hoe merkspecifiek is derailleurhanger

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Als MTB'r op ontdekkingstocht groeit de (nog steeds beperkte) materiaalkennis met de dag. Zo vertelde laatst iemand dat hij in zijn MTB EHBO tas ook een derailleurhanger had zitten. Hij zei dat het merkspecifiek is en niet zomaar uitwisselbaar. Gelijk bij mijn fiets, een Felt Decree 3, het type gecontroleerd Afbeeldingen dat lijkt op niets dat bij de verschillende shops valt te vinden. Ik kan bij Felt de juiste hanger bestellen, maar vraag me af waarom het zo specifiek is, juist omdat dit blijkbaar een kwetsbaar onderdeel is. Mis ik de clue dat dit zo merkspecifiek is? Lijkt in de basis op niet veel meer dan een verbindingsstuk dat moet kunnen breken om frame beschadiging te voorkomen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Wat de clue is weet ik niet, maar bij mijn fiets kreeg ik twee verschillende hangers voor SRAM en Shimano.

De langer over nadenkend, misschien is het niet merk specifiek maar eerder direct mount vs niet direct mount... pff eigenlijk heb ik geen idee :~
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hendrikjan schreef: zo 15 september 2019, 11:50 Wat de clue is weet ik niet, maar bij mijn fiets kreeg ik twee verschillende hangers voor SRAM en Shimano.
Direct mount voor shimano en standaard voor de rest. Met de standaard kun je ook shimano ophangen maar direct mount scheelt een tussenstukje op de derailleur.

Ik heb dat pas geleerd toen TSTM me er op wees dat ik een sram derailleur aan een direct mount hanger probeerde te hangen
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

SRAM heeft net een universele derailleurhanger geïntroduceerd. Moet je wel ook een frame bij kopen dat er omheen past. Voordeel als alle nieuwe frames die standaard hanger zouden gebruiken is dat het heel makkelijk is om aan reservehangers te komen. Nadeel is dat het van SRAM is en (naar ik aanneem) geen open standaard.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het bevestigingspunt waar je de derailleur op monteert is vaak universeel (enkele uitzonderingen met direct mount daargelaten)

De vorm van de derailleur hanger die je monteert op je frame is merkspecifiek wat volgens mij puur een commerciële reden heeft.
Vergelijk het met een aantal jaren geleden, toen elke mobiele telefoon een aparte stekker had voor de oplaadkabel.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Of er een soort van registratie is voor de gearhangers weet ik niet, maar Marwi (eigenaar van o.a Union) hanteert GH codes bij de pads die ze kunnen leveren, (en dat zijn er best veel..) En veel van de pads zijn voor meerdere merken geschikt.

Kijk even op deze pagina van Marwi

De afbeeldingen in de te downloaden brochures zijn 1:1. Mijn LBS legt de hanger op de pagina om te zien welke de juiste is, en heeft me nog geen nee hoeven verkopen.

Derailleurpad van de OP is de GH-232
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plaatjes kijken en hopen dat ie erbij zit:
https://nl.aliexpress.com/item/32287196983.html
en
https://nl.aliexpress.com/item/33011150062.html

Omdat de meeste drames uit China komen lijkt het logisch de derailleurhanger daar te zoeken.
Ik vond de hanger voor mijn OnOne in mijn 1e linkje, voor 5% van de prijs die On One vraagt....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Inderdaad momenteel zijn die dingen merkspecifiek, en misschien zelfs wel model specifiek waarbij het bouwjaar ook een rol speelt. Dus afhankelijk van de gekozen constructie (neem bv de asmaat 142x12 of een 135x9) geeft een compleet ander uiteinde.

Vervelend genoeg lijken ze soms ook sterk op elkaar, dus als je op plaatje Alibaba kiest dan goed uitkijken (nou ja kost ook geen drol). Ik heb vorig jaar een buiteling gemaakt waarbij de derailleurpad bezweek (deed drus precies wat ie moest doen) en was op Alibaba niet te vinden, dus toch maar naar de OEM tegen uiteraard veel hogere prijs. Tja... zo werkt dat met reservedelen.

Kan natuurlijk wel slimmer: gestandaardiseerd en dat zal tzt wel gebeuren.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die dingen bij Ali zijn zo goedkoop, bij twijfel gewoon beide opties bestellen.

En of je nu Ali of origineel bestelt, altijd van tevoren bestellen, dan ben je binnen 10 minuten weer op weg.
(moet je m ook wel bij je hebben)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie