front en rear hub opwaarderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Worfje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 juni 2019, 21:44

Beste allen,

Ik zit met de vraag of ik mijn front en rear hubs kan opwaarderen van mijn CANYON Grand Canyon AL 4.0 (model 2018).
Hierop zit FH-TX505 (achter) en HB-TX505 (voor).
Ik maak de fiets na elke rit goed schoon en ik vermoed dat dat voor de achterkant wat te agressief is geweest, want bij voorzichtig ronddraaien van freehub en as voel je de zandkorrels voorbij knarsen... de voorkant ook getest en ook die is na een rit of 10 onregelmatig.
Nu blijkt het dan ook een echt instapmodel te zijn, want de bescherming tegen vuil van buiten (en schoonmaakmiddel) lijkt me ook wel minimaal bij deze serie van Shimano.

Zodoende door de specificatie bladen van Shimano geneusd en volgens mij kan ik deze hubs opwaarderen naar de FH-M4050 en HB-M4050 set. Moet is wel alles opnieuw (laten) spaken. Ik zag een klein verschil van 0.1 mm offset tussen HB-M4050 en HB-TX505, maar dat lijkt me verwaarloosbaar?

De hamvraag voor mij is dus: kan de opwaardering?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou dan meteen de nieuwe SLX of XT kiezen.
Maar dan nog, schoonmaken maakt meer kapot dan je lief is.
Kan je zelf wielen spaken?

Kant en klaar DT setje kan ook.

Deze naven van nieuw vet en nieuwe kogeltjes voorzien is ook een optie, kan je weer een tijdje doorrijden en doorsparen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou gaan voor een nieuw setje. Overspaken van ook niet al te mooie velgen is ook zonde.

Kijk ook eens naar de 'Te Koop' sectie hier op het forum, komt regelmatig van alles voorbij. viewforum.php?f=20
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, daarom gaf ik al wat alternatieven.
Als je het zelf kunt (maar dan had je deze vraag niet gesteld), dan is het een optie.

Maar als je naast het kopen vd nieuwe naven ook nog iemand moet betalen, dan wordt het te duur. En een wielbouwer zal ook niet graag 2e hands velgen en spaken gebruiken.

Ga ook ff na welke standaard je hebt wat betreft V en A naaf.
Of je nu wielen of alleen naven koopt, het moet straks wel in je fiets passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Worfje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 juni 2019, 21:44

Ik heb nog nooit een wiel gespaakt, maar wil het wel gaan doen.

Als de hubs 'gelijk genoeg' zijn, dan kan ik alles hergebruiken (spaken/velg/cassette).

Bij SLX en XT zie ik steeds meer verschillen in afmetingen komen in de specifications... nog lastig te interpreteren wat alles betekent en hoe het doorwerkt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is het best leuk spul om mee aan te klooien om wielen te leren maken.

Maar zoals TSTM al enigszins zegt, jouw keuze van iets hoogwaardigere naven levert nog steeds erg matig spul op. Dus in dat opzicht ga je er absoluut niet op vooruit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, gewoon de oude naven in ere herstellen, nieuw vet en nieuwe kogeltjes er in. De vrijloop kan je uitspoelen met benzine en opnieuw smeren met dunne olie.
Op die manier kan het weer even mee, mits je oppast met schoonmaken!

Dan ondertussen sparen voor een nieuwe set met DT of Hope naven.
(of misschien een andere fiets, want upgraden is een progessieve ziekte)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Worfje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 juni 2019, 21:44

Bedankt voor de adviezen.

Binnenkort komt het gereedschap binnen en kan ik de bestaande naven schoonmaken/opnieuw invetten.

Er is niemand die kan bevestigen of TX505 uitwisselbaar is met M4050?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Worfje schreef: ma 1 juli 2019, 13:28 Er is niemand die kan bevestigen of TX505 uitwisselbaar is met M4050?
Dat verschil in offset gaat het verschil niet maken. Waarschijnlijk hoef je pas bij een afwijking van meer dan een millimeter een beetje op te letten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verschil in naven komt niet zo nauw voor wat betreft de spaaklengte.
Spaken worden verkocht in stappen van 2mm, dus het is altijd een kwestie van afronden.
De spaken verlaten de naaf onder een flinke hoek, dus het verschil tussen naaf A en B mag je, voor wat betreft de spaaklengte, vermenigvuldigen met de sinus van die hoek.
Aan de kant van de velg is het anders, daar maken de spaken een hoek van (bijna) 90 graden en is 1mm verschil dus echt 1 mm spaaklengte.

Maar denk nog even na.
Tenzij je het zelf gaat doen (kunt doen!), is het financieel geen strakke actie.
Omdat je zelf geen ervaring hebt is het wellicht beter een complete wielset zelf te maken.
Je kunt dan in de tussentijd, terwijl je leert en lekker bezig bent, gewoon fietsen.Ook als het tegen zit ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Worfje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 juni 2019, 21:44

Ik denk dat je een aantal punten hebt. Gisteravond heb ik beide assen uit de naven gedemonteerd, alles schoongemaakt en opnieuw ingevet met Galli lagervet.

De naaf aan de voorkant zat gewoon te strak voor de kogellagers en dat verklaarde daar het onregelmatig rondgaan.

De naaf aan de achterkant was aan de cassette kant vervuilt en ik had de indruk dat het vet enigszins verdunt was.
Vermoedelijk door de onvetter die ik op de cassette spray om die schoon te maken na elke rit. Daar moet ik denk ik wat minder agressief schoonmaken. De freehub kraste na demontage van as en cassette niet (meer) dus die is prima.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen. Ik ga doorsparen naar een DT wielset (met naaldlagers hopelijk als die bestaan) voor in de toekomst.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Worfje op do 4 juli 2019, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, gooi die plastic ring meteen van je achterwiel af!


En mooi dat het met een beetje onderhoud weer keurig loopt :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Vermoedelijk door de onvetter die ik op de cassette spray om die schoon te maken na elke rit.
dat zorgt inderdaad voor het verdwijnen van vet uit je naaf
Plaats reactie