Canyon Exceed; andere remset monteren; interne kabel dilemma...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Omdat ik nooit echt vrienden heb kunnen worden met mijn SRAM level TL remset overweeg ik een andere set remmen te monteren.

Nu loopt de remleiding vanaf het balhoofd tot vlak voor de remklauw op de liggende achtervork door het frame en daar zit mijn inziens de uitdaging. Hoe ga ik dit aanpakken? Een en ander al even goed bekeken en volgens mij zouden de stappen als volgt moeten zijn;

DEMONTEREN:
* Crankset (SRAM GX gxp) demonteren --> geen probleem
* Pressfit GXP bracket demonteren --> hier heb ik speciaal gereedschap voor nodig?
* Remleiding loshalen van remhendel zodanig dat deze weer hergebruikt kan worden (dus niet knippen) --> geen probleem
* Rubber manchet rondom leiding bij balhoofd en op achtervork uit het frame trekken
* Remleiding vanaf achterrem terug uit frame trekken

MONTEREN:
* Rubber manchet op remleiding plaatsen --> geen probleem
* Remleiding vanaf achtervork door frame voeren, ter plaatse van bracket omhoog de onderbuis in geleiden --> geen probleem
* Remlelding bij balhoofd door frameopening naar buiten halen --> eventueel met behulp van een trekkoord oid, geen probleem
* Leiding op lengte maken en op nieuwe remhandel monteren --> geen probleem
* Rem opluchten / vullen --> geen probleem

Zie ik voorgenoemd stappenplan nog iets over het hoofd?

Nu het issue waar ik tegenaan loop; ik ben er achter gekomen dat de remleiding in het frame voorzien is van een soort schuimrubber isolatiehuls waarvan ik me af vraag hoe ik deze ooit weer terug krijg,

Iemand ervaring met dat laatste?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij moet je de leiding wel door gaan knippen. Want bij de bevestiging zit een olijf die je niet door je frame krijgt. En de wartel die op de leiding zit krijg je er zonder knippen ook niet af.

Je hebt bij een Rockshox Reverb een speciale schroef die je in twee leidingen tegelijk kunt schroeven. Als je dan achter de leiding door knipt en de nieuwe leiding met de remhendelkant er aan vast maakt, dan trek je het geheel door je hele frame heen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als die manchetjes los zijn kun je ook de oude leiding aan de nieuwe tapen.
Moet je wel goed plakkend en stevig tape hebben.
En dan voorzichtig trekken/duwen zonder spanning op de plakverbinding te creëren.
Vooraf voelen of de leiding zonder wrijving kan bewegen is van belang.

Ik heb het 2 weken geleden nog gedaan op die manier en dat werkte uit de kunst.
Nu hoefde ik geen rare bochten te maken met de leiding trouwens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude leiding doorknippen bij de remhendel kort na de olijf en de insert. Daar is het 't makkelijkste weer te herstellen bij verkoop van je oude set.
Nylon draad in de oude leiding steken, miniscuul parkertje in de leiding schroeven (let op dat de kop net zo dik is als de leiding), zodat de draad vast zit in de oude leiding.
Oude leiding uit het frame, nylon draadje blijft in het frame.
Kies een kant van de nieuwe leiding uit die handig uitkomt voor de montage, meestal is dat de kant vd remgreep.
Daar steek je het nylon draadje in, schroefje er in en je trekt de leiding aan het draadje door het frame.
Beetje heen en weer jutteren als het ergens vast loopt, niet forceren. :-q
Evt het frame op zn kop of op zn kant houden om af en toe wat hulp te krijgen vd zwaartekracht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een Sram rem kan je maar vanaf ik kant monteren en demonteren ook als je de boel heel wilt houden. Dat is vanaf de klauw naar de remhendel.
Het oog op de remleiding is te groot om door te voeren.

En zoals TSTM al aangeeft frame op z,n kop gaat meestal wel helpen.

Die rubberslang is om tikken in je frame tegen te gaan. dus doe die wel terug. waarschijnlijk moet je daarvoor wel je bracket demonteren.
Dat is dit spul
https://r2-bike.com/JAGWIRE-Internal-Ho ... g-10-meter
Plaats reactie