Bottom Bracket kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

GeertMTB schreef: do 22 augustus 2019, 21:29 waar verwijt ik de LBS iets dan?
Nou, om enkel voor 2 losse boutjes de fiets te retourneren en meteen je geld terug te eisen lijkt me nogal een stevig verwijt aan de lbs, terwijl het iets is dat elke lbs bereid is om meteen ter plekke te verhelpen (als je niet eerst 125km hoeft te rijden, maar daar kan die lbs ook niks aan doen, dat is de keuze van de ts)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Die afstand heeft er niks mee te maken hoor.
Ik vermoed dat de momentsleutel van de monteur niet goed ingesteld stond.
Hij moest naar de zaak komen om mijn fiets rijklaar te maken.
Wellicht dat ie vrijdag een feestje had.

Ik kwam er achter na een ritje van 60km. Daarvoor zat de speling er zeker nog niet op.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Is dat probleem in ieder geval opgelost :-q
En hopelijk het kraken ook (was dat misschien ook de oorzaak?)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

nielsvo schreef: do 22 augustus 2019, 22:48 Is dat probleem in ieder geval opgelost :-q
En hopelijk het kraken ook (was dat misschien ook de oorzaak?)
Nee hoor dat kraken staat los van de speling.
De speling was makkelijk op te lossen. Kraakjes helaas niet. Dat carbon is ook 1 klankkast.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik wordt ook helemaal panisch van die kraakjes. Ook een Cube stereo. Soms zit er in het draad van de demper wat zand wat kraakt, dan is het de steekas aan de achterkant, die van het kettingblad heb ik nog niet bekeken; zal ik ook eens meenemen. Zelden is het mijn BB. Maar vervelend is het wel. Ik denk niet dat het aan Cube an zich ligt maar dat het gewoon bij een mtb hoort. Ik ben aan het kijken of ik met PTFE spray de boel wat langer kraakvrij kan houden.

Ik doe trouwens veel met de remmenreiniger van de action. Zit veel druk achter en kan je dus mooi die schroefverbindingen helemaal schoon blazen. Goed af spoelen en dan weer monteren. Nu vraag ik me wel steeds vaker af of dat nou wel of niet met montagepasta moet omdat ik denk dat dit vuil aantrekt?
Omdraaien kan altijd nog!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

JMA1992 schreef: zo 1 september 2019, 21:15 dan is het de steekas aan de achterkant,
Dat was bij mijn Niner Air ook het geval. Alles nagekeken, en bleek het de kunststof steekas van RS te zijn. Na deze voorzien te hebben van wat montagevet was het definitief opgelost.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

JMA1992 schreef: zo 1 september 2019, 21:15 Ik wordt ook helemaal panisch van die kraakjes. Ook een Cube stereo. Soms zit er in het draad van de demper wat zand wat kraakt, dan is het de steekas aan de achterkant, die van het kettingblad heb ik nog niet bekeken; zal ik ook eens meenemen. Zelden is het mijn BB. Maar vervelend is het wel. Ik denk niet dat het aan Cube an zich ligt maar dat het gewoon bij een mtb hoort. Ik ben aan het kijken of ik met PTFE spray de boel wat langer kraakvrij kan houden.

Ik doe trouwens veel met de remmenreiniger van de action. Zit veel druk achter en kan je dus mooi die schroefverbindingen helemaal schoon blazen. Goed af spoelen en dan weer monteren. Nu vraag ik me wel steeds vaker af of dat nou wel of niet met montagepasta moet omdat ik denk dat dit vuil aantrekt?
Dat soort sprays werken vaak maar heel kort omdat het te dun is voor dit soort toepassingen.
Qua vet op schroefdraad.. vuil kan er niet zomaar tussen, en vet is dan eerder een blokkade. In ieder geval voor vocht, en volgens mij komt er alleen vuil tussen je schroefdraad als dit via vocht getransporteerd wordt. (of als dingen niet strak genoeg zitten en er dus gaps zijn)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor de uitleg! Ik heb nu op alles waar montagepasta zat wel iets van vet gedaan. Kogellager vet of zuurvrije vaseline.. gewoon als test. Ik zal later weer alles voorzien van montagevet.

Ik ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die zich mateloos irriteert. Soms vind ik mezelf maar een zeikerd. Haha.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Ik heb ook ooit mijn PF30 BB voorzien van een bus met daarin BSA draad, was wel een alu-frame maar nooit meer gekraak en elke 2000km nieuwe lagers. Wel het monteren/inpersen goed voorbereiden aangezien je hem met loctite muurvast lijmt.

https://www.wiggle.nl/fsa-pf30-adapter- ... =kelkoo.nl

Dit was, op een dropper na, de beste upgrade die ik heb gedaan. Heeft het frame moeiteloos overleefd.
Google is your friend :-)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Vooralsnog lijkt het gekraak op de Stereo weg te blijven.
Komt het dus toch ergens rond de achteras of hanger vandaan.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat arme bracket, dat krijgt ook altijd de schuld he, terwijl het 90% van de tijd iets anders is.
Wat niet wegneemt dat het bewerkelijk is

Ik monteer wel alle schroefdraad met locktite of vet (geen montage pasta, maar of dat echt anders is?)
Smeer ook altijd de hele as is met vet, dat is ook belangrijk. feitelijk heb ik alle verbindingen in het vet.

