SjeikM schreef: ↑zo 8 maart 2020, 11:15
Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Tot 25 Nm is heel klein en kom je bijna niet tegen. Ik heb al jaren 10-50 en 30-150. Sinds kort een kleintje van 3-12 er bij voor de fiets.
Op het werk hebben we ze tot 700 Nm en daarboven gebruiken we een x10 vermeerderaar.
Nog groter gaat meestal door de bout met een soort hydraulische krik uit te trekken en daarna de moer vast te draaien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally schreef: ↑zo 8 maart 2020, 12:58
Op het werk hebben we ze tot 700 Nm en daarboven gebruiken we een x10 vermeerderaar.
Nog groter gaat meestal door de bout met een soort hydraulische krik uit te trekken en daarna de moer vast te draaien.
SjeikM schreef: ↑zo 8 maart 2020, 11:15
Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
50Nm ie niet zo gek veel eerlijk gezegd. Je cassette draai je immers ook al vast op 40Nm.
De wielmoeren van je auto (afhankelijk van merk en velg) zal ergens tussen de 90 en 130Nm liggen. Iig gebruik ik bij dergelijke Nm’s een momentsleutel die je voor de auto ook gebruikt.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
SjeikM schreef: ↑zo 8 maart 2020, 11:15
Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:
Ik heb een momentsleutel bij een autoshop gekocht. Die gaat tot 40Nm. Bij het vastzetten van mijn crankstel merkte ik nadat ik deze dus tot 40Nm had vastgezet dat ik daarna het crankstel niet of nauwelijks vaster kon draaien. Dus dat geeft mijns inziens al aan dat die 50Nm echt gewoon heel vast mag met de hand. Je zult niet zo snel meer Nm handmatig zonder lange arm kunnen ‘draaien’.
SjeikM schreef: ↑zo 8 maart 2020, 11:15
Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:
bartsince1975 schreef: ↑di 24 maart 2020, 21:40
Dan ben ik benieuwd hoe jij 150Nm definieert?
Tja, nu heb je me te pakken ...
Als het om veiligheids-kritische dingen gaat (zoals wielmoeren van een auto), dan houd ik me toch aan de voorschriften en pak ik een momentsleutel met het juiste bereik. Maar bij veruit de meeste fietsonderdelen die >15Nm vast moeten kun je wel toe met fingerspitzen-gefühl.
SjeikM schreef: ↑zo 8 maart 2020, 11:15
Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Dat soort hoge aandraaimomenten komt stiekem niet zo heel nauw. Voor alles beneden de 15Nm gebruik ik een momentsleutel omdat je daar vrij makkelijk overheen gaat en dan een boutje sloopt, of op een andere manier schade veroorzaakt. Voor cassettes en dergelijke heb ik een soort van holbewoner-schaal, overeenkomend met het geluid dat je ongeveer produceert:
Ik had gister toch echt dit topic even nodig om mijn crank los te maken. Met een imbussleutel + opzetstukje kreeg ik hem nog niet los.
Crank moeten fixeren en een langer opzetstuk nodig om het alsnog los te krijgen. Zoals hier al eerder beschreven moet je echt even door een punt heen duwen.
Wat een bijzondere constructie, nog nooit een crank gehad die zo belachelijk vast gezet moest worden.
Ik had er geen last van, maar had hem dan ook zelf gemonteerd en ik doe altijd vet op deze bouten en geen locktite!
Handig is om deze bout elk half jaar en in de winter bij regelmatig gebruik af en toe even los te halen. Want als deze bout door troep of pekel vast gaat zitten heb je een probleem.