SPD inklikken gaat lastig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Sinds kort ben ik overgestapt naar SPD. Ik gebruik de Shimano M520 pedalen en de Shimano ME 400 schoenen. Ik heb de pedalen in de lichtste stand afgesteld en ik gebruik SH51 plaatjes.
Met uitklikken heb ik geen enkel probleem, maar het inklikken is een drama.
Nu zie ik ook dat de plaatjes vrij diep in de zool vallen en dat de ruimte om het breedste deel van de plaatjes zo'n ongeveer 5 mm bedraagt aan beide kanten.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn of moet ik gewoon nog wennen? Ik heb er nu ongeveer zo'n 150 km mee gereden.

Omdat een foto vaak meer zegt dan 1.000 woorden:

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

GOEDEMORGEN ,

Ik heb ook moeten wennen aan SPD , dit duurde , voormij, te lang 8) , ik heb zo'n tiental ritjes moeten wennen. Ik vondt het inklicken beter gaan als ze wat ingesleten zijn , maar uiteindelijk overgestapt naar Flats met goede schoenen. Was voor mij de beste oplossing .

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb ook flats met goede schoenen. Voor mij is een van de belangrijkste voordelen van SPD dat mijn voeten altijd goed op de pedalen blijven staan en dat ik ze niet meer kwijtraak.
Maar ja, als dat inklikken niet vlotter gaat....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik was er naar een maand of zes helemaal klaar mee :roll: .... En dan ook met name het inklikken en zag ook niet echt het nut van klikkers, dus deur uit met die dingen...en flats :-q moest ik ook aan wennen natuurlijk maar staat niet in vergelijking met die andere ondingen :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 8 september 2019, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ad58 schreef: zo 8 september 2019, 08:50 Ik heb ook flats met goede schoenen. Voor mij is een van de belangrijkste voordelen van SPD dat mijn voeten altijd goed op de pedalen blijven staan en dat ik ze niet meer kwijtraak.
Maar ja, als dat inklikken niet vlotter gaat....
Is het verhaal van de SPD echt zo bij je ?, heb je dit al positief ondervonden ten opzichte van Flats ? Ik was ook heilig van overtuigd dat SPD me meer controle gaf dan met Flats , maar daar ben ik heel snel achter gekomen dat ik Flats veel meer controle heb , Alleen de gedacht dat ik in een bocht of jump sneller mn voet op de grond kan krijgen :) , ipv eerst nadenken: eerst uitklicken en dan pas voetje ..... :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb dit na 150 km echt zo ervaren ja. Uitklikken gaat bij mij echt vloeiend. Maar ja, ik heb ook al jaren lang ervaring met SPD-SL. Daar gaat het inklikken wel goed. Maar die zijn ook al goed ingesleten natuurlijk en de plaatjes liggen minder diep.
Laatst gewijzigd door Ad58 op zo 8 september 2019, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uitklikken was ook niet altijd succes :-{ en dan zag ik ook bij andere die de spd's wel super vinden....het vaak genoeg (bijna) misgaan... Dus ik met eigenlijk voor het eerst echt serieus fietsen.... in mijn mensen leventje :lol: heb ik de spd's maar gelaten voor wat het is, en ook voor de echte hard-core rijders :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

In de 30 jaar dat ik nu met SPD rij is lastig inklikken nauwelijks voorgekomen, en heb ik nooit andere schoenen of pedalen gekocht om dat te vergemakkelijken. Ik denk dus dat het gewenning is, maar wellicht kan je je zool iets aanpassen: iets meer ruimte om het plaatje? Beetje afschuinen?

Met flats heb ik de laatste jaren ook wel wat ervaring gekregen: buiten nederland, in technische secties, vind ik het wel prettig. Dus dat is bij 5% van mijn KM's, ofzo.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja :-{ , als ik ook ruim 30 jaar geleden zou zijn begonnen..., zouden die spd's mij ook als gegoten zitten en het in en uitgeklik volledig een automatische handeling zijn geworden :-D :-q
Maar de realiteit = dat ik helaas met een dikke 48+ ben begonnen :D en je je langzaam bewust van wordt, dat je geen 20er meer bent :-{ :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mario, was je al zo oud? :o :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ben :( was toen zelfs nog jong :lol: ..tijd staat niet stil... :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik rijd nog niet zo lang als de Baron met SPD, de belangrijkste reden is vooral dat ze pas in 1991 op de markt kwamen. Maar ik heb sinds die tijd wel de ervaring :winkie: :tong

Vorig jaar een set cranks gemonteerd met een q-factor van meer dan een cm groter per zijde! De pedalen stonden dus flink 'verkeerd'. Dat heeft een rit of tien gekost voordat ik weer de juiste positie had gevonden om weer in 1 klap in te klikken. Voelde heel vreemd aan dat het niet lukte, omdat ik zelden problemen heb met inklikken. Heel af en toe mis ik wel eens de 'klik' en dan sta je even iets minder perfect op de fiets, maar het is nog nooit mis gegaan daardoor.

Dus wen nog wat langer!


De discussie wel of niet inklikken wordt ergens anders gevoerd. Alleen met stunten bieden flats een totaal voordeel. In alle andere gevallen maakt het weinig uit en is het persoonlijke voorkeur. Totdat het om de laatste secondes gaat, dan is inklikken vrijwel onontkoombaar (BMX, DH, XC, Enduro). Maar op dat niveau zitten we niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: zo 8 september 2019, 11:04 Ik rijd nog niet zo lang als de Baron met SPD, de belangrijkste reden is vooral dat ze pas in 1991 op de markt kwamen. Maar ik heb sinds die tijd wel de ervaring :winkie: :tong
Mmm, met ouderdom komt de vervaging van het besef van tijd blijkbaar. De eerste was de Shimano PD-M737, en ik had daar de budgetversie van, die iets later kwam, dus dat zal inderdaad 1991 geweest zijn

Maar gewoon blijven proberen Ad, des te ouder, des te steiler de leercurve, maar niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb natuurlijk volop ervaring met mijn SPD-SL pedalen van de racefiets. Daarom vind ik het zo vreemd dat inklikken hier zo lastig op gaat.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Je kunt inderdaad wat aan de zool van je schoen wegsnijden,dat heb ik ook gedaan bij mijn schoenen en daarna ging het een stuk gemakkelijker :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Plaats reactie