Voorblad vervangen de juiste route?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

hoi

Ik heb een nieuwe Giant Fathom 29e 1 gekocht. Er mee in mn nopjes.
Maar wat ik merk is dat ik vaak op het uiterste blad fiets en dan nog niet gebruik maak van mn kracht. Ik heb een wat tragere cadans maar wel een krachtige. Ik vroeg mij af of het dan goed is om het voorblad te vervangen door een groter blad.

er zit een Praxis Cadet, Boost, 30 op. De cassette is een Shimano SLX, 11x46

Mocht dit een uitkomst bieden wat moet ik dan in huis halen?

dank alvast!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit is net te summiere informatie.

Belangrijk is of het een blad is met 4 boutjes vast gezet. Dan gaat het om de maten tussen de boutjes, de zogenaamde steek.

Of zit het blad direct op de crank. Dan maakt Praxis gebruikt van de SRAM passing.

Een foto zou helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Veelal is de steek 104 of 94/96 of je hebt een shimano crank en dan is er een aparte voor shimano. Maaar idd een fot zou helpen.

Uiteraard kun je de bladen vervangen. Wat heb je nodig, voornamelijk andere bladen. Te denken valt aan nog een 32 en 34 en eventueel een 28 blad. Maar als je 3 bladen koopt, wordt het stiekem toch wel duur. Je zou ook achter een 12 speed kunnen doen. 10/50 van Sram bijvoorbeeld, maar 9/52 van NOW8 is ook een goede optie. Vooral omdat daar nog een 9 opzit, en je dus zwaarder kunt trappen...

Zo heb je dus nog wel wat opties
Laatst gewijzigd door mud mate op do 4 juli 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.mantel.com/giant-fathom-29e ... gLaBvD_BwE


Deze? Dan zou ik zeggen dat je een kettingblad met SRAM directe passing nodig hebt.

Afbeelding

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... st-p65005/


Of een duurdere aluminium versie kan ook.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja, kijkende op de crank ga je gelijk hebben Lars:

Maakt het wisselen even snel langs het parcours, vind ik persoonlijk, net weer even wat meer werk. Dan zou ik eerder kiezen voor een andere cassette...

Afbeelding
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Welk verzet je nodig bent is natuurlijk heel persoonlijk. Geheel afhankelijk van je conditie en kracht en waar je fietst natuurlijk. Ik zou in jouw geval zorgen dat je een 34,32 en eventueel een 30 voor in het buitenland hebt. Dan heb je in combinatie met je 11-46 genoeg om normaal gesproken overal boven te komen, en snelheid genoeg.
Put something exciting between your legs!
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Lars TB schreef: do 4 juli 2019, 10:07 https://www.mantel.com/giant-fathom-29e ... gLaBvD_BwE


Deze? Dan zou ik zeggen dat je een kettingblad met SRAM directe passing nodig hebt.


https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... st-p65005/


Of een duurdere aluminium versie kan ook.
klop! Dat is de fiets.

Dank voor alle snelle tips!

Mijn inschatting dat ik dus een voorblad met meer tanden nodig hebt klopt dus. 2 of 4 tanden maar maakt dit verschil dus al? Ik heb niet het idee dat het uitbreiden van de cassette aan de achterkant veel soelaas gaat bieden.

Voor NL kom ik met deze setup net te kort. Maar de huidige setup voldoet beter in de bergen inderdaad.

Nu nog opzoeken hoe ik een blad vervang!
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

mud mate schreef: do 4 juli 2019, 10:14 Ja, kijkende op de crank ga je gelijk hebben Lars:

Maakt het wisselen even snel langs het parcours, vind ik persoonlijk, net weer even wat meer werk. Dan zou ik eerder kiezen voor een andere cassette...
/quote]

Of wil je hier mee zeggen dat deze hele set inc cranc vervangen moet worden?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jhas schreef: do 4 juli 2019, 13:03
Lars TB schreef: do 4 juli 2019, 10:07 https://www.mantel.com/giant-fathom-29e ... gLaBvD_BwE


Deze? Dan zou ik zeggen dat je een kettingblad met SRAM directe passing nodig hebt.


https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... st-p65005/


Of een duurdere aluminium versie kan ook.
klop! Dat is de fiets.

Dank voor alle snelle tips!

Mijn inschatting dat ik dus een voorblad met meer tanden nodig hebt klopt dus. 2 of 4 tanden maar maakt dit verschil dus al? Ik heb niet het idee dat het uitbreiden van de cassette aan de achterkant veel soelaas gaat bieden.

Voor NL kom ik met deze setup net te kort. Maar de huidige setup voldoet beter in de bergen inderdaad.

Nu nog opzoeken hoe ik een blad vervang!
als je nu te weinig zwaar verzet hebt, dan ga je aan de cassette kant niks winnen (hooguit van een 11 naar een 10 als je ook bereid (of in staat) bent over te stappen naar een XD driver. anders is een 11 T gewoon het kleinste kransje wat op je body past.

Blijft de voorkant inderdaad over, ik wissel (icm met een 11-42 cassette) tussen een 34T oval en een 30T oval voor NL en buitenland. Het verschil van 4 tandjes voor is niet enorm, maar zeker goed merkbaar. Het hangt ook een beetje van de lichtere verzetten af die je nu gebruikt, je breid je range namelijk niet uit, je verlegd em enkel.

Kijk eens wat het verschil in snelheid en/of cadans is bij verschillende voorbladen op bv deze http://ritzelrechner.de/ site:

bv bij een cadans van 75 ga je op 30x11 (en 29") ongeveer 28,6 km/u
wissel je voor naar een 34T ga je met dezelfde cadans 32,4 km/u

wil je een 36 of 38, dan moet je ook even checken of je genoeg clearance hebt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jhas schreef: do 4 juli 2019, 13:06
mud mate schreef: do 4 juli 2019, 10:14 Ja, kijkende op de crank ga je gelijk hebben Lars:

Maakt het wisselen even snel langs het parcours, vind ik persoonlijk, net weer even wat meer werk. Dan zou ik eerder kiezen voor een andere cassette...
/quote]

Of wil je hier mee zeggen dat deze hele set inc cranc vervangen moet worden?
Nee maar zou je één met bladboutjes hebben van bijvoorbeeld Shimano, dan is het even de 4 boutjes los, ander blad er op en boutjes weer vast...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niemand die ook even zegt dat je met 30/11 best wel heel veel moet kunnen trappen? Bij een cadans van 80 zit je nog op een snelheid van 30 km/h. Met een hogere cadans haal je nog makkelijk 36-38 km/h. Of je bent een enorm talent en rijdt heel hard? Of je moet mogelijk nog wat meer trainen op cadans.

Ik heb zelf van fabriek af een 34T en op mijn andere bike 30T. Voorkeur ligt wmb op 30 of net er tussen in op de 32T.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat betreft het selecteren van den voorblad:
1) Kijk eens welke versnellingen jij nu gebruikt op de routes die jij rijdt. Dan kun je bepslen hoeveel groter je zou kunnen zonder dat je bij een klim ineens een probleem hebt. De 46 heeft bij Shimano een vrij grote stap, of je daar heel veelvuldig kortstondig naar wilt schakelen?
2) Veelal kun je niet onbeperkt groter omdat het tandwiel dan vastzit op je chsinstay. Wanneer je weet hoeveel tanden je wilt even kijken of je daarvoor de ruimte hebt. Diameter kun je meten aan je huidige en met het aantal tanden omrekenen...
3) Mogelijk is de letting te kort voor het aantal tanden dat je wilt hebben. Dat wil je niet fietsend uitproberen....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

32 moet kunnen, 34 misschien.
Wel rond, want ovaal heeft meer ruimte nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 4 juli 2019, 19:30 Niemand die ook even zegt dat je met 30/11 best wel heel veel moet kunnen trappen? Bij een cadans van 80 zit je nog op een snelheid van 30 km/h. Met een hogere cadans haal je nog makkelijk 36-38 km/h. Of je bent een enorm talent en rijdt heel hard? Of je moet mogelijk nog wat meer trainen op cadans.

Ik heb zelf van fabriek af een 34T en op mijn andere bike 30T. Voorkeur ligt wmb op 30 of net er tussen in op de 32T.
jawel hoor,
Prulleman schreef: do 4 juli 2019, 13:27 ....

Kijk eens wat het verschil in snelheid en/of cadans is bij verschillende voorbladen op bv deze http://ritzelrechner.de/ site:

bv bij een cadans van 75 ga je op 30x11 (en 29") ongeveer 28,6 km/u
wissel je voor naar een 34T ga je met dezelfde cadans 32,4 km/u

wil je een 36 of 38, dan moet je ook even checken of je genoeg clearance hebt.
Maar voor iedereen is het anders, dus vooral zelf ervaring opdoen. Het is ook niet erg om een keer een verkeerde maat te kopen. Je kan zoveel rekenen als je wilt, maar uiteindelijk moet je het toch een keer meemaken, gisteren tijdens een podcast (trainerroad erg nuttig voor training tips) een mooie uitspraak gehoord:
there is no error in trial and error, only accumulation of knowledge
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Normaal zijn bouwmarktfietsen niet zo populair hier, maar ze verkopen dus best aardige cranks bij de Praxis :-)
Plaats reactie