sram xx remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
herman77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 22:02

de achterrem van mijn mtb met sram rem werkt niet meer nu heb ik deze naar een fietsenmaker op de hoek gebracht en deze kon het niet maken doordat deze niet de juiste materialen heeft.
Is er iemand die een adresje weet in regio Uden,Den Bosch, Nijmegen waar ze dit wel kunnen??

En hoe is jullie ervaring met de sram xx hydraulische remmen??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring met XX remmen, maar over het algemeen geldt dat Sram/Avid remmen prima zijn totdat ze problemen geven.
Dan is het tijd om Hope of Shimano remmen aan te schaffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

herman77 schreef: wo 7 augustus 2019, 20:58 de achterrem van mijn mtb met sram rem werkt niet meer nu heb ik deze naar een fietsenmaker op de hoek gebracht en deze kon het niet maken doordat deze niet de juiste materialen heeft.
Is er iemand die een adresje weet in regio Uden,Den Bosch, Nijmegen waar ze dit wel kunnen??

En hoe is jullie ervaring met de sram xx hydraulische remmen??
Nijmegen zit LT-Sport, doet veel met SRAM. En verder ook erg goed met service!


Maar meestal is het advies precies wat TSTM hier boven geeft :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
herman77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 22:02

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 augustus 2019, 21:13 Geen ervaring met XX remmen, maar over het algemeen geldt dat Sram/Avid remmen prima zijn totdat ze problemen geven.
Dan is het tijd om Hope of Shimano remmen aan te schaffen.
Ok;) ik ben nog vrij nieuw in het mtb gebeuren:). dus heb nog niet veel kennis van de diverse dingen:)..
Dus als het meer is als alleen het bijvullen/ontluchten van de olie dan beter om een nieuw setje aan te schaffen ?
Heb de fiets pas 2e hands gekocht en de winkel waar ik eigenlijk naar toe kan gaf wel aan deze te kunnen fixen, maar door vakantie periode bij hun dacht ik van ik ga naar een andere winkel maar daar konden ze dus blijkbaar niks met het remsysteem van sram .

Wat zijn de voor en nadelen van oftewel de Hope of Shimano remmen?
herman77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 22:02

Lars TB schreef: wo 7 augustus 2019, 21:24
herman77 schreef: wo 7 augustus 2019, 20:58 de achterrem van mijn mtb met sram rem werkt niet meer nu heb ik deze naar een fietsenmaker op de hoek gebracht en deze kon het niet maken doordat deze niet de juiste materialen heeft.
Is er iemand die een adresje weet in regio Uden,Den Bosch, Nijmegen waar ze dit wel kunnen??

En hoe is jullie ervaring met de sram xx hydraulische remmen??
Nijmegen zit LT-Sport, doet veel met SRAM. En verder ook erg goed met service!


Maar meestal is het advies precies wat TSTM hier boven geeft :winkie:
Thnx Lars, ik kan wel eens contact met hun opnemen om is te kijken wat ze hier mee kunnen en wat de kosten zullen zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

herman77 schreef: wo 7 augustus 2019, 21:29 Wat zijn de voor en nadelen van oftewel de Hope of Shimano remmen?
Nadeel van Hope is de prijs. Verder weinig nadelen. Sommigen vinden het gevoel van de remmen minder, ze komen er langzaam in en je moet doorknijpen voor maximale remkracht. Maar dat kun je ook omschrijven als 'perfect doseerbaar'. Ze zijn extreem betrouwbaar en de onderdelen zullen de komende 3 eeuwen nog beschikbaar blijven.

Shimano is in de regel erg betaalbaar en betrouwbaar. Maar ook daar vind je wel genoeg probleempjes over terug, maar dat is ook omdat de meeste mensen er mee rijden. Sommige types remmen extreem agressief, maar ook daar zijn voldoende liefhebbers voor. Er valt aan te wennen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je gaat kijken naar wat je er voor terug krijgt, is hope eigenlijk helemaal niet zo erg duur.
Een setje SRAM ultimate remmen is net zo duur als een setje hope remmen :roll:

Hope heeft alleen het lagere segment niet, waardoor het duur lijkt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wat doet het precies niet meer?
Afhankelijk van je wensen met de fiets (wat voor fiets, bouwjaar) is vervangen misschien een grote stap.

er zijn veel HowTo filmpjes te vinden over bijvoorbeeld ontluchten en afstellen. Misschien heeft een forumlid in de buurt een ontluchtingssetje voor sram?
Vind het zelf altijd jammer dat wanneer iemand aanklopt met problemen met sram/avid remmen, gelijk geroepen wordt dat ze vervangen moeten worden voor shimano of hope.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bram87 schreef: do 8 augustus 2019, 13:19 Vind het zelf altijd jammer dat wanneer iemand aanklopt met problemen met sram/avid remmen, gelijk geroepen wordt dat ze vervangen moeten worden voor shimano of hope.
De praktijk wijst uit dat in 99 van de 100 gevallen de SRAM/Avid rem niet meer te redden is, hoeveel moeite jij of de fietsenmaker er ook in steekt. Dus dan kun je beter het advies krijgen meteen nieuwe remmen te kopen.

