dropper onderhoud KS Lev SI

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Het gaat om mijn dropper Kind Shock LEV SI

Na wat natte ritjes in de Dolomieten met veel plakkerige klei werkt mn dropper niet helemaal lekker meer. ik heb mn fiets naderhand goed schoon en droog gemaakt. De dropper komt niet helemaal soepel meer omhoog. Als ik op onderhouds videos google krijg ik gelijk vrij uitgebreide tutorials, en gaat dat ding helemaal uit elkaar.
Bestaat er ook zoiets als klein onderhoud voor die droppers? Het lijkt me sterk dat ie na zoiets al naar de lbs moet..

Misschien is de vraag al een vaker voorbij gekomen, kon het zo niet vinden..
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb meer problemen ermee, nml dat hij flink inzakt. Dat is gewoon een luchtbel in de olie. Enige oplossing is de lucht eruit te laten en dus de hele cartridge te openen.

Afijn, daar ben ik nu mee bezig. :winkie:

Klein onderhoud is simpel te doen, je zou dit kunnen proberen: KS Lev heeft me het volgende verteld:

Hello Raymond,
What the LEV Integra video.
Its the same to dissemble and reassemble.
The LEV Si has a built in DU bushing in the seal collar and no roller clutch.
link:https://www.youtube.com/watch?v=r4Y_pnisXfc


Je kan de integra video gebruiken als voorbeeld, die is bijna hetzelfde alleen heeft geen aparte lagerring.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou het is gelukt. Zakt niet meer in en gaat als een kanonskogel weer omhoog, net als toen hij net nieuw was. :D
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Mooi dat het gelukt is, en dank voor de link. Heb je ook gebruik gemaakt van die as-klemmen? Of moet ik weer dingen gaan aanschaffen?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

markindealpen schreef: ma 23 december 2019, 14:01 Mooi dat het gelukt is, en dank voor de link. Heb je ook gebruik gemaakt van die as-klemmen? Of moet ik weer dingen gaan aanschaffen?
Nee is niet nodig geweest bij mij. Enige wat ik heb gekunsteld, is het borgpennetje: die is nu van een kabelhoes.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

MVMVML schreef: ma 23 december 2019, 10:53 Nou het is gelukt. Zakt niet meer in en gaat als een kanonskogel weer omhoog, net als toen hij net nieuw was. :D
Vervang je dan ook de o-ringen? Ik wil het gaan doen voor m'n lev integra (zakt een paar mm in als ik erop zit). Begrijp dat dit lucht in het systeem is. Welke handleiding heb je gebruikt?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

twowheeler schreef: wo 22 januari 2020, 15:47
MVMVML schreef: ma 23 december 2019, 10:53 Nou het is gelukt. Zakt niet meer in en gaat als een kanonskogel weer omhoog, net als toen hij net nieuw was. :D
Vervang je dan ook de o-ringen? Ik wil het gaan doen voor m'n lev integra (zakt een paar mm in als ik erop zit). Begrijp dat dit lucht in het systeem is. Welke handleiding heb je gebruikt?
De o-ringen waren nog prima en ik had die maat niet liggen dus laten zitten. Doe ik de volgende keer wel. Bij mij was het echt overduidelijk vacuüm in het systeem + vervuiling. Gaat nu weer als een kanonskogel omhoog en zakt niet in. Ik heb gewoon youtube video gebruikt. Zal er zelf wel eentje ook maken met de hele revisie erop.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

MVMVML schreef: do 23 januari 2020, 10:33
twowheeler schreef: wo 22 januari 2020, 15:47

Vervang je dan ook de o-ringen? Ik wil het gaan doen voor m'n lev integra (zakt een paar mm in als ik erop zit). Begrijp dat dit lucht in het systeem is. Welke handleiding heb je gebruikt?
De o-ringen waren nog prima en ik had die maat niet liggen dus laten zitten. Doe ik de volgende keer wel. Bij mij was het echt overduidelijk vacuüm in het systeem + vervuiling. Gaat nu weer als een kanonskogel omhoog en zakt niet in. Ik heb gewoon youtube video gebruikt. Zal er zelf wel eentje ook maken met de hele revisie erop.
Top! Moet lukken dus. Ik heb een 2016 integra (2de generatie denk ik), las dat nieuwere een pin hebben die voorkomen dat je de olie unit open kan draaien. Heeft die van ons als het goed is niet. Tijd om ermee te gaan pielen dus. Geen idee of ik nog 5wt olie heb liggen, maar andere vorkolie moet ook gewoon lukken.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

twowheeler schreef: di 28 januari 2020, 15:35
MVMVML schreef: do 23 januari 2020, 10:33
De o-ringen waren nog prima en ik had die maat niet liggen dus laten zitten. Doe ik de volgende keer wel. Bij mij was het echt overduidelijk vacuüm in het systeem + vervuiling. Gaat nu weer als een kanonskogel omhoog en zakt niet in. Ik heb gewoon youtube video gebruikt. Zal er zelf wel eentje ook maken met de hele revisie erop.
Top! Moet lukken dus. Ik heb een 2016 integra (2de generatie denk ik), las dat nieuwere een pin hebben die voorkomen dat je de olie unit open kan draaien. Heeft die van ons als het goed is niet. Tijd om ermee te gaan pielen dus. Geen idee of ik nog 5wt olie heb liggen, maar andere vorkolie moet ook gewoon lukken.
Er zat een borgpennetje bij mij erin om te voorkomen dat je de cartridge open kan schroeven. Voorzichting weggeboord en toen was hij zo open.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Afbeelding

Voor wie ook zelf onderhoud aan zijn dropper wil doen, hier is hoe ik het gedaan heb:

https://www.youtube.com/watch?v=sCfbOdh ... LI3w9qoG41
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Bedankt!, dit binnenkort ook maar eens gaan doen!
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
JhonDr
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 21:57

thanks
:-q Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Dit is wellicht een passend topic om het te vragen.

Na twee keer m'n ks te hebben geserviced met nieuwe olie komt er nu toch een hardnekkig probleem terug: hij komt niet meer helemaal omhoog tot het eind. Laatste stukje kan ik hem omhoog trekken maar dan gaat hij gewoon weer terug. Ik vermoed een lekke seal in de ifp, maar begin er zo langzamerhand wel een beetje klaar mee te raken. Kan niet op vakantie met een pen die zo is.

Zie dat er ook nieuwe cartridges verkrijgbaar zijn, maar ook seal kits. Wat is in dit geval wijsheid? Nieuwe Dropper lijkt me financieel gezien de minst slimme opties

Edit: Op de dropper drukken laat hem niet inzakken, er zit dus geen lucht bij de olie wat me doet geloven dat er ook geen olie bij de lucht zou moeten zitten, tenzij die drop veel hoger is en sterker dan de lucht zijde
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Smeer eens wat vet onder de kraag, dat wil nog wel eens helpen. Heb al een paar keer gehad dat tijdens/na een natte rit de pen stroef bewoog, wat vet onder de kraag/schroefdop en hij doet het weer prima (= eigenlijk de miniservice van de CB Highline maar werkt bij de Lev dus ook)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@TenZNL
Welk vet gebruik je daarvoor?
Plaats reactie