Welke voorvork past?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

Na 3 jaar met volle tevredenheid gefietst te hebben begint mijn voorvork te roesten en is aan vervanging toe. Dit leek me een leuke klus om Delft te doen / leren. Maar... Kan ik zomaar elke voorvork aanschaffen? Lijkt me niet.

Heb een Trek 4300 met een suntour xcn 100mm
26inch voorvork er in.

Waar moet ik qua maten nog meer op letten of kan ik elke 26 inch voorvork aanschaffen?

Wellicht een beetje suffe vraag maar ik kom er met internet nog niet echt uit. Bij voorbaat dank voor antwoorden en moeite.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Van welk jaar is die fiets?
Naar alle waarschijnlijkheid heb je een rechte stuurbuis maar, los daarvan, zie ik ook modeljaren die nog geen schijfremmen hebben. Je nieuwe vork moet dan wel remnokken hebben voor velgremmen.
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

Jaar... weet ik zo niet, moet ik opzoeken. Het is een model met schijfremmen
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je moet inderdaad opletten of het een rechte buis of een tapered buis betreft. Daarnaast moet je kijken of je 9mm QR of 15mm Tru-axle hebt. Zeer waarschijnlijk 9mm QR, maar voor de zekerheid even checken. Mocht je 2e hands zoeken, dan moet je ook even opletten of de vorkbuis lang genoeg is, nieuw is dat normaliter geen probleem en zijn ze lang zat (zelf inkorten). Als laatste moet je dus een vork hebben waar schijfremmen op passen. Dat zijn tegenwoordig de meeste vorken gelukkig.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even een foto van de gehele voorkant van je fiets is zeker behulpzaam om zeker te weten dat we hier het juiste adviseren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

9mm qr? Wat is dat en waar vind ik het?

En hoe kom ik er achter of het een rechte of tapered vork is?

De vork demonteren?
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 21:42 Even een foto van de gehele voorkant van je fiets is zeker behulpzaam om zeker te weten dat we hier het juiste adviseren!
Doe ik morgen. Net weg thuis
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

BramC schreef: do 8 augustus 2019, 21:44 9mm qr? Wat is dat en waar vind ik het?

En hoe kom ik er achter of het een rechte of tapered vork is?

De vork demonteren?
Ik weet niet hoe jouw engels is, maar hier wordt alles goed uitgelegd:

https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... ntain-bike

Tapered betekend dat de vorkbuis onderaan dikker is dan bovenaan. 9mm en 15mm slaan op de dikte van de as. QR betekend Quickrelease, dat betekend dat je vork onderaan van die inkepingen heeft waar je vork-as in valt. Tru-axle betekend dat je as door de vork + je wiel gaat (steekas).

Of je een tapered vork hebt kun je inderdaad het beste zien door hem er uit te halen of door goed te kijken naar je headtube (de buis van je frame waar je vork in zit). Zeer waarschijnlijk is die van jouw straight maar voor de zekerheid wel ff controleren. Post anders een paar foto's van je frame/vork/wielas, dan kijken we ff mee.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze de foto's

Een QR vork dus... straight. Schijfremmen. En even de dikte van de as checken. Met die waarden kan ik alles kiezen?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

BramC schreef: vr 9 augustus 2019, 14:14 Afbeelding

Afbeelding

Bij deze de foto's

Een QR vork dus... straight. Schijfremmen. En even de dikte van de as checken. Met die waarden kan ik alles kiezen?
Dat is inderdaad een straight vork, QR 9mm en schijfremmen. Daarmee kun je een nieuwe vork uitzoeken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... try_id=150

Zoiets zou passen dus....? Gewoon even om te checken of ik het goed zie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja hoor, dat is een passende vork.
Dat is een model met stalen veer, de instelbaarheid daarvan is beperkt (als je veel lichter of zwaarder dan de gemiddelde persoon bent val je al snel buiten het instelbereik). Een vork met luchtveer is beter instelbaar, door er eenvoudigweg wat meer of minder lucht in te pompen.

En voor de volledigheid: een voorwiel met snelspanner (QR of quick release) heeft een as van 9mm diameter, het achterwiel een as van 10mm. Dat zijn de uiteinden van de as die in je vork (of frame) vallen.
De snelspanner zelf dient alleen om "de boel bij elkaar te klemmen" en de diameter daarvan is slechts 5mm.

Dat zorgt nogal eens voor verwarring, omdat sommige leken de snelspanner voor de as aanzien maar die vergissing ga jij nu dus niet meer maken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 augustus 2019, 21:03

Ok.. dus op zoek naar een luchtgeveerde vork als ik een upgrade wil van de suntour die ik nu heb
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... rt-561085/

Prima (zeer ondergewaardeerd) vorkje, heb zelf de 27,5 uitvoering en is nog in veerweg te stellen ook (80-100-120-130-140mm)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

P@trick schreef: vr 9 augustus 2019, 18:26 https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... rt-561085/

Prima (zeer ondergewaardeerd) vorkje, heb zelf de 27,5 uitvoering en is nog in veerweg te stellen ook (80-100-120-130-140mm)
+1
Plaats reactie