Juiste kettingloop tussen derailleurwieltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Ik heb net de ketting schoongemaakt en van de mtb gehaald. Bij het terugplaatsen kwam ik aan het twijfelen of de ketting over of langs het plaatje moet lopen wat tussen de derailleurwieltjes zit. Aan de slijtplekken te zien liep deze eroverheen, maar op internet zie ik overal dat men deze niet over dat plaatje laat lopen maar eigenlijk rechtstreeks van het ene wieltje naar het andere.
Bij mijn andere fiets loopt de ketting wel over het plaatje (onlangs bij lbs geweest).

Ik las ook op dit forum dat het plaatje eigenlijk niet echt een functie had. Maar wat is het gevolg wanneer ik nu de ketting niet meer over dat plaatje laat lopen en eerst wel? Moet de kettinglengte aangepast worden of niet?
Betreft een XT M8000.

Voor mijn gevoel zal het geheel ook meer geluid maken wanneer de ketting wel over het extra geleidingsplaatje loopt.

Foto 1: ketting niet over het plaatje
Afbeelding

Foto 2: ketting wel over het plaatje bij andere mtb (kettingloop is dan m.i. langer)
Afbeelding

Graag jullie reactie.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De keting moet vrijlopen vh plaatje, dat kan volgens mij maar op 1 manier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

De ketting hoort te lopen zoals op foto 1. Anders loopt de ketting tegen het plaatje aan en maakt het een hoop herrie. Voor de kettinglengte maakt het niets uit.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb twee mooie diepe groeven in mijn derailleur omdat ik een keer tijdens wat trail-side maintenance de ketting zoals op foto 2 erop gelegd heb.
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Oli4k schreef: di 2 juli 2019, 15:13 Ik heb twee mooie diepe groeven in mijn derailleur omdat ik een keer tijdens wat trail-side maintenance de ketting zoals op foto 2 erop gelegd heb.
Duidelijke reacties. Wat mij dan wel verbaasd is dat een nieuwe mtb wel afgeleverd wordt met de ketting zoals op foto 2 en een LBS het ook op die manier doet. Het geleidingsplaatje zal er toch niet voor niets aan zitten?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou in ieder geval even verhaal gaan halen bij je lbs... . Een korting op een volgende servicebeurt zou netjes zijn. Wat een prutser... (zelfs als hij het per ongeluk heeft gedaan...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar wil je daar dan nog wel een servicebeurt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RARD001-04-ENG.pdf

Pagina 14. Is dus bedoeld om de ketting op zijn plek te houden. Zoals je op het plaatje kunt zien moet je ketting er niet overheen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: di 2 juli 2019, 15:19 Ik zou in ieder geval even verhaal gaan halen bij je lbs... . Een korting op een volgende servicebeurt zou netjes zijn. Wat een prutser... (zelfs als hij het per ongeluk heeft gedaan...).
Als de kooi beschadigd is zou hij die op zijn kosten mogen vervangen. Dat zou netjes zijn. Heeft 'ie gelijk een goede motivatie om de volgende keer beter op te letten.
Plaats reactie