mountainbike/#
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
Dan moet je dus ook een 29" voorwiel gaan monteren...baron062 schreef: ↑ma 1 juli 2019, 06:43 Santos lijkt een vork te leveren voor 29er wielen en firmtech. Je zou eens bij een Santos dealer kunnen binnenstappen om te checken of dat ook in jouw fiets past.
Dit zal wel een verbouwing zijn van 300 euro of meer gok ik, en dat lijkt mij het niet waard.
Plaatje vind je hier: https://beaglebikes.nl/de-santos-4-29-mountainbike/#
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ik kon geen inschatting van de wielmaat maken. Maar die data heb jij vast nog in je hoofd zittenLars TB schreef: ↑ma 1 juli 2019, 08:13Dan moet je dus ook een 29" voorwiel gaan monteren...baron062 schreef: ↑ma 1 juli 2019, 06:43 Santos lijkt een vork te leveren voor 29er wielen en firmtech. Je zou eens bij een Santos dealer kunnen binnenstappen om te checken of dat ook in jouw fiets past.
Dit zal wel een verbouwing zijn van 300 euro of meer gok ik, en dat lijkt mij het niet waard.
Plaatje vind je hier: https://beaglebikes.nl/de-santos-4-29-mountainbike/#
Wellicht zijn de nokken verschuifbaar, als ik de vork zo zie. Neemt niet weg dat de hoogte wel zal veranderen, en dat doet wat met het rijgedrag.
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
Ik had meer het idee om te kijken of er zo’n type vork voor 26” geleverd is en of die eventueel als sparepart te bestellen zou zijn.
#eenduikindegeschiedenisvanSantos
#eenduikindegeschiedenisvanSantos
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
Na het opgeven van m’n zoektocht kwam ik gisteren op marktplaats een German kilo A vork tegen die perfect aansluit bij wat ik zocht, ik had alleen nooit gedacht dat ik er eentje tegen zou komen, ze zijn zo zeldzaam.
Echter is de bovenbuis wat te kort, dus ik ben bezig met een bedrijf wat gespecialiseerd is in aluminium bewerking en lassen om te kijken of er een stuk aan gelast kan worden. Ik hou jullie op de hoogte. Weet een van jullie of je zo’n ‘centernut’ waar je de topcap aan vastschroeft, erdoor heen kunt slaan totdat ie aan de onderzijde eruit komt?
Echter is de bovenbuis wat te kort, dus ik ben bezig met een bedrijf wat gespecialiseerd is in aluminium bewerking en lassen om te kijken of er een stuk aan gelast kan worden. Ik hou jullie op de hoogte. Weet een van jullie of je zo’n ‘centernut’ waar je de topcap aan vastschroeft, erdoor heen kunt slaan totdat ie aan de onderzijde eruit komt?
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
- slapbandje
- Pro Biker
- Berichten: 991
- Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
- Mijn mountainbike: Te veel
Als ik je een tip mag geven; ga niet lassen aan dit soort onderdelen.
Beter is het om een aluminium bus laten frezen die je voor de helft in de stuurbuis laat zakken en vastzet met 2 componentenlijm. Dat spul heeft een breeksterkte van meer dan 200kg per vierkante centimeter.
Of je de starnut helemaal door de stuurbuis heen kunt meppen tot hij er uit komt weet ik niet. Sommige vorken hebben een ietwat conische stuurbuis dus dan komt hij vast te zitten.
Dat is overigens geen drama en kan geen kwaad.
Beter is het om een aluminium bus laten frezen die je voor de helft in de stuurbuis laat zakken en vastzet met 2 componentenlijm. Dat spul heeft een breeksterkte van meer dan 200kg per vierkante centimeter.
Of je de starnut helemaal door de stuurbuis heen kunt meppen tot hij er uit komt weet ik niet. Sommige vorken hebben een ietwat conische stuurbuis dus dan komt hij vast te zitten.
Dat is overigens geen drama en kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door slapbandje op di 6 augustus 2019, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
slapbandje schreef: ↑di 6 augustus 2019, 21:16 Als ik je een tip mag geven; ga niet lassen aan dit soort onderdelen.
Beter is het om een aluminium bus laten frezen die je voor de helft in de stuurbuis laat zakken en vastzet met 2 componentenlijm. Dat spul heeft een breeksterkte van meer dan 200kg per vierkante centimeter.
