SRAM XX1 achterderailleur wil niet op kleinste versnelling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SFrits schreef: za 7 september 2019, 10:04 Ik had ooit bij het monteren van een nieuwe ketting de ketting wat te lang waardoor bij het schakelen naar het kleinste blad de kooi tegen het geleide wieltje van de kabel kwam. De kooi gaat dan te ver omhoog. Hierdoor wou de kooi dus niet ver genoeg naar buiten om soepel op het kleinste tandwiel te komen.
Ook inderdaad een goeie opmerking! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

En toch had ik gelijk: Zie start deze topic...
Deze week de XX0 derailleur compleet vervangen en alles loopt nu zoals een nieuwe!
Bij nazicht van de oude derailleur kan ik deze mooi en soepel bewegen van begin tot eind.
Voor mij is het krachtverlies van de veer, deze is niet te vinden als wisselstuk, en zeker niet eenvoudig te vervangen.
Nou ja, als deze het ook 40.000 km uithoud, dan is het tijd voor een nieuwe fiets 8) 8)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Heb je daar een half jaar mee gewacht? :o
Ik zou er niet tegen kunnen. Maar goed dat het is opgelost :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou dat valt toch wel mee. Ging alleen om het laatste tandwiel dus de ‘10’ neem ik aan? Die gebruik je toch nauwelijks. Om dan en nieuwe derailleur van €250 te kopen voor zoiets is best wel decadent.

Ik zou wel proberen die veer nog wat op te spannen of te vervangen. Heb je een reserve.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Het was inderdaad het kleinste (9) tandwiel waar hij niet op wilde, mijn 'bergaf' tandwiel.
En omdat er in de winter hier niet veel bergaf te beleven valt, was het niet erg dringend.
Ondertussen was er nog een probleem bijgekomen: Terugschakelen werkte goed, doch meestal na +30sec. deed hij er nog een tandwieltje lager bij. Dat werd erg storend, en ook daarom de ingreep.
Plaats reactie