Kettingblad en/of cassette versleten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Eerste keer dat ik hiermee te maken krijg, dus graag advies wat te doen.

Afgelopen week brak mijn ketting. Bij het vervangen van de ketting merkte ik op dat deze ook op andere plekken al wat scheurtjes vertoonde. Duidelijk te weinig onderhoud gepleegd. Vervolgens de fiets geïnspecteerd en wat foto's gemaakt. Gelijk al twijfels bij de staat van sommige onderdelen, maar voor nu maar schoongemaakt en ketting vervangen. Gelijk na montage trapte de fiets door. Online lees ik dat dit veelal komt door een versleten cassette. Nu vind ik het moeilijk te beoordelen of het daadwerkelijk versleten is of niet. Niet de beste foto's, maar hopelijk voldoende om hierover een oordeel te kunnen geven. Graag jullie mening:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mijn eigen idee:
- 2 buitenste kettingbladen zijn versleten. los vervangen, nieuw crankstel of doorbikkelen op binnenste blad?
- cassette vertoont in het midden slijtage, 19 / 21 / 24, maar is verder nog goed genoeg?

Alvast bedankt voor de hulp :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een ketting die meerdere scheurtjes vertoont?
Wat gebruik je voor middeltjes op die ketting, want dat is iets wat mij totaal niet bekend voorkomt.

Een nieuwe ketting op een redelijk gebruikte cassette gaat inderdaad vaak niet goed meer, cassette vervangen is dan de oplossing. En liefst snel, want voor je het weet is je nieuwe ketting weer ingelopen op die versleten cassette ;-)
Van sommige cassettes zijn losse kransjes te koop, maar of dat de moeite waard is... Ter info: op de kransjes staan bepaalde letters, die geven aan bij welke andere kransjes ze "passen". De afschuiningen/schakelhulpjes op de kransjes zijn namelijk niet bij elk (bijvoorbeeld) 17 tands kransje hetzelfde maar kunnen wat verschillen, afhankelijk uit welke cassette dat kransje komt. Nu zal het heus ook wel werken als die lettercombinaties niet overeenkomen, en ik heb ook geen idee hoe groot het verschil in de praktijk zal zijn. Ik koop namelijk alleen maar complete cassettes ;-)

Als je een nieuwe cassette hebt gemonteerd kun je nog overwegen afwisselend met twee kettingen te rijden. Aangezien die het snelst slijten spreid je zo de slijtage en gaat je cassette uiteindelijk langer mee. Er zijn zelfs mensen die met drie kettingen wisselen.

De voorbladen lijken mij nog redelijk, misschien wel eens checken op braampjes en indien aanwezig weg vijlen.
Als je toch wilt wisselen is het gewoon een rekensommetje, wat wordt duurder, losse bladen of een andere crank... Let er wel op dat je een crank met 30-40 bladen hebt, 32-44 komt vaker voor maar geeft natuurlijk een wat zwaarder verzet bij dezelfde krans achter. Misschien komt je dat zelfs wel goed uit, dat kun je alleen zelf bepalen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 11:23 Een ketting die meerdere scheurtjes vertoont?
Wat gebruik je voor middeltjes op die ketting, want dat is iets wat mij totaal niet bekend voorkomt.
Verbaasde mij ook. Heb er nog even een paar foto's van gemaakt. Doe er altijd Muc-Off dry/wet lube op. Fiets heeft een tijd stilgestaan, omdat ik niet kon fietsen. Gevoelsmatig maar weinig km's gemaakt en kan dus deze hoeveelheid aan slijtage moeilijk verklaren. (Eerste 3 foto's, daar zie je duidelijk wat scheurtjes bij sommige schakels.)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 11:23 Een nieuwe ketting op een redelijk gebruikte cassette gaat inderdaad vaak niet goed meer, cassette vervangen is dan de oplossing. En liefst snel, want voor je het weet is je nieuwe ketting weer ingelopen op die versleten cassette ;-)
Van sommige cassettes zijn losse kransjes te koop, maar of dat de moeite waard is... Ter info: op de kransjes staan bepaalde letters, die geven aan bij welke andere kransjes ze "passen". De afschuiningen/schakelhulpjes op de kransjes zijn namelijk niet bij elk (bijvoorbeeld) 17 tands kransje hetzelfde maar kunnen wat verschillen, afhankelijk uit welke cassette dat kransje komt. Nu zal het heus ook wel werken als die lettercombinaties niet overeenkomen, en ik heb ook geen idee hoe groot het verschil in de praktijk zal zijn. Ik koop namelijk alleen maar complete cassettes ;-)
Las inderdaad hier op het forum dat het doortrappen veelal komt door de cassette. Dan ga ik die gewoon in zijn geheel vervangen. Er zit nu het volgende op de fiets gemonteerd (Zo gekocht in 2017viewtopic.php?t=132768) :
Cassette : Shimano Deore 10S 11-36
Crankset : was origineel Deore, 8/2016 vervangen door SLX crankset, incl 40/30/22 bladen en nieuwe bottom bracket

De cassette ga ik dan denk ik vervangen voor eenzelfde type. Even gezocht en ik heb de Shimano Deore CS-HG50 Cassette 10-speed 11-36 gevonden voor ongeveer 15 euro. Dat valt heel erg mee. Goeie keuze?

