Boost 141?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

Ik ben in het bezit van een trek x-caliber en ben op zoek naar een 2e setje velgen (te lui om telkens banden te wisselen :wink: )
Maar nu kom ik alleen maar uit op setjes van €500 en meer omdat het zo'n zotte maat is.
Op het www kan ik niet veel vinden over het evt aanpassen met adapters er van steekas naar boost 141 met qr .

Is er hier iemand die mij wat meer duidelijkheid kan geven hierover?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien meet je verkeerd?
(en is het gewoon 135.mm)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

Staat op het frame. De trek x-calibers zijn allemaal boost 141 achter, ik kan niet opmaken wat er aan de voorkant zit, trek is nogal summier in het leveren van informatie :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik lees het ook
Trek schreef:Rear hub
Formula DC2641 sealed bearing, Boost141
.
Dit soort afwijkende maten zouden voor mij een no-go zijn, bedankt dus voor deze waarschuwing.

Je kunt wellicht een wiel laten bouwen op basis van je huidige naaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Aangepast, sorry is las 147 boost :-)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Trek Roscoe (zelfde frame).
Voor normaal Boost, achter inderdaad 141. Een normale Hope Boost naaf past er in en dan zijn er converter setjes.
Lars heeft voor mij mijn wiel omgevlochten naar de Hope naaf omdat ik de formula R..K vond qua aangrijping.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik weet het niet 100% zeker maar is "Boost 141" niet gewoon een Boost naaf met QR ipv steekas?
Non-boost is 135 voor QR, 142 voor steekas, verschil 7 mm. Boost is met steekas 148, dus met QR 148-7=141? Dus in theorie een kwestie van end caps verwisselen.

Edit:typo
Laatst gewijzigd door nielsvk op wo 11 september 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: wo 11 september 2019, 18:09 Ik weet het niet 100% zeker maar is "Boost 141" niet gewoon een Boost naaf met QR ipv steekas?
Non-boost is 135 voor QR, 142 voor steekas, verschil 7 mm. Boost is met steekas 148, dus met QR 148-7-141? Dus in theorie een kwestie van end caps verwisselen.
Als dat zo is, dan zou een Hope boost naaf met QR endcaps dus passen.
Hope pro4 achternaaf is wel top. Maar ik weet niet of je dan binnen je budget blijft
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

Vind het overigens wel heel bijzonder dat de extra wielen die ik aanvankelijk in mijn mtb had ik in de goedkope fiets (bulls sharptail 1) van mijn past....
Je zou dan haast zeggen dat de trek die ik heb (x-caliber7 wsd) gewoon qr voor een achter heeft. Blíjft shit zoeken op de site van trek :-?
Overigens is het verschil in cassette dat we een 2e set zoeken.
Laatst gewijzigd door Miekusss op vr 13 september 2019, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Gewoon ff langs Trek dealer. Die kan een passend setje wielen zo bestellen. De OEM set is ook gewoon na te leveren.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Miekusss schreef: wo 11 september 2019, 19:03 Vind het overigens wel heel bijzonder dat de extra velgen die ik aanvankelijk in mijn mtb had ik in de goedkope fiets (bulls sharptail 1) van mijn past....
Je zou dan haast zeggen dat de trek die ik heb (x-caliber7 wsd) gewoon qr voor een achter heeft. Blíjft shit zoeken op de site van trek :-?
Overigens is het verschil in cassette dat we een 2e set zoeken.
Velgen zijn die hoepels waar de banden op gemonteerd zijn. Samen met de spaken en de naven vormen ze wielen.

Boost velgen bestaan niet. Boost naven wel en een wiel met zo'n naaf wordt ook wel een boost wiel genoemd. :roll:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Miekusss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 13:14

Pollekes schreef: wo 11 september 2019, 20:49
Miekusss schreef: wo 11 september 2019, 19:03 Vind het overigens wel heel bijzonder dat de extra velgen die ik aanvankelijk in mijn mtb had ik in de goedkope fiets (bulls sharptail 1) van mijn past....
Je zou dan haast zeggen dat de trek die ik heb (x-caliber7 wsd) gewoon qr voor een achter heeft. Blíjft shit zoeken op de site van trek :-?
Overigens is het verschil in cassette dat we een 2e set zoeken.
Velgen zijn die hoepels waar de banden op gemonteerd zijn. Samen met de spaken en de naven vormen ze wielen.

Boost velgen bestaan niet. Boost naven wel en een wiel met zo'n naaf wordt ook wel een boost wiel genoemd. :roll:
Sorry hoor :roll:
Ik heb het in de haast verkeerd getypt :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jaja, maar als jij in de haast verkeerd typt, dan kunnen wij het in de haast verkeerd begrijpen.
Met een verkeerd antwoord tot gevolg (of geen antwoord).
Dat zal toch niet je bedoeling zijn, ook al heb je nog zo'n haast :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 september 2019, 18:15
nielsvk schreef: wo 11 september 2019, 18:09 Ik weet het niet 100% zeker maar is "Boost 141" niet gewoon een Boost naaf met QR ipv steekas?
Non-boost is 135 voor QR, 142 voor steekas, verschil 7 mm. Boost is met steekas 148, dus met QR 148-7-141? Dus in theorie een kwestie van end caps verwisselen.
Als dat zo is, dan zou een Hope boost naaf met QR endcaps dus passen.
Precies dat. Dat heb ik dus van Jurf geleerd, want die had ik nog niet gehoord.

Scott heeft ook fietsen met die maat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Jihaa!
Ik heb de wandelende fiets wikipedia iets kunnen leren, dus ik besta 8)
Nou van de winter zelf leren spaken ipv met half open mond meekijken. :D
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie