Bandenspanning

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

GeertMTB schreef: ma 19 augustus 2019, 00:39 (en ik ben te lui om te zoeken)
Dan kan dit topic wel op slot denk ik?

Proefondervindelijk is the way to go. Zowel qua druk als qua profiel. En dat is ook nog eens leuk en leerzaam. Vergeet niet dat grip voor het laatste deel tussen je oren zit en voor een groot deel teniet gedaan kan worden door techniek.

Je hebt nu een hele post getypt zonder heel veel te zeggen. Wanneer verlies je grip? waar rijd je? Hoe rijd je? Wat voor tijden rijd je? Verlies je wel echt grip of klapt je band om? Met de huidige druk in je voorwiel lijkt niets mis.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hoe breed zijn je banden? Lijkt me een redelijk normale druk voor je gewicht, gebruik en de binnenbanden, zeker als het 2,2 is.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd XC, best agressief. Op mijn nieuwe Lux zaten Ikons. Lichte snelle band, maar ook tubeless en op de juiste lage druk blijft het voor gedoseerd rijden, met wat beleid. Hoort nou eenmaal bij zo’n XC/marathon band.

Wens je meer grip, dan een band met mat meer reserves voor in de bochten kiezen. Ik heb voor een Forekaster gelegd, een NoNi achtige band. Voor stevig gebruik Zuid L eo, de bergen. Achter houd ik de Ikon er zeker op in het droge seizoen, moet nog even kijken hoe die zich in de modder gaat houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Misschien ligt het aan je houding.
Te veel rechtop of achterop, daardoor weinig druk op het voorwiel met schuiven tot gevolg.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Klinkt als techniek. Zeker als het in kombochten gebeurt.

Je stuur draai je niet, je kantelt je fiets en/of stuurt met je lichaam. Heb je ooit een goede clinic gevolgd?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bij insturen je buitenste elleboog omhoog doen.

Hierdoor krijg je meer druk op je voorwiel. Doordat je zwaarte punt iets naar voren komt en de noppen die de grond raken, in de bocht gedrukt worden.

Even nog niets aan de bike veranderen. Test even of dit voor je werkt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als aanvulling hierop, stuur aan de binnenbochtkant naar beneden drukken.
Ik vond de Bakelsebosroute een verkrachting vh bos, het was er fijner rijden zonder deze zigzag orgie. Maar wegglijden had ik geen last van met RaRa 2.35.
Gewoon koppie erbij, stuur in de bocht drukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zelf uitzoeken of een clinic gaan doen( b.v deze specifieke https://www.mtbclinic.nl/bochten/ ).
Het laatste heeft als voordeel dat je feedback krijgt en je veel kan leren.
Zelf doen. Is oefenen en gebruik maken van Youtube en zo zelf je problemen oplossen. Gebruik dan Engelse zoektermen .
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

GeertMTB schreef: ma 19 augustus 2019, 23:26
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 augustus 2019, 20:43 Als aanvulling hierop, stuur aan de binnenbochtkant naar beneden drukken.
Ik vond de Bakelsebosroute een verkrachting vh bos, het was er fijner rijden zonder deze zigzag orgie. Maar wegglijden had ik geen last van met RaRa 2.35.
Gewoon koppie erbij, stuur in de bocht drukken.
Dus eigenlijk moet ik me breed maken in de bochten en mijn wiel min of meer door de grond heen proberen te duwen :lol:
Dat noemen ze ook wel basishouding / attackhouding ja ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie