En dan blijft het heel?
Techno optimist
Geometrie beetje radicaal aanpassen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Dat is de vraag. Lijkt me eentje die een ingenieur mag beantwoorden. Eerlijk gezegd verwacht ik dat als de passing nauwkeurig is dat er geen probleem hoeft te zijn. Treksterkte speelt geen rol (volgens mij) want de meeste krachten drukken er juist op. Als het materiaal niet meegeeft is te verwachten dat het heel blijft.
Een andere optie waar ik over nadenk is een offset bushing, voor elk draaipunt een. Met de juiste bouten of anders vulringen hoeft er niets aan het frame aangepast te worden. Moet ik alleen iemand vinden met een draaibank die twee bussen met een excentrisch gat kan draaien.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
"ingenieurs" en designers ontwerpen zat spul dat breekt, het hangt allemaal af van het compromis dat je wilt sluiten tussen gewicht en sterkte.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Snelle schets van de offset bushing. Maat klopt nog niet helemaal, dat moet ik nog even exact opmeten maar het gaat om het idee. Een bout en moer zou de alu bus vervangen die er nu in zit.
Dit lijkt me de meest haalbare optie zonder aanpassingen aan het frame en volledig omkeerbaar als het niet werkt. De vraag is of de bus zelf netjes gaat blijven zitten en niet gaat wringen/draaien. De mooiste manier van vastzetten lijkt me schroefdraad in de bus tappen (M6?) en twee bolkopbouten met flens erin.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Sorry, het is al laat maar ik zie het even niet.. Hoe ga je die bushing erin krijgen?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
De bussen in de lagers van de liggende achtervork plaatsen, vulringen (rode deel in de schets) in de gaten in de staande achtervork, geheel in elkaar schuiven en dan de bouten erin (of bouten met een dikke blinde 'nek' gebruiken die precies passen in de 4 gaten in de staande achtervork maar die zullen niet heel standaard zijn).
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Helder, ik had vanaf de tekening niet begrepen dat het losse delen waren
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En hoe blijft het excentrische deel op zn plek, hoe voorkom je dat het gaat draaien en precies andersom komt te staan?
Of moet de boel juist in de "ingezakte positie" komen?
Of moet de boel juist in de "ingezakte positie" komen?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ja, dat is juist de bedoeling. Bij offset bushings voor de demper werkt het op die manier heel goed.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 12 september 2019, 13:22 En hoe blijft het excentrische deel op zn plek, hoe voorkom je dat het gaat draaien en precies andersom komt te staan?
Of moet de boel juist in de "ingezakte positie" komen?
Maar goed, je blijft je zitbuishoek om zeep helpen... .
Draai dan meteen zo iets: https://www.canecreek.com/product/angleset/
Draai dan meteen zo iets: https://www.canecreek.com/product/angleset/
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Een angleset zou ideaal zijn. In mijn Prophet frame zit er nog een van -2 graden (als ik me niet vergis). Helaas is er niet zoiets voor een geïntegreerd balhoofd. Er is een Duitse fiets die conische lagers van Newman heeft die je om kunt draaien om de hoek aan te passen, merk ben ik even kwijt. Die lagers hebben een staafje erop dat precies in het frame valt zodat ze niet kunnen gaan verdraaien of er verkeerd ingelegd worden zodat je vork scheef opzij staat. Als die er bij mij in zouden kunnen zou echt geweldig zijn maar ze gaan die niet los leveren en gaten in de balhoofdbuis maken, ik weet niet. Lijkt me een plek waar je niet wil gaan boren. Er is ook iemand geweest die anglesets maakte die met Loctite in integrated balhoofden werden geplakt. Hij is ermee gestopt. Ik vermoed omdat het niet betrouwbaar was.
Die zitbuishoek maak ik me niet zo druk om. Ik rij vanwege de langere reach een large/19” i.p.v. medium frame. Ik zit al vrij steil doordat mijn zadelpen niet zover uitsteekt, dankzij de geknikte zadelbuis. Bij 1 graad luiere hoek gaat het zadel 14mm naar achteren. Als ik het zadel de helft van die afstand naar voren zet denk ik niet dat ik er veel van merk. Wat ik wil is een iets beter dalende en meer wendbare fiets met een lager zwaartepunt. Hij klimt meer dan goed genoeg, daar ben ik bereid iets op in te leveren. En als het echt te nadelig blijkt is het een mooi experiment en kan het terug naar origineel.
Sowieso mogen fully’s van mij veel meer instelbaar zijn, tot voorbij wat de fabrikant bedoeld heeft het liefst. En meer modulair. Beetje meer ruimte voor creatieve vrijheid zeg maar. Voor mijn volgende frame heb ik in ieder geval geen integrated balhoofd en geen BB86 op mijn lijst met eisen gezet.
Die zitbuishoek maak ik me niet zo druk om. Ik rij vanwege de langere reach een large/19” i.p.v. medium frame. Ik zit al vrij steil doordat mijn zadelpen niet zover uitsteekt, dankzij de geknikte zadelbuis. Bij 1 graad luiere hoek gaat het zadel 14mm naar achteren. Als ik het zadel de helft van die afstand naar voren zet denk ik niet dat ik er veel van merk. Wat ik wil is een iets beter dalende en meer wendbare fiets met een lager zwaartepunt. Hij klimt meer dan goed genoeg, daar ben ik bereid iets op in te leveren. En als het echt te nadelig blijkt is het een mooi experiment en kan het terug naar origineel.
Sowieso mogen fully’s van mij veel meer instelbaar zijn, tot voorbij wat de fabrikant bedoeld heeft het liefst. En meer modulair. Beetje meer ruimte voor creatieve vrijheid zeg maar. Voor mijn volgende frame heb ik in ieder geval geen integrated balhoofd en geen BB86 op mijn lijst met eisen gezet.
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Heb je hier wat aan?Mijn Felt Decree heeft een flipchip. Dit is als onderdeel bij Felt te bestellen. In dit manual https://cdn.shopify.com/s/files/1/0021/ ... 7599059252 staat rond p20 aangegeven. Wellicht dat je qua maatvoering en oplossing daar iets aan hebt.Oli4k schreef: ↑di 10 september 2019, 09:27
De achterbrug is er af geweest om te kijken of daar mogelijkheden zijn. Hij blijkt op het eerste gezicht helemaal van carbon te zijn. En het lijkt dat er met een relatief kleine aanpassing wel wat mogelijk moet zijn. Er zit volgens mij als halve leek genoeg materiaal om het gat waar de as doorheen gaat wat te vergroten en bijvoorbeeld daar een kleine flipchip in te plaatsen. Beetje afhankelijk van materiaaldikte zou het gat dan 3mm opschuiven. Dat gat aanpassen zou natuurlijk heel precies gedaan moeten worden. Niet iets om zelf met de boormachine uit het handje te doen
Ik heb gemeten wat een 3 mm kortere staande achtervork doet met de hoeken en het lijkt iets meer dan 1° op te leveren.
Zo zou die flipchip eruit kunnen zien. De wanddikte is in het ontwerp is 0,5 mm. Dat is nog een uitdaging met fabricage: te dun om industrieel te laten 3D-printen.
Een andere optie is om geen chip te gebruiken maar het gat (door een professional) 3 a 4 mm op te laten schuiven.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!