Tot nu toe enkel banden/trappers e.d. vervangen. Zojuist even een filmpje gekeken over het vervangen van de cassette. Klopt het dat ik alles heb aan gereedschap (zie foto 4)?
kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 11:23 Als je een nieuwe cassette hebt gemonteerd kun je nog overwegen afwisselend met twee kettingen te rijden. Aangezien die het snelst slijten spreid je zo de slijtage en gaat je cassette uiteindelijk langer mee. Er zijn zelfs mensen die met drie kettingen wisselen.
Had ik inderdaad een keer iets over gelezen, maar tot op heden nooit gedaan. Heb nog een extra ketting liggen, dus na het wisselen van de cassette zal ik dat wel gaan doen. Rond elke 500km volgens mij, toch?
kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 11:23 De voorbladen lijken mij nog redelijk, misschien wel eens checken op braampjes en indien aanwezig weg vijlen.
Als je toch wilt wisselen is het gewoon een rekensommetje, wat wordt duurder, losse bladen of een andere crank... Let er wel op dat je een crank met 30-40 bladen hebt, 32-44 komt vaker voor maar geeft natuurlijk een wat zwaarder verzet bij dezelfde krans achter. Misschien komt je dat zelfs wel goed uit, dat kun je alleen zelf bepalen.
Zal het controleren op braampjes en tegelijkertijd wat meer met de binnenste bladen gaan fietsen. Als ze nog redelijk zijn, dan kijk ik het nog wel even aan.

TL:DR
- cassette vervangen voor een Shimano Deore CS-HG50 Cassette 10-speed 11-36 (15 euro)
- monteren met gereedschap uit foto 4 (of mis ik nog iets?)
- voorbladen controleren op braampjes, eventueel wegvijlen en wat meer op de binnenbladen gaan fietsen.
- kettingen gaan afwisselen (elke 500km?)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

- Ja, met die tools moet het lukken om je cassette te (de)monteren.
- Met een Deore cassette is niets mis, het kan ietsje lichter (SLX of XT) maar dat kost ook meteen meer. Alleen als je naaf een aluminium freewheelbody heeft is een XT (of vergelijkbaar) wel echt aan te raden. Daarbij zitten de grotere kransjes namelijk op een spider in plaats van "los", dit voorkomt invreten van de kransjes op de body. Met een stalen body (bijvoorbeeld van Shimano naven) heb je daar geen last van.
- Ik wissel wel kettingen, maar hou niet precies bij om de hoeveel km. Gewoon om de zoveel ritten... beetje op gevoel.
Wil je het heel precies aanpakken: timmer een lange spijker in een stuk hout en knip de kop eraf. Hang dan de beide kettingen eraan, je gebruikt dan steeds de kortste van de twee. Die is namelijk het minst versleten.

Dat zijn inderdaad echte scheuren, geen wonder dat je met een gebroken ketting kwam te staan :o
Zoiets heb ik zelf nog niet aan de hand gehad (in vele jaren fietshobby), ik vraag me ook af of het met te weinig onderhoud te maken heeft of dat het misschien een produktiefout was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Top. Heb dus die cassette besteld en een extra HG54 ketting (moest er wat erbij bestellen) voor 26 euro.

Er zit nu ook een Deore cassette op, dus ga ervan uit dat dit goed moet zijn. Prijsverschil met de "betere" versies is het voor mij (nu) niet waard. De ketting die gebroken is, was een KMC ketting. Daar heb ik duidelijk veel te lang mee doorgefietst.

Nu ligt er een HG95 op en met die HG54 kan ik gelijk eens de verschillen vergelijken/ondervinden en ook kijken hoelang ze meegaan. Gelijk ook zo'n ketting spacer besteld, zodat ik dat nu elke beurt kan controleren. En dat van die spijker vind ik een hele goeie tip :)

Bedankt voor je snelle hulp in ieder geval! Kan ik volgende week weer klussen/fietsen :-q
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Meerdere gescheurde kettingschakels heb ik ook eens meegemaakt. Nadat mijn ketting brak keurig gefikst met een missinglink en verder fietsen. Dacht ik... 2km verder brak hij weer en zag ik dat er nog meer schakels ingescheurd waren. Thuis de ketting gemeten en hij was inderdaad versleten (slijtagemeter viel er wel heel gemakkelijk door). Daarna nooit meer meegemaakt omdat ik nu op tijd mijn ketting vervang🙂
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

