Na 4 jaar viel de linkercrank van de XTR groep van een vriend van me er zo maar af. Destijds heb ik de fiets opgebouwd, maar het is me nooit opgevallen dat de crank as aan de korte kant was. Vervangen door een XT 8000 is het meest logische, die zijn 120 mm lang heb ik gemeten bij Mantel. De XTR was 115 mm. Nu wil ik de tandwielen overzetten en een crankstel zonder bladen bestellen, maar volgens de Mantel website zijn die enkel voor single leverbaar. Mijn vragen;
Passen de bladen van de XTR op de XT 8000?
Kan op een single crankstel ook een klein, tweede blad? Als ik het goed begrijp zijn ze in basis allemaal hetzelfde.
Moet ik nog iets selecteren qua kettinglijn? Ik dacht dat het verschil door de tandwielen bepaald wordt, dat die verspringen t.o.v. de hartlijn.
Bedankt voor het meedenken, ik heb geen zin in heen- en weer rijden om zaken om te moeten ruilen
Crank XTR 9000 vervangen door XT 8000
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 226
- Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
- Mijn mountainbike: CHIN#3
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
De singles en de doubles zijn hetzelfde, enkel de triples zijn verschillend. Volgens mij is XTR verschillend qua bevestiging maar dat weet ik niet zeker.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Single en double 8000 cranks zijn hetzelfde, je kan op een single dus ook double bladen schroeven.
Maar ik meen ook dat XTR bladen niet op XT passen, dus misschien beter een double kopen?
Kijk ff bij de Duitsers, die zijn goedkoper met Shimano (en hebben meer keuze)
Maar ik meen ook dat XTR bladen niet op XT passen, dus misschien beter een double kopen?
Kijk ff bij de Duitsers, die zijn goedkoper met Shimano (en hebben meer keuze)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Singel en dubbel zijn idd hetzelfde. Ik weet niet zeker of XT en XTR bladen uitwisselbaar zijn maar ik weet wel dat de kleur iets afwijkend. Daar zou mijn autisme een flinke twitch van krijgen. Wat ik wel weet is dat de bedrukking op de XT crank vrij snel vervaagd, iets wat ik zelf heel zonde vind wat ik vind het prachtige cranks.
Oh en Edit : je vroeg naar de kettinglijn, je moet even kijken of je frame boost/non boost is en dan kan je online al snel uitzoeken welke kettinglijn je daar voor nodig hebt. Ik weet voor Sram dat je + 3 en +6 mm bladen hebt waarbij drie voor boost is en 6 voor non boost. Ik weet ook van mijn vorige conversie bij Shimano dat ze spraken over ( als ik het goed heb ) over 49 en 52 mm kettinglijn. Waarbij je dus ook weer een verschil hebt van 3 mm.
Oh en Edit : je vroeg naar de kettinglijn, je moet even kijken of je frame boost/non boost is en dan kan je online al snel uitzoeken welke kettinglijn je daar voor nodig hebt. Ik weet voor Sram dat je + 3 en +6 mm bladen hebt waarbij drie voor boost is en 6 voor non boost. Ik weet ook van mijn vorige conversie bij Shimano dat ze spraken over ( als ik het goed heb ) over 49 en 52 mm kettinglijn. Waarbij je dus ook weer een verschil hebt van 3 mm.
Omdraaien kan altijd nog!