remcilinder uit remklauw

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Tijdens het vervangen van de remblokjes (guide rs) zaten de remcilinders muurvast. Kon ze niet terugduwen de remklauw in (ook niet met bleednippel bij remhendel eraf gedraaid). Gezocht online en tip op dit forum was met kruipolie de boel los te maken. Dit gedaan. Werkte redelijk en kwam wat beweging in door remhendel in te duwen en cilinder weer teug te drukken. Echter tijdens dit proces schoot ook een cilinder ineens los uit de remklauw met als gevolg dat daar wat olie verloren ging. Snel weer terug geduwd uiteraard. Mijn vraag nu is of dit kwaad kan anders, dat ik de rem weer moet afvullen en ontluchten. Heb ik intern mogelijk iets kapot gemaakt?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kapot is er niets.... Maar in deze toestand kun beter het remklauwtje demonteren, alles los halen en goed schoon maken (met mss als nodig twee nieuwe zuigerringen) (TS noemt ze remcilinders) en weer monteren, zo blijf je langer plezier van je remmetjes hebben :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ze zitten inderdaad niet echt vast, ze kunnen er gewoon uit vallen als ze te ver naar buiten komen.


Je moet in ieder geval de set weer opnieuw ontluchten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Nieuwe zuiger-ringen zijn besteld. Ik haal de boel wel uit elkaar en maak het goed schoon om daarna de leidingen te ontluchten. Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dubbel
Laatst gewijzigd door Prulleman op ma 8 juli 2019, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor ontluchten heb je ook olie/dot nodig, dus dan kan je ze gelijk weer aftoppen (bleedblock ertussen en dan ontluchten/vullen)
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

En t is heel belangrijk dat je de juiste olie gebruikt: minerale olie of dot 4. Want anders gaat alles stuk.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Geen minerale olie in je guides doen! Dot inderdaad, en dan 5.1 of 4. Kan je halen bij de autozaak, minder dan een tientje voor een halve liter, vs meer dan een tientje voor een miniflesje van SRAM zelf.
Plaats reactie