Het nadeel van pressfit is dat het nogal bewerkelijk is.
Kijk het YouTube filmpje van Hambini eens. Dan zie je wat ik altijd al dacht...……..

schroeven gaat dan wel iets helpen maar niet veel.
GXP een mooi systeem maar het nadeel is dat de afstand altijd fixed is, dus elke afwijking in frame en lager kan je niets mee. (gespoten lak bv)
De splines slijten met elke de(montage) iets waardoor de afstand kleiner word en bij het aangegeven moment dus druk gaan zetten op de lagers. De golfring zou dit moeten voorkomen, maar dat houd snel op. Daardoor krijg je veel lagerslijtage.

Sram is niet voor niet van dit systeem afgestapt en doet nu eindelijk wat Shimano al jaren doet een pre load ring.
Maarja die pre load ring, die draaien hele volksstammen veel te vast met een veel te grote tool en dan krijg je dus weer druk op de lagers.

Bij een 42mm bracket zou het gat 41.92 a 94 moeten zijn. de meeste zijn kleiner om kraken te voorkomen, nadeel meer druk op de lagers en dus snellere slijtage ook bij alu cups als C bear en ook daar helpt een schroefbracket niet, die helt hooguit wat voor de alignement.

Stop ook optijd met persen, hou de kier met een voegenmaat rondom in de gaten en als er maar een klein stukje dicht is stop met persen, dan zit het lager iig recht.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb gisteren mijn crank verwijderd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Ook kon ik alle bladboutjes een halve slag aandraaien. Daarna een paar korte sprintjes door de straat heen getrokken en geen kraak of piep te bekennen.. benieuwd of het wegblijft.

Trouwens, die DUB trapassen van Sram bevatten blauwe rubberen O-ringetjes om het vuil buiten te houden. Let hier op bij verwijderen van de crank want hier ben ik een anderhalf uur mee bezig geweest om uit te vogelen hoe en waar ze geplaatst moeten worden. Heb zelf de trapaslager niet geplaatst.. Uiteindelijk zit de boel weer in elkaar maar niet zoals het hoort. In elk geval geen speling, waarschijnlijk wel een kortere levensduur.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

JMA1992 schreef: do 5 september 2019, 09:02 Ik heb gisteren mijn crank verwijderd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Ook kon ik alle bladboutjes een halve slag aandraaien. Daarna een paar korte sprintjes door de straat heen getrokken en geen kraak of piep te bekennen.. benieuwd of het wegblijft.

Trouwens, die DUB trapassen van Sram bevatten blauwe rubberen O-ringetjes om het vuil buiten te houden. Let hier op bij verwijderen van de crank want hier ben ik een anderhalf uur mee bezig geweest om uit te vogelen hoe en waar ze geplaatst moeten worden. Heb zelf de trapaslager niet geplaatst.. Uiteindelijk zit de boel weer in elkaar maar niet zoals het hoort. In elk geval geen speling, waarschijnlijk wel een kortere levensduur.
:roll: , niet gezien bij mij , maar ik heb pressfit .

Ben benieuwd of het gekraak weg blijft , bij mij was het de steekas achterzijde , deze schoongemaakt en ingevet , en gekraak al 4 ritjes weg .
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 8 september 2019, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: wo 4 september 2019, 16:28 GXP een mooi systeem maar het nadeel is dat de afstand altijd fixed is, dus elke afwijking in frame en lager kan je niets mee. (gespoten lak bv)
De splines slijten met elke de(montage) iets waardoor de afstand kleiner word en bij het aangegeven moment dus druk gaan zetten op de lagers. De golfring zou dit moeten voorkomen, maar dat houd snel op. Daardoor krijg je veel lagerslijtage.

Sram is niet voor niet van dit systeem afgestapt en doet nu eindelijk wat Shimano al jaren doet een pre load ring.
Maarja die pre load ring, die draaien hele volksstammen veel te vast met een veel te grote tool en dan krijg je dus weer druk op de lagers.
GXP is juist briljant wat opzet betreft. De ene kant is fixed met een bus door het lager en je klemt de crank en de as dan ook op de bus en je belast het lager niet. Ook niet als je splines iets uitlubberen!
De andere zijde steekt de as gewoon vrij door het lager, dus ook daar belast je het lager niet.

De constructie was dus zeer doordacht. Is hooguit de vraag waarom de GXP lagers dan toch zo snel kapot gingen... ?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cane Creek heeft een nieuw lager op de markt gebracht, gebaseerd op de speciale lagers die SKF vorig jaar op de markt heeft gebracht:
https://www.canecreek.com/product/hellb ... m-bracket/
https://www.pinkbike.com/news/cane-cree ... ckets.html
https://www.pinkbike.com/news/cane-cree ... -2019.html

Afbeelding

Zal het kraken in dit geval niet oplossen, maar het probleem 'levensduur' is nu wel grondig aangepakt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie