SRAM DUB crank verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Tot 25 Nm is heel klein en kom je bijna niet tegen. Ik heb al jaren 10-50 en 30-150. Sinds kort een kleintje van 3-12 er bij voor de fiets.

Op het werk hebben we ze tot 700 Nm en daarboven gebruiken we een x10 vermeerderaar.
Nog groter gaat meestal door de bout met een soort hydraulische krik uit te trekken en daarna de moer vast te draaien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: zo 8 maart 2020, 12:58 Op het werk hebben we ze tot 700 Nm en daarboven gebruiken we een x10 vermeerderaar.
Nog groter gaat meestal door de bout met een soort hydraulische krik uit te trekken en daarna de moer vast te draaien.
Pompmoeren, een mooi systeem met veel toepassingen.
Of een hi-torc: https://hytorc.com/hydraulic-tools
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
50Nm ie niet zo gek veel eerlijk gezegd. Je cassette draai je immers ook al vast op 40Nm.

De wielmoeren van je auto (afhankelijk van merk en velg) zal ergens tussen de 90 en 130Nm liggen. Iig gebruik ik bij dergelijke Nm’s een momentsleutel die je voor de auto ook gebruikt.
“Old, not obsolete”
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Koop een cheapo auto momentsleutel. 3 tientjes en het is goed genoeg voor deze dingen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Zit even op internet te kijken, maar die prijzen vallen best mee inderdaad.
Nu zie ik wel twee maten: 3/8 en 1/2. Welke moet je dan hebben?
Makkelijk schreef: zo 8 maart 2020, 20:07 Koop een cheapo auto momentsleutel. 3 tientjes en het is goed genoeg voor deze dingen.
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Dat maakt niet zo veel uit. Dat is de aansluit maat van de dop die je erop zet, 3/8 zal iets kleiner zijn.

Denk dat ik voor 1/2 zou gaan, daar zijn ook doppen voor waar je het lager mee vastzet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik zou voor de 1/2 " aansluiting gaan :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zeker. 3/8 doppen zijn minder algemeen verkrijgbaar dan 1/4 en 1/2. Dan kun je nog eens Wera kopen bijvoorbeeld ;)
Waar woke is, is vuur
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:

15Nm = hhmmm
25Nm = hrrrrr
40Nm = ggrrrrr!
50Nm = hhnnggggrr!!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb een momentsleutel bij een autoshop gekocht. Die gaat tot 40Nm. Bij het vastzetten van mijn crankstel merkte ik nadat ik deze dus tot 40Nm had vastgezet dat ik daarna het crankstel niet of nauwelijks vaster kon draaien. Dus dat geeft mijns inziens al aan dat die 50Nm echt gewoon heel vast mag met de hand. Je zult niet zo snel meer Nm handmatig zonder lange arm kunnen ‘draaien’.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Big_Philly schreef: di 24 maart 2020, 21:32
SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:

15Nm = hhmmm
25Nm = hrrrrr
40Nm = ggrrrrr!
50Nm = hhnnggggrr!!
Dan ben ik benieuwd hoe jij 150Nm definieert?
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

bartsince1975 schreef: di 24 maart 2020, 21:40
Dan ben ik benieuwd hoe jij 150Nm definieert?
Tja, nu heb je me te pakken :lol: ...
Als het om veiligheids-kritische dingen gaat (zoals wielmoeren van een auto), dan houd ik me toch aan de voorschriften en pak ik een momentsleutel met het juiste bereik. Maar bij veruit de meeste fietsonderdelen die >15Nm vast moeten kun je wel toe met fingerspitzen-gefühl.
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Die omschrijving is echt briljant... de holbewoner schaal 🤣🤣
Big_Philly schreef: di 24 maart 2020, 21:32
SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:

15Nm = hhmmm
25Nm = hrrrrr
40Nm = ggrrrrr!
50Nm = hhnnggggrr!!
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik had gister toch echt dit topic even nodig om mijn crank los te maken. Met een imbussleutel + opzetstukje kreeg ik hem nog niet los.
Crank moeten fixeren en een langer opzetstuk nodig om het alsnog los te krijgen. Zoals hier al eerder beschreven moet je echt even door een punt heen duwen.
Wat een bijzondere constructie, nog nooit een crank gehad die zo belachelijk vast gezet moest worden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik had er geen last van, maar had hem dan ook zelf gemonteerd en ik doe altijd vet op deze bouten en geen locktite!

Handig is om deze bout elk half jaar en in de winter bij regelmatig gebruik af en toe even los te halen. Want als deze bout door troep of pekel vast gaat zitten heb je een probleem.
Plaats reactie