SRAM DUB crank verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En is het probleem inmiddels opgelost :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Mijn momentsleutel heb ik voor redelijk weinig bij de buurtHubo gehaald. Prima ding en kan beide kanten op :tong
Helaas toch meer drukte dan gehoopt (uitstelgedrag, studie en deadlines zijn altijd een prima combi), dus mijn fietsje staat nog steeds op de kop in de hal. Zal dit weekend alles weer demonteren en idd kijken of alles (binnen de BB) nog soepel draait. Anders helaas maar weer een nieuwe BB halen. :((
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Uiteraard laat ik even weten hoe en wat :wink: :-q
Juh!
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Kaasopjepannenkoek schreef: do 30 januari 2020, 21:25 Mijn momentsleutel heb ik voor redelijk weinig bij de buurtHubo gehaald. Prima ding en kan beide kanten op :tong
Helaas toch meer drukte dan gehoopt (uitstelgedrag, studie en deadlines zijn altijd een prima combi), dus mijn fietsje staat nog steeds op de kop in de hal. Zal dit weekend alles weer demonteren en idd kijken of alles (binnen de BB) nog soepel draait. Anders helaas maar weer een nieuwe BB halen. :((
Ook al draait hij twee kanten op, controleer even of het moment ook wordt aangehouden als je linksom draait. Zou jammer zijn als je denkt dat je hem op 50Nm vast zet en je al op 80Nm zit ;-)
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Snelle Buffer schreef: ma 27 januari 2020, 18:29 Lagers voorzien van nieuw vet ?, crank eruit , met een speld voorzichtig de " seal" eruit, vet erin , seal weer terug . Zoniet dan zal het waarschijnlijk nieuwe lagers worden ....
Dat doe je zo!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Alles weer opnieuw gedaan, maar het probleem is nog niet verholpen.
@de Hollander: Nice! Dat had ik nooit zelf bedacht. Bedankt voor de heldere beschrijving en de foto's! Dan dit nog maar eens proberen. En anders wordt het toch een nieuwe BB, maar dan hebben we ook alles geprobeerd :-D :-q
Juh!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Als de lagers hebt gecontroleerd en ze draaien soepel....dan is dat in orde :-q
Nu monteer je de crankas en je zet alles op moment vast, dan draait de crank niet meer soepel :-{ als ik het tot nu goed heb kunnen volgen, :-D en heb je geprobeerd alles op z'n plek gemonteerd en niets op moment vast, maar handvast aangedraaid en gekeken hoe de crankas eventueel in de rondte draait :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

De lager draait niet meer soepel, voor zover ik kan beoordelen. Ga de instructies opvolgen om te kijken of er nog wat te redden valt :-q
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kijk meteen wat er in zit en bestel een nieuwe.
Die heb je binnenkort sowieso nodig.
En op die nieuwe pas je dan meteen je nieuwe lagersmeer skills toe ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 17:58 Kijk meteen wat er in zit en bestel een nieuwe.
Die heb je binnenkort sowieso nodig.
En op die nieuwe pas je dan meteen je nieuwe lagersmeer skills toe ;)
Precies, en de oude kapjes bewaren he altijd handig!

IK heb de nieuwe lagers al klaar liggen, wacht met monteren tot het wat beter weer wordt :winkie:
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Nieuwe BB besteld en ondertussen ook alweer gemonteerd. Alles loopt weer soepeltjes! Wat een heerlijkheid :D :bier:
Na kan ik de oude BB onderwerpen aan mijn gepruts! Leerzaam zullen we maar zeggen :tong
Juh!
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Kaasopjepannenkoek schreef: vr 7 februari 2020, 14:44 Nieuwe BB besteld en ondertussen ook alweer gemonteerd. Alles loopt weer soepeltjes! Wat een heerlijkheid :D :bier:
Na kan ik de oude BB onderwerpen aan mijn gepruts! Leerzaam zullen we maar zeggen :tong
De nieuwe wel voorzien van extra vet?
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Yep! Check! :-q
Juh!
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

SjeikM schreef: zo 8 maart 2020, 11:15 Mooi onderwerp! 1 vraag: Hoe bepalen jullie het 50 nm aandraai moment? Mijn (en volgens mij de meeste) momentsleutel(s) gaan tot 25 Nm. Of is het een kwestie van aandraaiien tot 25 nm en daarna nog een flinke ruk na???
Door een moment sleutel te gebruiken die een groter bereik heeft . :-q

Ik heb er dus 3 , variërend van klein maar groot bereik 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie