Zakkende zadelpen ondanks carbon pasta

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik heb een MTB met aluminium frame en zadelpen; hiervan valt de laatste tijd op dat het zadel veel zakt. De fiets is ongeveer 6 maanden oud. Het probleem heeft zich altijd in kleine mate voorgedaan, maar nu ik vanwege een 24-uurs marathon binnenkort vaker, langere tochten maak valt me op dat het zadel soms in 1 rit tot 3 cm zakt (!).
De LBS heeft op kosten van de fabikant een nieuwe zadelpen en zadelklem geplaatst en deze gemonteerd met carbon pasta. Nu blijkt het probleem echter niet verholpen; afgelopen zondag is tijdens een rit van slechts 40km (3x Lemele) het zadel weer een cm of 3 gezakt.
Ik draai niet aan met een momentsleutel, maar ben vrij zeker van mijn zaak dat ik voldoende strak aandraai. Vermoedelijk 8Nm of (iets) meer.

De fiets is een Trek ProCaliber 6, dus de zadelbuis heeft relatief veel bewegingsvrijheid. MEt andere woorden de zadelbuis vervormt constant, en best grote kans dat deze dan ook zijn ronde doorsnede verliest. In combinatie met mijn gewicht (104kg ex uitrusting) wordt volgens mij de statische wrijving al heel snel overwonnen, en blijft dynamische wrijving over (en die is bij gebruik van montagepasta verwaarloosbaar).

Heeft iemand anders dit eens meegemaakt? Zijn er nog andere oplossingen? De LBS is het met me eens dat dit niet mag gebeuren en stelt zich zeer behulpzaam op, maar staat ook achter zijn oren te krabben. Naar eigen zeggen ben ik niet hun zwaarste klant, dus mijn gewicht mag het probleem niet zijn. Dan blijft voor mij over dat het frame niet aan de maat is, of de combinatie IsoSpeed + zware rijder is niet levensvatbaar.

Graag advies van de hive mind... :wink:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Het probleem is op te lossen met een dubbele zadelklem.
modder zuigt!
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

GeertMTB schreef: di 27 augustus 2019, 21:47 (...)

Oorzaak is te vinden in de combinatie berijdersgewicht en 'stuiteren' op de zadel.

Gewoon bij een wat hobbeliger stuk uit je zadel gaan, scheelt al heel veel.

Als het bij jou gebeurt met statische lading (vlakke ondergrond en zitten) dan weet ik het ook niet meer.
Gelukkig is dat niet het geval; bij asfalt niks aan de hand.
Ik kom wel uit mijn zadel als het wat hobbeliger wordt, maar niet voor kleine kuiltjes, steentjes of takjes. En soms ben je gewoon te laat en krijg je een tik mee - dat hoort er gewoon bij en hoort ook prima te kunnen. Op een eerdere fiets had ik dit probleem niet.
Mark-xt schreef: di 27 augustus 2019, 21:49 Het probleem is op te lossen met een dubbele zadelklem.
Ik denk inderdaad dat dat een verstandige keuze zou zijn. Uit voorzorg wil ik dat sowieso doen.

Gisteravond heb ik gefietst en bleef het zadel zoals gebruikelijk zakken. Thuis heb ik het eens nagemeten... blijkt de pen 30,8mm te zijn, terwijl de website van de fabrikant aangeeft dat het 31,6mm moet zijn. Dus de LBS heeft een boos (maar wel beleefd) telefoontje van me gehad... Geen enkele klem, pasta of andere gekkigheid gaat helpen als je initiëel al geen goeie passing hebt (behalve misschien lassen of vastklinken, maar dat gaat ten koste van je garantie... :lol: ).
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Frame ook gemeten?
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

baron062 schreef: wo 28 augustus 2019, 12:06 Frame ook gemeten?
Ja, uit mijn hoofd 31,5mm binnendiameter. Na een week of twee met een te kleine zadelpen klinkt dat mij aannemelijk.
Zadelpen valt ook zonder enige weerstand in het frame; volgens mij hoort dat ook al niet.

Fiets staat inmiddels bij de LBS te wachten op het oordeel van Trek. Goeie timing, met nog 16 dagen voordat ik een 24-uurs estafette ga doen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Was de originele zadelpen ook 30. 8 mm dan? Die zakte ook al.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

theemutz schreef: wo 28 augustus 2019, 17:15 Was de originele zadelpen ook 30. 8 mm dan? Die zakte ook al.
Dat zou goed kunnen. Ik heb een tijdje geen montagepasta er tussen gehad; toen zakte het zadel niet zo noemenswaardig vanwege de extra frictie; eens per twee ritten bijstellen was voldoende. Daarom heb ik er in eerste instantie ook niet echt een punt van gemaakt. Maar ook dat is vaker dan zou moeten.
Het zou in ieder geval verklaren waarom er een nieuwe 30,8mm in is gezet; de LBS heeft waarschijnlijk de oude opgemeten en voor waar aangenomen dat deze correct was.
Maar dit is speculatie; ik was daar niet bij. Ik ben benieuwd wat de mensen van Trek zelf vinden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

30.8mm is heel (heel!) ongebruikelijk.
Veruit de meeste fietsen gebruiken 27.2 (met name bij xc), 30.9 of 31.6mm pennen. Enkele frame vragen nog dikker maar dat komt minder vaak voor.