P@trick schreef: vr 2 augustus 2019, 18:23 Meerdere gescheurde kettingschakels heb ik ook eens meegemaakt. Nadat mijn ketting brak keurig gefikst met een missinglink en verder fietsen. Dacht ik... 2km verder brak hij weer en zag ik dat er nog meer schakels ingescheurd waren. Thuis de ketting gemeten en hij was inderdaad versleten (slijtagemeter viel er wel heel gemakkelijk door). Daarna nooit meer meegemaakt omdat ik nu op tijd mijn ketting vervang🙂
Gebeurde hier gelukkig toen ik net weg wilde fietsen :-D

Heb nu zo'n ding gekocht. In vervolg bij elke beurt even meten (en gaan afwisselen met kettingen)
Afbeelding
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ja, die gebruik ik sindsdien ook. Iets met ‘als het kalf verdronken is...’ 😛
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Spelenderwijs leert men :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 11:23 Een ketting die meerdere scheurtjes vertoont?
Wat gebruik je voor middeltjes op die ketting, want dat is iets wat mij totaal niet bekend voorkomt.
Paar jaar geleden had Shimano? KMC? een serie kettingen die scheurden.


Is ook echt niet normaal en inmiddels is het probleem ook weer de wereld uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Dat wegvijlen van eventuele braampjes doe ik ook op de cassette indien deze nog goed is terwijl de ketting dat niet meer is. Heb daar nog nooit een slippende of doortrappende ketting door gehad.
Met een cassette die is voorzien van spitse tandjes voer ik dat kunstje uiteraard niet meer uit.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Ik heb de cassette vervangen en vervolgens met de hulp van Park Tool video's de voor en achter derailleur opnieuw afgesteld. Nu zit ik nog met een paar vragen omtrent dit alles waar ik online geen antwoord op kan vinden.

1. Kun je een cassette te vast aandraaien? Hij begon bij mij namelijk te klikken/door te schieten. Kan dit kwaad?
2. Wat kan ervoor zorgen dat omhoog schakelen in elke versnelling veel geluid oplevert en omlaag schakelen (in de zelfde versnelling) heel stil is?

Ik zal 2 nader toelichten:
  • De ketting schakelt prima en loopt niet aan op de cassette of elders. Ik heb de instructievideo's exact gevolgd.
    Wanneer ik omhoog schakel en de ketting in de tandwielen valt, dan maakt het geheel aardig wat geluid.
    Schakel ik nog een keer omhoog en vervolgens weer terug naar de oorspronkelijke stand, dan is het heel stil.
    Dit geldt voor alle versnellingen.
    Alle versnellingen omhoog schakelen betekent dus een luid geluid
    Alle versnellingen omlaag schakelen betekent dus een heel stil geluid.
Ik heb gepoogd de versnelling te tunen, maar een andere instelling maakt het alleen maar erger. Ik vind het ook moeilijk te zeggen waar het geluid nou precies vandaan komt. Het lijkt bijna wel van het derailleurwieltje te komen? Ik vermoed zelf dat deze versleten is, al draait hij nog wel goed en zien de tanden er niet als haaientanden uit (dus nog niet op), en deze bij het omhoog schakelen in een hoek komt te staan die hij niet meer (goed) aankan.

Ik ga sowieso nieuwe wieltjes bestellen, maar vraag mij dus af of het daar aan ligt. Mogelijk verkeerd/te strak gemonteerde cassette? Of iets anders wat ik over het hoofd zie?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Het klinkt mij in de oren alsof je je derialleur te dicht bij de cassette hebt geplaatst.
Dan loopt t bovenste derailleur wieltje tegen de tandwielen aan.

Draai de b-screw eens iets in, zodat de kooi wat meer naar beneden komt
Ride like you stole it
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Gravelmarc schreef: ma 9 september 2019, 16:37 Het klinkt mij in de oren alsof je je derialleur te dicht bij de cassette hebt geplaatst.
Dan loopt t bovenste derailleur wieltje tegen de tandwielen aan.

Draai de b-screw eens iets in, zodat de kooi wat meer naar beneden komt
Die stond op 3mm afgesteld, zoals ze bij Park Tool adviseerde. Heb de afstand iets vergroot en dat heeft iets effect. Het geluid lijkt nu wel zeker van het derailleurwieltje te komen. Hij zit goed vast en is schoon, dus vermoedelijk een kapot wieltje?
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

P@trick schreef: vr 2 augustus 2019, 18:23 Meerdere gescheurde kettingschakels heb ik ook eens meegemaakt. Nadat mijn ketting brak keurig gefikst met een missinglink en verder fietsen. Dacht ik... 2km verder brak hij weer en zag ik dat er nog meer schakels ingescheurd waren. Thuis de ketting gemeten en hij was inderdaad versleten (slijtagemeter viel er wel heel gemakkelijk door). Daarna nooit meer meegemaakt omdat ik nu op tijd mijn ketting vervang🙂
Hier ook met een sram ketting nog geen 800 km mee gereden. Ook op meerdere plekken scheurtjes. :((
who dares wins
Plaats reactie