Goeie tip, thx!
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
- slapbandje
- Pro Biker
- Berichten: 991
- Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
- Mijn mountainbike: Te veel
In de bovenzijde van de bus die je er dan in lijmt laat je precies in het midden schroefdraad tappen zodat je daar je topcap mee kunt vastzetten.
Dan heb je een aluminium verlengstuk wat massief is van binnen en dus sterk en stabiel. Dus niet hol laten frezen om daar een nieuwe starnut in te meppen!
Hou ongeveer een halve millimeter speling tussen je stuurbuis en de bus die er in komt zodat de lijm ruimte heeft tussen beide onderdelen.
Wanneer je het precies passend maakt duw je de lijm voor de bus uit als je die in de stuurbuis schuift en hecht het niet zoals het moet.
Dan heb je een aluminium verlengstuk wat massief is van binnen en dus sterk en stabiel. Dus niet hol laten frezen om daar een nieuwe starnut in te meppen!
Hou ongeveer een halve millimeter speling tussen je stuurbuis en de bus die er in komt zodat de lijm ruimte heeft tussen beide onderdelen.
Wanneer je het precies passend maakt duw je de lijm voor de bus uit als je die in de stuurbuis schuift en hecht het niet zoals het moet.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Maar wel twee "kragen" in de juiste diameter behouden zodat de bus nog steeds perfect gecentreerd wordt. Lijm heeft dan de ruimte maar de bus wordt wel goed in lijn gehoudenslapbandje schreef: ↑di 6 augustus 2019, 21:22
Hou ongeveer een halve millimeter speling tussen je stuurbuis en de bus die er in komt zodat de lijm ruimte heeft tussen beide onderdelen.
-
- All rounder
- Berichten: 97
- Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
- Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid
Ok, dus eigenwijs geweest en een goede lasser gezocht. Ik geloof het wel met de sterkte van die las, ik rij hoofdzakelijk op de weg met deze fiets, de vork is hoofdzakelijk voor comfort, niet om extreme dingen te gaan doen. Toch bedankt voor alle adviezen .
Ik heb 'em vanmorgen eronder gezet en zojuist netjes afgesteld en op druk gezet. Ik vind 'em supergaaf! Hij rijdt overigens supercomfortabel, niet normaal hoe makkelijk kuilen en gaten gladgestreken worden. Ik had eerst de druk relatief laag staan, dan moet je opletten bij hard insturen dan heeft ie de neiging om een beetje te duiken. Op de juiste druk heeft ie dat niet.
Hier wat foto's, misschien dat ik nog een iets stijlere stuurbocht monteer om het stuur nog wat verder terug te laten zakken, de huidige heb ik omgedraaid om het hoogteverschil van de vork iets terug te brengen.
De remleiding is iets te kort, ik heb de remhendel helemaal naar beneden gedraaid, dan haal ie het net. Die moet ik van de week nog even netjes maken, daarvoor moet is een Magura reparatiekitje oid nodig.
Before:
After:
Close up (na deze foto is het geheel nog gedemonteerd om de onderste lagerring te vervangen door een nieuwe en de afstelling van het geheeld te tunen, het gat tussen de vork en het frame is hier nog vrij groot):
Ik heb 'em vanmorgen eronder gezet en zojuist netjes afgesteld en op druk gezet. Ik vind 'em supergaaf! Hij rijdt overigens supercomfortabel, niet normaal hoe makkelijk kuilen en gaten gladgestreken worden. Ik had eerst de druk relatief laag staan, dan moet je opletten bij hard insturen dan heeft ie de neiging om een beetje te duiken. Op de juiste druk heeft ie dat niet.
Hier wat foto's, misschien dat ik nog een iets stijlere stuurbocht monteer om het stuur nog wat verder terug te laten zakken, de huidige heb ik omgedraaid om het hoogteverschil van de vork iets terug te brengen.
De remleiding is iets te kort, ik heb de remhendel helemaal naar beneden gedraaid, dan haal ie het net. Die moet ik van de week nog even netjes maken, daarvoor moet is een Magura reparatiekitje oid nodig.
Before:
After:
Close up (na deze foto is het geheel nog gedemonteerd om de onderste lagerring te vervangen door een nieuwe en de afstelling van het geheeld te tunen, het gat tussen de vork en het frame is hier nog vrij groot):
If you can't make any power without a turbo, buy a V8