En ja, ook de huidige SRAM remmen hebben al weer de nodige problemen achter de rug, waarbij SRAM de dealer gewoon standaard nieuwe remgrepen toe stuurt om dat probleem op te lossen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bram87 schreef: do 8 augustus 2019, 13:19 wat doet het precies niet meer?
Afhankelijk van je wensen met de fiets (wat voor fiets, bouwjaar) is vervangen misschien een grote stap.

er zijn veel HowTo filmpjes te vinden over bijvoorbeeld ontluchten en afstellen. Misschien heeft een forumlid in de buurt een ontluchtingssetje voor sram?
Vind het zelf altijd jammer dat wanneer iemand aanklopt met problemen met sram/avid remmen, gelijk geroepen wordt dat ze vervangen moeten worden voor shimano of hope.
Ik vind het altijd jammer als iemand geld in een bodemloze put gooit.
Ook vind ik het altijd jammer als iemand zn fietsvakantie wordt verpest door een setje remmen waarvan je had kunnen weten dat ze onbetrouwbaar zijn.
Ook erg jammer als mijn fietsvakantie verpest wordt door meerdere setjes Sram remmen in de groep die 1 voor een falen.
En dan hebben we het nog niet gehad over hoe jammer het is als er echt iets mis gaat.
Maar vooral ook jammer dat Sram/Avid na 15 jaar nog steeds met dit probleem zit te klooien.

Ga jij nu zijn remmen repareren, en straks een nieuw setje brengen als hij in Z-Frankrijk toch weer met problemen staat ?
Of ruil jij met hem van fiets, als z'n remmen boven op het Muttenjoch weer kapot gaan, zodat hij naar de Friedrichshafenerhutte kan afdalen ?
(en jij lopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Ik heb onlangs ook problemen gehad met SRAM remmen. Het advies was: vervangen voor een setje Shimano remmen. Overigens kwam dat advies van dit forum, inclusief veel advies en hulp!

Ik weet niet wat je budget is maar hier op het forum kun je waarschijnlijk wel een set slx of XT fixen voor niet teveel geld.
Afhankelijk of je het zelf wilt doen of laten doen dan dus nog de kosten van de lbs.

Ik heb een set XT aangeschaft(nieuw) en laten plaatsen door de lbs. In totaal was ik 300 kwijt. Als de lbs de remmen had geleverd zo’n 400. (Inclusief brackets, schijven en montage) Het klinkt als veel geld maar ik kan je vertellen dat de Shimano remmen hun werk super doen! Daarnaast staan ze okk super aangeschreven en is het makkelijker om er zelf aan te sleutelen. ( geen dot olie en makkelijk ontluchten)

Je kunt bv ook makkelijk een gebruikt setje hier voor 100-150€ krijgen. Als je ze zelf plaatst kost het je weinig meer dan tijd en wellicht wat brackets en of schijven.

Succes!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Setje deore of slx remt exact hetzelfde, kun je voor onder de 100 piek vinden en is in een half uurtje makkelijk zelf te installeren op je bestaande hardware. Als je de how-to's op JoepTjoep volgt normaal gezien ook zonder te hoeven ontluchten.
Kun je voor die 200 piek die je tov Mirko hierboven bespaart nog een biefstukje gaan happen met een fijne fles erbij.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Har77 schreef: do 8 augustus 2019, 22:00 Setje deore of slx remt exact hetzelfde, kun je voor onder de 100 piek vinden en is in een half uurtje makkelijk zelf te installeren op je bestaande hardware. Als je de how-to's op JoepTjoep volgt normaal gezien ook zonder te hoeven ontluchten.
Kun je voor die 200 piek die je tov Mirko hierboven bespaart nog een biefstukje gaan happen met een fijne fles erbij.
Ik ben nog maar een leek vergeleken met velen hier en ga mee met het feit dat de slx niet onderdoet voor XT. Maar Deore is toch wel een degelijk verschil, ik heb zelf een hele tijd met Deore gefietst dus die vergelijking ben ik het echt niet mee eens :)
Nu was het in mijn geval zo dat ik een bijdrage heb ontvangen van de lbs die mijn sram remmen had verknoeid door er mineral olie in te gooien ipv DOT dus de totaal uitgave was niet alleen voor mijn rekening.

Maar inderdaad hoeft het niet zoveel te kosten als je het zelf doet ( moet je zin in hebben en gewoon een keer doen).
Maar niet iedereen kan of wil dat direct zelf.

Let er wel op dat je niet de schijven wilt hergebruiken die je nu hebt en dat je afhankelijk van model schijf etc ook nog brackets moet hebben wellicht. En daarbij dat je beide vervangt (voor en achter) tenminste ik zou niet direct wilen fietsen met 1 Shimano en 1 sram ( die je al eerder in de steek heeft gelaten)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt de schijven en adapters wel hergebruiken hoor.
Maar schijven slijten ook, dus misschien is het beter nieuwe te kopen, die bij je nieuwe remmen horen. Incl adapters.

Ik merk ook wel verschil tussen mijn Deores en mijn SLX / XT remmen.
(in het voordeel vd SLX XT)
Wellicht toch vanwege de ceramische zuigers in de SLX XT XTR remmen.?
Voelt net iets harder.
SLX en hoger hebben ook een banjobout aan de leiding, waardoor je de loop vd leiding beter kunt afstemmen op je achterbrug. Kan bij sommige frames erg handig zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

de vraag was of iemand een adres wist voor het fiksen van sram XX remmen, en de discussie gaat nu over verschil tussen deore en XT??

Vandaar mijn vragen aan TS. Misschien heeft iemand voor 100 piek een fietsje gescoord om wat rondjes door het bos te rijden. Misschien is er iets met een remblok. Maar zonder enige info gelijk roepen dat je dan helaas maar 200 piek in je fiets moet investeren omdat de boel hoe dan ook niet te redden is?

Ik kan meegaan in het advies dat wanneer het meer is dan ontluchten of nieuwe blokjes, je er niet teveel geld in moet steken. Maar ga eerst een kijken wat er precies aan de hand is.
Plaats reactie