Er is opnieuw gekeken naar het probleem van de resonantie in de voorvork. Dit keer door een andere fietsenmaker, eentje die
wel van een uitdaging houd en het niet afdoet met ‘
het is een producteigenschap dus wen er maar aan’!
Uiteindelijk heeft de lbs de montagepunten op de vork afgevlakt en de blokken + schijf vervangen. Deze lbs heeft gekozen voor een schijf met minder grote gaten (SLX). De remblokken hebben nu een correcte positie op de schijf en door de kleinere gaten wordt de remkracht regelmatiger verdeeld.
Ik heb nog niet kunnen fietsen maar het lijkt me dat hiermee het probleem afdoende is verholpen.
Het verhaal is hiermee helaas nog niet helemaal afgedaan. De garantieafhandeling is nog wel een gedoe (de fietsenmaker kent me inmiddels bij naam
). Ondanks dat het trillen door mijzelf en twee fietsenmakers is geconstateerd is het Merida hoofdkantoor in Apeldoorn is niet overtuigd. Zij willen de vervangen onderdelen eerst laten onderzoeken door Shimano voordat de garantieclaim wordt goedgekeurd. Omdat ik de fiets online (rechtstreeks) bij Merida heb gekocht, het uitleveren en de service via de Merida dealers gaat, maar daar geen goede afspraken over zijn gemaakt, zit ik (en ook de betreffende fietsenmaker) er mooi tussenin.
Eerlijk gezegd valt dat me nogal tegen en dit had ik ook niet verwacht van zo’n groot merk.