Bij problemen met een zakkende zadelpen altijd pen en frame meten, dan weet je tenminste waar de oorzaak ligt. En de oorzaak bepaalt de mogelijke oplossing(en).

Maar als Trek 31.6 opgeeft en er zit nu 30.8 (is het geen 30.9?) in lijkt de oorzaak duidelijk ;-)
Gelukkig is de keuze in 31.6mm pennen gigantisch. Neem er iig een die lang genoeg is, cq ver genoeg in het frame steekt op jouw zithoogte. Dat is bij een "normale" hardtail tot minimaal onder de onderste las van de verbinding bovenbuis-zitbuis. Ongeacht wat er op de zadelpen staat aangegeven! Dat lijntje geeft de minimum insert voor de pen aan, maar je frame houdt niet van pennen die maar een klein stukje in het frame steken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Frame zal wel te ruim zijn, gebeurd vaker bij Trek.
Lastig zelf meten, je moet onder de klem kunnen meten, dus wat dieper in het frame.
Een dubbele klem helpt wel tegen het zakken, maar neemt het probleem niet weg.
Omdat de pen los in het frame zit is er ruimte, dus beweging en gaat het frame scheuren onder de klem.
Dus een dikkere pen of een shim om je pen.
Of gewoon een nieuw frame, Trek heeft tenslotte een goede garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een te ruim frame komt helaas niet alleen bij Trek voor...
Al vaker gepost, maar van alle frames die ik heb opgebouwd/waar ik aan gewerkt heb was het overgrote deel te ruim. Meestal maar een klein beetje, dat is goed op te vangen met carbonpasta en een goede klem, maar ook enkele keren dat je de zadelpen maar los hoefde te laten en hij viel zo het frame in. Dat is dus duidelijk niet de bedoeling :roll:

Als de pen een klein beetje hulp nodig heeft is het perfect.
En let op de term "klein beetje", als het zonder hamer niet lukt is de passing ook niet goed :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Hier carbon frame (Spark RC) met carbon zadelpen. Ik ben ook 'zwaar' met 96 kg. Ik gebruik Park Tool carbon paste met redelijk fors granulaat. Idd niet bevorderlijk voor het niet-krassen van de zadelpen maar wel hartstikke vast. Uiteraard wel een passen zadelpen en niet één met een te geringe diameter. Scheelt vast wel dat de achtervering veel van de klappen opvangt.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Brambo67 schreef: do 29 augustus 2019, 08:32 (...) Scheelt vast wel dat de achtervering veel van de klappen opvangt.
Ik vraag me op dit moment ook af of een fully niet stiekem toch...

Over het geheel genomen trouwens wel degelijk blij met mijn Trek! Vergeleken met mijn oude Sensa is het echt op alle manieren een stap vooruit. Als ik op deze fiets niet sneller kan ligt dat aan mijn eigen conditie of vaardigheidsniveau, en niet aan de fiets. Bij de oude Sensa voelde dat andersom; die gaf gewoon minder een gevoel van vertrouwen.
Nu inderdaad hopen dat Trek zijn claims van geweldige garantie waar maakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achtervering is in geen geval een "oplossing" voor een zakkende zadelpen, als de passing goed is heb je ook op een hardtail geen problemen daarmee.

En als de passing niet goed is gaat het zelfs met een lichtgewicht piloot mis, ik weeg 70kg en heb ook fietsen met dat probleem gehad...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met mijn HT stuiter ik de bergen af en de zadelpen blijft zitten. Daar is geen achtervering voor nodig.
Wel een shim van een blikje energie drank.
Zakken maar!
Ruime ervaring met te ruime frames
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

30.8 zadelpen in een Trek? Trek gebruikt alleen de eigen Bontrager pennen in de Procaliber (31.6) en die zijn er alleen in 27.2 en 31.6. Hoe er dan een 30.8 in komt is wel heel raar. Dan is het niet gek dat hij gaat zakken.

Ik zou dit echt niet accepteren en hoe hilarisch dat de dealer dit nu bij Trek neer gaat leggen als hijzelf deze pen gemonteerd heeft. Dat het frame niet is gaan scheuren met zo een spanning rond de zadelklem en een aardig caliber rijder erop....
Shit happens
Plaats reactie